Hjälp! Fet men ändå revben?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Croupier96
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 973
C

Croupier96

Hej!

Jag börjar få ångest nu, vet inte vad jag ska göra...

Mitt sto är fet liksom "under magen", fattar ni?
Men ändå, på sidorna kan man se lite revben...

Det är inte direkt så att man ser dem jätte tydligt, men ibland när hon t.ex. sträcker ut ena sidan i ett steg, kan man se dem lite tydligare.

Vet inte vad jag ska göra... :confused:

Jag rider henne dagligen, arbetar henne i form och just nu håller hon på att bygga upp ryggmuskler.
Hon får lagom med mat...

Hjälp mig!

Sv: Hjälp! Fet men ändå revben?

det du beskriver brukar kallas för bukig och är tecken som någon sa innan på antingen paraditangrepp ex mask eller proteinbrist. Speciellt om du håller på att bygga muskler är det extra viktigt att proteinet är tillräckligt och för att tillgodose behovet är det nödvändigt med en höanalys och avvägd foderstat :)

Magens djupasta punkt bör vara där sadelgjorden ligger, om den "hänger ner" bakom så är den troligtvis bukig. Om den samtidigt är tunn över sidorna och över ryggen så är det troligtvis också proteinbrist.
Tag först ett träckprov för att utesluta mask och gör sen en analys på grovfodret så att du vet hur mkt mat och VILKEN mat din häst behöver. Vad är det för ras och ålder?

Låter som proteinbrist, har du kollat över fodret ordentligt?

Svenskt Halvblod, 155 cm, 14 år. 11 kg ensilage och 1,5 L kraft grund, hon ska ha ca 2 L, men eftersom hon stod stilla ett litet tag pga hosta så fick hon då bara en näve när alla andra fick, och jag ville inte slänga på allt på en gång.

Låter det rimligt?
Min tränare säger att det är normalt, eftersom hon är så liten.

Ska kolla mask och ska jag ha mer proteiner, eller bara lägga på mer kraft? :)

Vet du vad ensilaget innehåller i energi och protein? Om inte skulle jag byta ut Grund mot t.ex. Groov 125. Det är inget fel på MÄNGDEN mat, men näringsinnehållet kanske inte räcker.

Som sagt, mängden säger inte så mycket, utan det är näringsinnehållet som spelar roll :) Har ni väldigt dåliga värden i höt, så kanske mängden är alldeles för lite ändå. Så kolla upp med en analys, och pussla sedan ihop foderstaten efter det! Det brukar inte alls kosta mycket att få det gjort.

Känner mig korkad, men hur kan man på lättaste sätt pyssla ihop foderstaten på bästa sätt?
Har inte haft hästen så länge, vet därför inte t.ex hur mycket hon väger och så.

Känner mig korkad, men hur kan man på lättaste sätt pyssla ihop foderstaten på bästa sätt?
Har inte haft hästen så länge, vet därför inte t.ex hur mycket hon väger och så.

Som de andra redan sagt ett par gånger:

För att verkligen veta vad din häst BEHÖVER så måste du veta värden på hösilaget.

Smältbar råprotein
MJ
Torrsubstans.

Först då kan du ränka ut vad du ska ge och hur mycket.

Om tex torrsubtansen i hösilaget är 50% så innebär det att din häst får ca 5.5 kilo torrsubstans grovfoder, vilket jag anser vara på tok för lite.

Men som sagt: analysvärden behövs för att veta vad man kan lägga på.
Lucern kanske är nödvändigt, högt proteininnehåll i det.

Fråga stallägaren/den ni köper hösilaget av efter en analys.

Är ni många i stallet ?
Ser flera hästar ut som din ?
Hur såg hon ut när du köpte henne ?
Har du frågat förra ägaren vad hon brukade få för typ av foder och mängd hos dem ?
När är hon avmaskad senast ?

Kollade nyss på lite bilder jag tog under höstlovet, och såg att hon inte är alls lika "bukig" som jag beskrev henne. Vet ej hur man sätter in bilder :S.

Ska fråga stallägaren om hö analys.

De andra hästarna ser inte ur som henne, vad jag vet (alla har täcken på sig nu...).

När jag fick henne var hon en riktig tunna, nästan sådär som fjordingarna kan bli X).
Hon blev avmaskad vid början av sommarlovet.

Kom just på att ägaren sa att hon kan "falla" lite när vintern börjar närma sig och att jag då skulle bara lägga på nått kilo eller så.

Okej, du behöver inte känna dig korkad! :) Du skickar helt enkelt in lite hö på analys och sen får du tillbaka resultatet. Dit jag skickar brukar man även få med rekommendationer över hur mkt hästen behöver i lite/normalt/mycket arbete. Du kan även googla det normala näringsbehovet hos hästar och jag har för mig att det står i KRAFFT katalogen, lycka till!

Vissa hästar är bukiga av sig. De har helt enkelt stora magar. Det finns fler ställen på kroppen man ska titta på för att avgöra hullet. Hade jag slängt in en bild på min häst här hade förmodligen alla skrikit "proteinbrist" men sen att hon har små fettdepåer på både nacke och rumpa det lägger ingen märke till.

http://www.youtube.com/watch?v=u9dVeVNtFdQ&feature=related

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
1 075
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 489
Senast: Ridinglady
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå... 2
Svar
32
· Visningar
2 157
Senast: Flixon
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM... 2
Svar
34
· Visningar
5 083
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka