HJÄLP! Fästingvana människor sökes

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare sova
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 005
S

sova

Hittade en stor äcklig fästing på min pålla idag. Den satt bredvid juvret längst upp i hudvecket relativt långt fram. Nästan omöjlig att se (har nog suttit där sedan igår minst med tanke på storleken).
Nåväl. Hade ju tack och lov kvar min lånade främmande kropps tång (från jobb :angel:) så att ta bort hela fästingen med huvud och allt var inga problem, MEN, det lilla äcklet var stendöd. Hon var svullen där den suttit och när jag klämde kom det ut var (och lite blod förståss).
Att det blir lite irriterat är väl klart, men att det kommer ut var!?! Nu var det väl inte så väldigt mycket och knölen var väl avgränsad. Då hästen var helt opåverkad, ej öm, normal temp, tvättade jag bara rent det ordentligt och sprutade in lite Streptocillinsalva i ingångshålet.
Ska åka ut imorgon bitti och verkar det vara sämre då (el feber) ringer jag givetvis vet! Men om hon är ok, vad göra då? Hur vanligt är det att det blir som en varfylld böld där eländet suttit?
:bow: för svar.
/sova som endast haft en fästing på hästen förut och det var 3 år sedan... :crazy:

Min hund får ALLTID en liten knöl (men inte som det går att klämma ut nåt var ur) samt tappar pälsen på en liten fläck där fästingen har suttit. Skulle tro att det är en rätt vanlig reaktion...

Hur hästen reagerar vet jag inte, för han har aldrig haft nån...

Jo precis, en liten knöl brukar det ju bli och att denna var lite större är kanske inte så konstigt eftersom den satt där huden är rätt tunn och "sladdrig". Det var just den där biten med varet som gjorde mig förbryllad. Hade det varit en människa hade man ju satt in PC, men jag är ju glad om detta går att undvika.
Har lite svårt för att tänka logiskt när det gäller ens egna plutt häst :crazy: :smirk:

Min häst får alltid en liten knöl där fästingen har suttit.
Min ena katt får sår/var av fästingar men inte den andra katten. Kanske har det med känslighet att göra? Jag tvättar rent efter fästingen och sen blir det bra. Hoppas att det går bra för dig! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka