Hjälp?Är jag helt fel ute?

U

UnderIce

Hej!

Jag har en korsning Connemara/fullblod som är ca 10 månader. Han är fin i hullet för tillfället, men eftersom han växer kan ju sådant förändrats snabbt.

Jag har ett stort problem och det är att där jag har honom uppstallad analyseras inte höet eller hösilaget, därför att de hela tiden köper från olika ställen. Därför har jag räknat med att han har något sämre hö, men samtidigt får han ju hösilage så jag vet inte om det kompenserar detta på något vis när det innehåller mycket protein.

Jag vill alltså ha lite hjälp med min foderstat.

För tillfället får han:

1 kg hel havre uppdelat på morgon och kväll.
1/2 kg betfor också uppdelat.
krafft mineraler grön, speciellt för unghästen.

Fri tillgång på hö under natten, brukar vara ung. 5 kg.

Och fri tillgång på hösilage i hagen hela dagen. Räknar med att tillsammans äter han nog ca 10 kg grovfoder per dygn.

En kompis ger sin unghäst lusern också, så det hade jag tänkt börja med ända tills jag hörde att det blir alldeles för mycket protein när de samtidigt äter hösilage och att man då driver dem när de växer vilket ju inte alls är bra. Är detta rätt?

Tycker ni min foderstat verkar helt fel.....

Han är ju som sagt väldigt fin i hullet nu, men jag vill ju inte att han ska tappa nu, och jag vill ju heller inte driva honom i tillväxten. Kan tilläggas att han är hingst som ska kastreras till hösten om det har någon betydelse.

Tacksam för svar.....

Sv: Hjälp?Är jag helt fel ute?

Måste bara tillägga att anledningen till att min kompis tyckte att jag skulle ge lusern var att hästarna inte orkar äta så mycket som de behöver få i sig av grovfodret när de växer. Och lusernet orkar de äta mer av. Rätt eller fel?

Sv: Hjälp?Är jag helt fel ute?

UnderIce skrev:
En kompis ger sin unghäst lusern också, så det hade jag tänkt börja med ända tills jag hörde att det blir alldeles för mycket protein när de samtidigt äter hösilage och att man då driver dem när de växer vilket ju inte alls är bra. Är detta rätt?
Så länge du inte VET vad grovfodret innehåller är lucern ett bra fodermedel för att någorlunda säkerställa att unghästen får vad den behöver. Det finns ingen som helst garanti att hösilage innehåller mer protein än hö, det växer ofta på samma vall...

En unghäst på 10 månader behöver en Mj/smbrp-kvot på 8,5...
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
405
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 869
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
628
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur