Hjälm som inte är rund?

A

amanin

Ja, jag vet att rubriken låter lite skum, men jag är inte på jakt efter en fyrkantig hjälm:D Utan jag vill ha en hjälm som är lite mer oval... Använder fortfarande min übergamla Olympichjälm sen -94 även fast jag har en knappt använd LAS-hjälm som kostade skjortan på hatthyllan, då den är ruskigt obekväm. Och sen -94 har den hjälmen varit med om en del och börjar bli gaaanska sunkig. Den var ex. en gång i tiden mörkblå men är nu ljusgrå med en touch av brunt(?):crazy:

Har provat en hel del hjälmar, men hittar ingen som passar. Jag letar alltså efter en hjälm som passar lite mer ovala huvuden, god ventilation och helst med läderremmar eller annan mjuk knäppning. Och ett bra pris skadar ju inte:angel: Så, har ni något märke att rekommendera som passar ovala skallar:bump:

Sv: Hjälm som inte är rund?

Jag köpte en vanlig Champion hjälm i vintras, har kanske inte de kraven du hade men den känns iaf oval!

Inte världens snyggaste men bekväm!

Kanske finns i fler modeller??!

jag håller med om champion showring. Passar mej bättre än alla andra hjälmar som ja upplever runda...
Tror de går o få med läderremmar..osäker.

Charls Owen (JW osv.) hjälmarna upplever jag mer ovala, har en själv och är super nöjd.

jag har samma problem, den jag upplevt mest oval är champion showring, men inte ens den är oval nog till mitt missbildade huvud :mad:
kan man inte måttbeställa hjälmar? :angel:

Jag som har något ovalt huvud har haft bl.a. Champion, Somerset, Jacson, Jofa och nu har jag den enda som suttit bra sedan jag hade Champion - en Eurolite!

CO hjälmarna är dock inte tillräckligt ovala.. den enda hjälm jag inte provat ordentligt är somerset men den säljs ju ingenstan längre :cry:

MIPS?

(den nya hjälmen på marknaden) Den har så man kan ställa in i nacken och är välventilerad. Värt att prova i affären iaf.

Har provat LAS o den är på tok för rund för mig. Köpte faktiskt en Troxel Laerdo (tror jag det var, nyare än Spirit) tidigare idag på SM:et. Satt som en smäk! 799 tog hon för den, Spirit en hundralapp billigare.

Beror ju på hur ovalt huvud du har.

Jag har haft en CO som var för rund och nu har jag en champion showring som tom den är för rund. :angel: :D Så ja, till vem som nu skrev det, här är en till med missbildat huvud. :p

Men CO eller Champion showring. Championen är ju billigare så bra för dig om du har rejält ovalt huvud.

hehe, skönt att höra att det inte bara är ja som har så "missanpassat" huvud :p
lova att säg till om du någongång hittar en hjälm som passar så lovar jag att göra desamma :D

funderar nästan på en showring iallafall..

jag har med skaffat en kavalkade. jag har oval huvud! ser helt ok ut.
men, ja, lite stort tycker ja de e me bättre än min gamla.

O så invigde jag den idag. blev inte svett. de blev jag innan! usch

Jaha, då har man varit runt och provat lite...

CO var för rund, likaså EuroLite, Jacson och JW. Troxel och Kavalkade har jag inte hittat i någon butik ännu. Provade ett par på gekås (märke?) som inte heller satt bra. En på Rusta satt faktiskt riktigt bra, men jag blir så tveksam när en rihjälm är så billig? Dessutom var den ju inte jättesnygg direkt, men hyffsad för hemmabruk. Ska ta en titt när jag åker upp till storstan, är lite bättre utbud i butikerna där... Tack för alla tips:bow:

Troxel säljs i Varberg i en liten butik på götgatan. PM:a om du vill hitta dit. Annars har jag inte heller sett dem ngnstans.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka