A

aurian

Hej,

Står på ett stall med en lite trist stallägare. Hon vill inte skicka höet på analys (vi har bara hö, inget silage) och för tillfället äter hästarna hö från förra året då det är en massa kvar sedan i våras. Jag har bara haft min häst i två månader och då har hon gått på bete mestadelen av tiden. Är min första häst så jag har välidigt dålig koll på det här med foderstater och hästens behov av de olika sakerna. Nu äter hon ca 6-7 kg hö om dagen samt krafft groov 0,5 kg och mineraler (kommer inte ihåg märket, ej krafft) Samt går i hage med en del gräs. Hon är 4 år ca 147 cm och väger runt 400 kg, fullflodsarab, lättfödd, gillar att äta. Veterinären tyckte att hon var lite väl rund när jag köpte henne men hon har tappat lite nu. Rids väldigt lugnt. Vet inte vad jag ska göra. Kan man skicka förra årets hö på analys? Det kommer räcka max en månad och min ekonomi är ganska begränsad. Eller ska jag skicka det nya som kommer? Vet att förra årets var väldigt bra när det kom men har inga värden. Vart skickar man höet, vad kostar det och hur mycket ska man skicka? Vet inte vad jag ska göra riktigt och vill ju inte göra fel!! Vill ju att min lilla häst ska ha det bra. Alla andra på stallet tycker att det inte behövs analys och gör sina foderstater ändå och det verkar ju funka men jag vill gärna vara säker på att hon får i sig det hon ska.
 
Sv: HjÄlp!!!

Om jag var du så skulle jag analysera det kommande höet. Det är ju ändå det hon ska leva på större delen av uppstallningssäsongen.
Gå till Granngården och be om en analyspåse. På påsen står precis hur du ska göra.
De andra kanske vill ha analys när det väl finns en. Då låter du dem köpa in sig på din analys.
 
Sv: HjÄlp!!!

Tack så mycket för svaret. överlever hon på det hon får tills dess tror du? Elller bör jag ge henne ngåot annat? har tänkt ge lite havre också när den kommer men den finns inte än.
 
Sv: HjÄlp!!!

Jag är ingen foderexpert, men jag tycker att om hon mår bra och är pigg och glad, så fortsätt som du gör. Kom ihåg att höet är det viktigaste.
Självklart så är det optimala att ha en uträknad foderstat som grundas på en analys. Då vet du ju att hon får i sig allt hon behöver.
Jag har också en häst som är väldigt lättfödd. Jag räknade ut foderstat med hjälp av någon av de här sidorna på internet. Först tänkte jag att hon skulle bli jättetjock, för jag tyckte det blev så mycket mat, men hon var jättefin i hullet, blank och pigg och glad.
 
Sv: HjÄlp!!!

Ett halvt kilo kraft, är väldigt lite om du inte har extremt bra värden på höet, men det vet du ju som sagt inget om förrens du skickat det på analys. Det är energin som hästen blir överviktig av men den skall ju ha i sig tillräkligt med protein, mineraler och vitaminer också.
 
Sv: HjÄlp!!!

Ja det låter nog lite men jag har läst så mycket och sett själ vom folk som överutfodrar sina hästar. En häst som inte rids behöver väl knappt inget kraffoder om höt är bra? Det är iaf vad jag har fått för mig. Och hon skrittas verkligen bara mest och inte varje dag i veckan. Men jag kanske ska fundera på att ge henne mer?
 
Sv: HjÄlp!!!

Tror inte att du behöver ge din häst mer kraftfoder om hon inte tappar i vikt eller verkar för trött och hängig. Som sagt så klarar sig en häst bra på bara hö om det är ok värden på höet och om du dessutom har en lättfödd häst som inte arbetas speciellt mycket så borde det ju inte vara något problem.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 448
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 328
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hur är processen
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp