Hjälp, vad skulle ni välja?

C

Chania

Vi ska nu köpa in nytt grovfoder och det får bli hösilage. Har varit i kontakt med några försäljare och fått lite olika partier att välja mellan. Ni duktiga foder kunninga vad skulle ni välja för parti? Vi har 6 hästar 2 st D ponnier, den ena är en 3 åring som rids varann dag och den andra ponnyn är en tävlingsponny som tävlar och tränar LA/MSV hoppning. Vi har också 2 halvblodsston som är dräktiga och skall föla i början av juni samt deras avkommor som är födda i maj-03. Fölen beräknas få en mankhöjd på 165 - 170cm och är av det lättare slaget av halvblod.
De analysvärden från olika partier till föräljning är: hösilage 1: TS: 77% smrb/kg foder: 46, MJ/kg foder: 8,2 Ca/P: ej analyserat men samma typ av vallar och gödsling som hösilage 2.
hösilage 2: TS: 70% smrb/kg foder: 69, MJ/kg foder: 7,1
Ca/P: 3,5/2.3
Pris: 1.40kr/kg
Vilket skulle ni välja? Ponnyerna kan ev. äta hö i stället med ett lägre värde smrb/kg foder: 32,8, MJ/foder: 7,5 Ca/P: 3,2/2,2
Är det för högt protein värde i förhållande till MJ i hösilage 2 till avelsston och föl? Hur kan en vettig foder stat se ut vid de olika alternativen? Fölen får som kraftfoder giva i dag Kraaft Grov. Om man väljer hösilage 2 kanske det inte behövs något kraftfoder alls till dem? Jätte tacksam för råd och gärna med fodringsförslag på de olika alternativen. Fölen och deras mammor får fri tillgång på hösilage. :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 368
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 728
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp