hjälp min fjordingkorsning har börjat tappa vikt !!!

wanbee

Trådstartare
Som rubriken säger. Jag har nyligen skaffat mig denna fina ponny. Han har gått på bete nu sen jag hämtade han för några veckor sedan. Det finns gått om gräs( inget jätte kraftigt bete ). Han rids och tränas inte. Men har börjat se och även andra ser att han tappar. Vad kan det bero på? Han är inte stressad och inte deppad sjuk vad vi kan se. Han får inget kraftfoder upptill bara äpplen och morötter.
 
Just fjordingar ska väl vara lättfödda kan man tycka, men har ingen personlig erfarenhet av det. Beror ju på vad det är för slags korsning också kanske?

Men alla hästar fungerar inte på bete dygnet runt, vissa vandrar för mycket, ägnar för mycket tid åt att irriteras av flygfän eller liknande för att fixa att gå ute hela tiden. Har du hört med tidigare ägare om hur de brukat göra på betet? Om han är ny i flocken och sådär kan ju det dessutom vara en stressfaktor.

Är han ordentligt avmaskad osv?

Annars får man väl helt enkelt prova med att lägga till lite kraft för att få upp hullet igen. Varmbloden i stallet faller till exempel ur innan man hinner blinka om man inte typ står och häller i dem havre med tratt när de står inne, trots fint bete :cautious:
 
Som rubriken säger. Jag har nyligen skaffat mig denna fina ponny. Han har gått på bete nu sen jag hämtade han för några veckor sedan. Det finns gått om gräs( inget jätte kraftigt bete ). Han rids och tränas inte. Men har börjat se och även andra ser att han tappar. Vad kan det bero på? Han är inte stressad och inte deppad sjuk vad vi kan se. Han får inget kraftfoder upptill bara äpplen och morötter.


Bara för att det är en fjordkorsning så behöver den inte vara lättfödd. Jag vet om en och annan svårfödd fjording också för den delen.

Öka maten och se vad som händer, magrar den ff av kolla tänder och ifall den har mask.
 
Jag har haft totalt fem fjordhästar, varav två var svårfödda. Så jag skulle strunta i vilka raser som ingick i hästen och se den som individ.

Jag har framgångsrikt fått upp hullet på min nuvarande magerskata med en blandning av sojamjöl, betfor och olja. Var så nöjd när jag släppte honom på bete, men det var helt klart inte tillräckligt med näring för honom med enbart bete. Så nu är jag igång och fodrar upp igen. ;) Just nu ger jag lusern eftersom det också är ett grovfoder, så äter han det är det jättebra att börja med. Annars gillar jag olja som är väldigt energitätt.

Som tidigare personer påpekat, kolla tänderna och gör träckprov. Det är bortkastade pengar att fodra upp en häst som inte kan tillgodogöra sig näringen pga dåliga tänder eller maskangrepp.
 
Frågade ägaren vid köp - lättfödd. Har gjort träckprov och det såg fint ut. Ska kolla tänderna hos en riktig hästtandläkare endast kollad av vet. Det var därför jag blev så fundersam. Mena inte att det är omöjligt att fjordingar kan vara svårfödda men tänkte kanske ngn som har erfarenhet. Det är lite tinkerhäst i han med.
 
Jag har svårt att tro att en ponny tappar i vikt på bete utan anledning. Är hästen släppt i en obetad hage utan rator och massa ogräs. Dvs finns det bra bete i hagen eller är den utan ätbart gräs.
 
Tappar han hull som i fett eller tappar han överlinjen dvs muskler?

Har själv en ponny som lätt blir fet och samtidigt lätt tappar överlinjen. Han går på en hög kvot för att hålla sig fin :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 278
Senast: Bobloblaw
·
Hästhantering Jag har fyra ponnys, två valacker och två unghingstar. Hagar på ca 2h. Jag hade hoppats på att kunna ha alla tillsammans men det verkar...
Svar
7
· Visningar
2 247
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 084
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 629
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp