Hjälp med holländsk höanalys

Lindsen

Trådstartare
Hej alla analyskunniga!
Har fått en hollänsk analys på ett hö, men har lite svårt att utläsa vad som är vad eftersom det är skrivet i %, annars kan man ju utläsa genom sifforna vad som kan vara vad.
Eiwit är protein iallafall, det vet jag. Men vilken kan vara energi? Kan det vara Ruw AS?
Någon som vågar sig på att gissa vad som är vad?

"Analyse is op basis van 1 kilogram Dit is een natuurproduct, waardoor de aangegeven waarden kunnen variëren.

Voedingswaarden
Ruw eiwit 11.80 %
Ruw vet 2.20 %
Ruwe celstof 31.00 %
Ruw AS 10.20 %
Suikers 8.00 %
Suikers & zetmeel 12.00 %
EWPa 0.56 %
VEP 533.00 %
VREp 62.00 g
Droge stof 90.00 %
Vitaminen
Vitamine A 30000.00 I.E.
Vitamine E 20.00 mg
Biotine (Vit.H) 0.20 mg
Vitamine D3 910.00 I.E.
Mineralen
Calcium 6.00 g
Fosfor 3.00 g
Magnesium 2.00 g
Natrium 0.80 g
Kalium 32.00 g
Sporenelementen
IJzer 270.00 mg
Koper 5.00 mg
Mangaan 26.00 mg
Zink 24.00 mg
Selenium 0.10 mg"
 
Hej alla analyskunniga!
Har fått en hollänsk analys på ett hö, men har lite svårt att utläsa vad som är vad eftersom det är skrivet i %, annars kan man ju utläsa genom sifforna vad som kan vara vad.
Eiwit är protein iallafall, det vet jag. Men vilken kan vara energi? Kan det vara Ruw AS?
Någon som vågar sig på att gissa vad som är vad?

"Analyse is op basis van 1 kilogram Dit is een natuurproduct, waardoor de aangegeven waarden kunnen variëren.

Voedingswaarden
Ruw eiwit 11.80 %
Ruw vet 2.20 %
Ruwe celstof 31.00 %
Ruw AS 10.20 %
Suikers 8.00 %
Suikers & zetmeel 12.00 %
EWPa 0.56 %
VEP 533.00 %
VREp 62.00 g
Droge stof 90.00 %
Vitaminen
Vitamine A 30000.00 I.E.
Vitamine E 20.00 mg
Biotine (Vit.H) 0.20 mg
Vitamine D3 910.00 I.E.
Mineralen
Calcium 6.00 g
Fosfor 3.00 g
Magnesium 2.00 g
Natrium 0.80 g
Kalium 32.00 g
Sporenelementen
IJzer 270.00 mg
Koper 5.00 mg
Mangaan 26.00 mg
Zink 24.00 mg
Selenium 0.10 mg"
 
Men vilken kan vara energi? Kan det vara Ruw AS?

Nej, energivärdet anges som EWPa.

I Holland anger man energiinnehållet i ett foder i foderenheter. Det är ungefär samma system som används i våra grannländer Norge och Danmark. Det går egentligen inte att räkna om foderenheter till omsättbar energi. Du kan läsa om olika energisystem här:

http://www.pegus.ie/wp-content/uploads/2014/04/Understand-the-energy-content-of-feed.pdf

De omräkningsfaktorer som anges i denna artikel är dock högst osäkra och är ingenting man bör använda sig av.
 
Nej, energivärdet anges som EWPa.

I Holland anger man energiinnehållet i ett foder i foderenheter. Det är ungefär samma system som används i våra grannländer Norge och Danmark. Det går egentligen inte att räkna om foderenheter till omsättbar energi. Du kan läsa om olika energisystem här:

http://www.pegus.ie/wp-content/uploads/2014/04/Understand-the-energy-content-of-feed.pdf

De omräkningsfaktorer som anges i denna artikel är dock högst osäkra och är ingenting man bör använda sig av.
Tusen tack!! Även om jag inte riktigt får klart för mig hur energivärdet är i höet, försökte räkna men eftersom det var angivet i % i analysen blev det lite konstiga siffror..
Gav ponnyn en tuss av det då jag har ett par balar för att se, och han vräkte i sig det så vet inte om analysen stämmer (sockret). Det var lite för gott.. :cool:
 
Även om jag inte riktigt får klart för mig hur energivärdet är i höet, försökte räkna men eftersom det var angivet i % i analysen blev det lite konstiga siffror.

Foderenheter anges egentligen inte i procent. Det är en jämförelse mellan nettoenergin i det aktuella fodret och nettoenergin i korn som är 2,25 Mcal eller 9,414 MJ/kg ts. Nettoenergin i ditt hö är således NE = 0,56 x 9,414 = 5,27 MJ/kg ts.

Du kan beräkna ett ungefärligt värde på omsättbar energi genom att dividera med 0,66, dvs. omsättbar energi blir ca. ME = 5,27/0,66 = 8,0 MJ/kg ts.

Vet du vad torrsubstansen i höet är? Det kan vara “Droge stof 90.00 %”. I så fall blir ME = 7,2 MJ/kg foder.
 
Foderenheter anges egentligen inte i procent. Det är en jämförelse mellan nettoenergin i det aktuella fodret och nettoenergin i korn som är 2,25 Mcal eller 9,414 MJ/kg ts. Nettoenergin i ditt hö är således NE = 0,56 x 9,414 = 5,27 MJ/kg ts.

Du kan beräkna ett ungefärligt värde på omsättbar energi genom att dividera med 0,66, dvs. omsättbar energi blir ca. ME = 5,27/0,66 = 8,0 MJ/kg ts.

Vet du vad torrsubstansen i höet är? Det kan vara “Droge stof 90.00 %”. I så fall blir ME = 7,2 MJ/kg foder.
Tack!! Fick bara fram 5,27 och tänkte att det inte kunde stämma :o
Det är helt torrt hö.
Men det är ju ett väldigt bra hö isf! Lite märkligt att ponnyn vräkte i sig bara.. sådär brukar han inte äta sitt hö så nåt skumt är det….
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp