Hjälp lite fort!

C

Cecely

Jag är inte så haj när det gäller värden på foder så jag hoppas på lite experthjälp!

Jag har en häst som haft korsförlamning innan och har av den anledningen hållit mig borta från havre och annat foder som ger snabb energi.

Nu har jag fått chansen att börja med mustang musli till ett bra pris och jag har kollat värena på grooven och mustangen och sett att det är ung samma men energin är 9 i grooven och 11 i mustangen.
Spelar det nån roll? Kan jag byta?

Lite svamligt kanske men ni fattar kanske vad jag menar endå! :smirk:

OBS: Jag har ingen groovfoderanalys tyvär.
Jag vill bra veta om skilnaden är stor!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp lite fort!

Det är inte mängden energi som har betydelse för korsförlamning utan i vilken form den tillförs. Fett och fibrer bra, stärkelse och socker inte bra. Så innehållet i säckarna viktigare än värdena på energi. Kolla det. HH
 
Sv: Hjälp lite fort!

tack tack!

vilka värden representerar stärkelser och socker? :confused: :crazy: :o ;) :D :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp lite fort!

Högt spannmål och melassinnehåll betyder mycket stärkelse och socker.

Det står sällan på säckarna hur mycket stärkelse och socker de innehåller, tyvärr.

Hade jag haft en korsförlamningshäst så hade jag varit väldigt försiktig med spannmål, ett bra hö och vid behov lusern och olja som tillskott är vad jag hade gett.
 
Sv: Hjälp lite fort!

Japp, jag har gjort just detta och gett henne groov eftersom det inehåller väligt långsamma kolhydrater och det har funkat jätte bra.

Men nu ska hon få musli istället som är baserat på ångkokt korn, majs och morötter, helt havrefritt.
Mellassen försvinner ju eftersom det är musli nu men jag är endå osäker på om det är bra eller inte.
 
Sv: Hjälp lite fort!

Men müsli innehåller ju nästan alltid melass, hur mycket vet jag inte.
 
Sv: Hjälp lite fort!

Majs innehåller ca 70 % stärkelse, korn ca 50 och havre ca 40 % i gmsnitt. Sen är det förståss en dosfråga.
 
Sv: Hjälp lite fort!

Jag har för mig att det finns ett visst foder framtaget för korsförlamningshästar men jag minns inte vad det heter. Någon som vet?
 
Sv: Hjälp lite fort!

Det förefaller som Mustangmusli är väldigt stärkelserikt även om de inte redovisar ingredienserna i procent på sin hemsida.

HH
 
Sv: Hjälp lite fort!

Dodson & Horrel har ett foder för korsförlamningshästar som heter E.R.S det har vi använt till en av våra löphästar som har haft STORA problem, hon har funkat jättebra på det.
 
Sv: Hjälp lite fort!

Ja jag tycker det också, nu när jag fick hem ett par säckar så ser jag att det inehåller väldigt mycket konr också...

Tror inte jag ska fortsätta med det fodret iaf...
 
Sv: Hjälp lite fort!

Vi köper på tsf i täby, gå in på deras hemsida så tror jag att det finns länk till Dodsons hemsida och kanske flera återförsäljare......
Har hon haft många korsförlamningar eller bara en?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 845
Senast: Cut3Leo
·
Foder & Strö Hade en tråd för ett tag sedan och fick tips om att ge krossad havre till min häst. Problemet är nu att han inte vill eller kan äta...
Svar
9
· Visningar
1 439
Senast: cerrox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp