Hjälp! Lagom hömängd?

_Runaway_

Trådstartare
Undrar om denna hömängd är lämplig i vinter för ett sto, nio år, som inte kommer ridas så väldigt hårt i vinter (inget ridhus). Behövs mer eller mindre?
Morgon: 2kg
lunch: 2kg
middag: 1kg
Kväll: 3kg
Kraftfoder tillkommer utöver höet.
 
Hei!
For å svare på det trenger man:
- Hvor mye veier hesten?
- Analyserna på høet
- Hva får den annars i kraftfoder, och annalyserna på detta..

Det skal ikke være lett evt du... :D
 
Det räcker för att täcka behovet av torrsubstans.
För att man ska kunna uttala sig om balansen i utfodringen måste grovfodret vara analyserat.

Om du inte har analys är 8 kg en hyfsad utgångspunkt att börja ifrån. Om hästen faller ur, öka grovfodermängden. Om den får överhull, minska kraftfodret.

Hur mkt kraftfoder tänkte du ge?
 
Ja det är lagom om hon inte väger mer än ca 450 kg.

En häst ska absolut aldrig få mindre än 1 kg ts / 100 kg häst. 1 kg ts = 1,2 kg hö. Helst ska de få 1,5-2 kg ts/100 kg häst. 1,5 kg ts = 1,8 kg hö. (Om ts-halten är 84%, vilket det i princip alltid är när det gäller hö.)

Om en häst väger 600 kg multiplicerar man 6 med 1,8 = 10,8 kg hö.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 717
Senast: co-SMAD4
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 245
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 048
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp