Hjälp! Han rullar fram!Munkorg till halvblod?

L

Lazza

Mitt halvblod blir fet bara han tittar på grön färg. Nu går han ute på bete dygnet runt, o har antagit grotesk form. Han rids sju dagar/v, står inne mellan 18-22 varje kväll, får inget kraftfoder alls. Någon som har erfarenhet av munkorg? Hästen är lite av en utbrytarkung (tar sig gärna ur täcken o gnor av sig flywails o sånt) så det vore bra med en som är svår att komma ur.
Jag vet att ett naturligt svar är: sätt honom i en grushage, men det finns ingen sådan. Där han går är det relativt lite bete, o snart kommer det några kossor som ska hjälpa till att gnaga ner det som finns. Hagen är visserligen väldigt stor (ca3ha) men det är blandad terräng, o alltså relativt lite mat.
Fler som har samma problem o hur har ni löst det?
 
Under förutsättning att han är fet och inte uppsvälld: Greenguard är jättebra. Man får passa in den så att den inte skaver, och kolla så att hästen lär sig rätt teknik för att kunna äta (vilket för min hästs del tog ett par minuter). Gräset får inte vara för långt, då får de inte tag i något. Men stanna hos hästen och försäkra dig om att du hör att den biter av gräs, då är det lugnt.

mandalaki
 
Jag går också i munkorgsfunderandet. Hästen rullar fram, han är både fet och svälld. Kan de ha munkorgen på dygnet runt eller ska man skifta? Kan hästkraken klia sig med eländet på?

Just nu går han på ett skapligt nerbetat bete ensam medans stallkompisarna går på 'fetbete'.
 
Han kan göra det mesta även med munkorgen.

Visst kan de ha munkorg dygnet runt - men har man en nerbetad hage kanske de kan få gå där halva dygnet så att munkorgen kommer av nån gång och de slipper tyngden i grimman.

mandalaki
 
Tja, han är nog både fet o uppsvälld, dessvärre. Jag märker att det går ner en hel del efter ett ordentligt ridpass o när han fått stå inne en stund, men han har även lagt på sig rent fett.
 
Finns det något man kan göra när de sväller upp som ballonger? Vår ponny är absolut inte fet, men tjock som en tunna när hon kommer in från hagen... Skulle gärna se mer hull och mindre mage på henne. Hon kan inte gärna ha proteinbrist (bete, hö med en kvot på 6,9 och havre).
 
Var köper man Greenguard? Det finns en munkorg på Höö**, men det står inget "namn" på den?
 
På Färjestads travshop (054-216831) har de greenguard, men de kostade 475:- :crazy:. Det finns inte i min budget just nu, ska hämta en ny sadel i dagarna.
 
Ojdå. 475. Hm. När har man det i sin budget? Får väl ta o panta lite (?) burkar eller nåt. Jaja, hästen måste hindras från att öka ännu mer, så det är väl bara att bita ihop...

Tack för hjälpen!
 
Undrar desamma som majola, min ponny är inte fet, man känner revbenen bra, men hon är uppsvälld, ser ut som en tunna. I hennes hage är det rätt lite bete, räjält nerbetad. Hon får förutom gräset även några kilo bra hö (kvot på ca 7-8), men ändå har hon blivit så uppsväld och bukig. Vet någon vad kan man göra åt det?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Sorry för det! Men är helt grön på detta med analyser o har nu fått fyra stycken för att kunna välja det hö som passar oss bäst. Det...
2
Svar
28
· Visningar
2 285
W
Foder & Strö Jag har en ponny hemma i stallet som är fet, ponnyn är inte min utan en väns. Jag har fört på tal att ponnyn är för fet och ägaren...
Svar
10
· Visningar
1 461
Senast: shakermaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp