Hjälp gallor !!!

krullidutt

Trådstartare
Min lilla pålla har fått gallor runt om för ca 3 veckor sedan.
Jag tror att hon reagerar på det lilla gräs som vuxit up i hagen.
Hon har även fått mugg igen.
Har hört att det nya gräset som kommer up har mycket socker i sig, stämmer det? Jag har dragit ner kraftigt på betforen pga av det (eftersom muggen blossat up i gen och det pga för mycket socker)
Ska man även minska på kraft givan så hon inte får i sig så mycket protein ? Kan gallorna bero på proteinet ?
Hon får idag 150 g smrp per dag i sin musli. Höet har låga värden men jag har inte siffrorna tillgängliga nu...
Vet ej riktigt vad jag ska göra men det känns som hon är lite i obalans eftersom gallor och mugg blossar up samtidigt.
Har tyvärr ingen möjlighet till en helt gräsfri hage.
Hjälp mig så jag kan sova ordentligt inatt TACK!!

Från en orolig matte :smirk:
 
Sv: Hjälp gallor !!!

Japp, minska på kraftgivan. Nytt gräs innehåller ordentligt mycket protein och kan ge galliga ben. Mugg kan lindras genom att smörja in utsamma ställen med zinkpasta.
 
Sv: Hjälp gallor !!!

Jempa skrev:
Japp, minska på kraftgivan. Nytt gräs innehåller ordentligt mycket protein och kan ge galliga ben. Mugg kan lindras genom att smörja in utsamma ställen med zinkpasta.

Håller med! Du kan också lindra genom att smörja in benen med hästliniment. Funkar på en av våra hästar! ;) Lycka till!
 
Sv: Hjälp gallor !!!

Angående muggen!
Hade en ponny för x antal år sedan som fick mugg en sommar. Tvättade detta med vanligt mjällschampo för oss människor, torkade torrt och smorde med helosan, funkade bara fiint!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 119
Senast: Hedwig
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 940
Senast: NotlikeI
·
Hästvård På måndag inväntar jag svar på blodproverna om min shetlandsponny har diabetes. Mycket kortfattat. Hon fick kraftig fång förra året...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 539
Senast: spaderÄss
·
Hästvård Hej! Min pålla har fått mycket gallor på alla 4 benen, är tjock o varm. Funderar på om det kan ha att göra med att det verkar vara bra...
Svar
2
· Visningar
732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp