Hjälp för en som är dålig på det här med foder

MissourisTopsanna

Trådstartare
Hej,

Jag har problem med fodret till mitt sto.
Har en halvkass analys som ser ut såhär, i TS.

TS halten ligger på 70
protein 65
energi 11

Jag ger henne 11, 12kg per dag

Hon har känslig mage vid balbyte så har börjat med mag o tarm. Började igår. Hon får även linfröolja och granngårdens orginalpellets. Ska upp i ett kg. Men nu efter att ha pratat med ännu en foderrådgivare tyckte hon att jag ska byta till kraffts groov 90. Jag började med granngårdens orginalpellets igår, bör jag byta?

Hästen blir 7år i sommar, gissning på att hon väger 400kg. 156 imnk. Ska sättas igång fööörsiktigt nu efter vila, i endast skritt. Hon har inga muskler, men är inte kantig, hon är varken mager eller överviktig.

Läste i någon tråd om glucosamin, är det något jag skulle kunna ge min häst som haft ledinflammationer fram och tillbaka?

Andra tips? Det här med foder är inte min grej.. Och vill ge min häst de bästa förutsättningarna.
 
Sv: Hjälp för en som är dålig på det här med foder

Vad ligger smbrp på? Om det är råprotein som ligger på 65 behöver du tillsätta extra protein.

Vad är anledningen till att du ska ge henne granngårdens pellets och varför tyckte foderrådgivaren att du ska ge henne groov istället? Om hon är fin i hullet nu kan hon säkert behöva lite extra när hon ska börja arbetas om du inte får i henne mer grovfoder.
 
Sv: Hjälp för en som är dålig på det här med foder

Vad ligger smbrp på? Om det är råprotein som ligger på 65 behöver du tillsätta extra protein.

Vad är anledningen till att du ska ge henne granngårdens pellets och varför tyckte foderrådgivaren att du ska ge henne groov istället? Om hon är fin i hullet nu kan hon säkert behöva lite extra när hon ska börja arbetas om du inte får i henne mer grovfoder.

mer än så här vet jag inte. :/
Jag pratade med en på granngården som föreslog det då jag tidigare haft avelsfodret då hon fortfarande växte lite och började arbeta mer än att stå i hage. Sen slutade jag med det och har gått utan, alltså bara grovfoder och hon ser lite tanig ut, men tror mest att det beror på muskelbrist för hon är inte mager. Pratade med foderrådgivare idag (annan) som sa att jag borde gå upp i protein och att orginalfoder inte var tillräckligt. Hon skulle inte gå upp så mycket i energi utan protein och hon föreslog då groov 90.

Jag är skit dålig på sånt här så förklaringarna suger förmodligen.
 
Sv: Hjälp för en som är dålig på det här med foder

Av analysen framgår råprotein och smältbart råprotein och det är smältbart råprotein (smbrp) som är intressant när du ska ta reda på vad din häst behöver. Om siffran 65 är smbrp har du ganska bra med protein och du behöver troligtvis inte tillsätta extra protein om inte din häst har ett särskilt högt proteinbehov. Äter din häst mer hösilage om hon får? För isåfall kan det räcka med att du ökar grovfodergivan, men det förutsätter ju dock att proteinnivån är ok. Kan du inte ta reda på vad smbrp ligger på?
 
Sv: Hjälp för en som är dålig på det här med foder

Ett tips om den har känslig mage är att ge vanlig bakjäst. Jag var skeptisk till en början men många här på buke gav det och sa sig få bra resultat så jag provade på min också. WOW vilken skillnad, innan blev han dålig vid varje balbyte men nu märks inget :) Verkligen värt pengarna!!!
 
Sv: Hjälp för en som är dålig på det här med foder

Av analysen framgår råprotein och smältbart råprotein och det är smältbart råprotein (smbrp) som är intressant när du ska ta reda på vad din häst behöver. Om siffran 65 är smbrp har du ganska bra med protein och du behöver troligtvis inte tillsätta extra protein om inte din häst har ett särskilt högt proteinbehov. Äter din häst mer hösilage om hon får? För isåfall kan det räcka med att du ökar grovfodergivan, men det förutsätter ju dock att proteinnivån är ok. Kan du inte ta reda på vad smbrp ligger på?

Jag har prövat med 13kg men då lämnade hon, nu får hon 12kg som hon äter upp just som just. Helst hade jag bara gett hö. :) Jag är inne på sista storbalen nu som jag ska börja blanda ut med det nya stallets hö om en månad eller så, där har jag en mer noggrann analys som jag kan skriva av och lägga ut här i tråden? Så blir det kanske lättare att hjälpa mig då det finns något att gå på :) Jag har tänkt låna en bok om foder, behöver verkligen få lite kunskap om det.
 
Sv: Hjälp för en som är dålig på det här med foder

Ett tips om den har känslig mage är att ge vanlig bakjäst. Jag var skeptisk till en början men många här på buke gav det och sa sig få bra resultat så jag provade på min också. WOW vilken skillnad, innan blev han dålig vid varje balbyte men nu märks inget :) Verkligen värt pengarna!!!

Ja jag har också hört om det :) dock vill jag prova mag o tarm nu då veterinär gav mig det tipset, hjälper det inte kanske jag får prova med bakjäst. :)
 
Sv: Hjälp för en som är dålig på det här med foder

magtarm är både sämre och MYCKET dyrare än bakjäst...
 
Sv: Hjälp för en som är dålig på det här med foder

magtarm är både sämre och MYCKET dyrare än bakjäst...

Nu är burken redan inköppt och det har gett resultat. :) Har inte behövt ge dubbla doser. Ger två dagar före balbyte och tre dagar efter, så den lär räcka ett tag. Kanske provar bakjäst sen. :)
 
Sv: Hjälp för en som är dålig på det här med foder

Vad bra att det verkar fungera, det är ju trots allt det enda som betyder något när våra hjärtan inte mår bra.. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 161
Senast: ufot
·
H
Foder & Strö Jag har fundera på ny foderstat till min häst. Hon är just nu i en fast med lite motion, i form av trav och galopp. Men jobbar desto...
Svar
4
· Visningar
789
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp