Hjälp! Får stallägaren byta stall på min häst?

Skriv aldrig på avtal där det inte står att om stallägaren ska byta box/hage stall höjja hyran osv så måste denna informera detta så lång tid som uppsägningstiden är.
Så som om du inte vill godkänna detta kan säga upp din plats och flytta hästen innan ändringen sker.

Det du nu kan göra är att du säger upp stallplatsen och flytta direkt men du måste betala kallhyran så länge som uppsägningstiden är i detta stall.

Kan stallägaren inte erbjuda en godkänd box så ska man kräva att slippa betala stallhyra. Driver denne det vidare i rätten så misstänker jag att man får rätt. Det vore klart ologiskt att döma att stallägaren inte behöver följa reglerna, dock så lär det vara tvunget att vara avvikelser och tala om, inte en 2 kvadrat dm för liten box och 3 cm för låg dörr.
 
Mkt man kan kräva men frågan är om de är värt att gå till en rättegång och betala ca 30000 för en advokat och så förlorar man och får då även betala stallägarens advokatkostnader eller att de blir en förlikning.

Bara för man har rätt.. betyder de inte att man får rätt i rätten... tyvärr.. vi lever inte i USA där man kan stämma allt och allting hej vilt.

Jag har genomgått en rättegång där jag hade så sjukt mkt bevis att jag hade just de.. rätt..(Ej hästrelaterat) ändå räckte detta inte och nått som från början bara kostat 5000 vart hela 75000 i slutänden..
De var bara å slicka rent såren så gott de gick och bita i det sura äpplet.

Det är svårt i Sveige att få rätt i en rättegång tänk till både efter och före om de verkligen är värt de.
Så att ge råd till folk att dra småsaker till rättegång tycker jag är fel... vad handlar det om i kallhyra? 1000 kr? bara betala och se glad ut för att slippa få ett dåligt rykte om sig att dra utan att betala stallhyran.

Många gånger får man välja sina strider helt enkelt.. även om man har "rätt" så skit i de och betala kallhyra och flytta direkt och tar lärdom att skriv inte på ett stallkontrakt utan att det står exakt vad och vilken box som ingår och om stallägaren får flytta hästen. Om den får de skall de stå exakt vart och hur den nya boxen skall se ut!







Vad jag förstår är denna alternativa box godkänd måttmässigt men bara de att den inte har galler och de är de inge lag på.
Så jag tolkar de att stallägaren som sagt har rätten på sin sida att flytta hästar onom sitt stall/gård.
En bild på kontraktet vore bra att få se för att se vad som gäller.
 
Vad jag förstår är denna alternativa box godkänd måttmässigt men bara de att den inte har galler och de är de inge lag på.
Så jag tolkar de att stallägaren som sagt har rätten på sin sida att flytta hästar onom sitt stall/gård.
En bild på kontraktet vore bra att få se för att se vad som gäller.
Du tolkar fel, TS vet inte om boxen är godkänd men misstänker att de inte är så. Exakt ordalydelse finns i tråden, det stödjer boxbyte till det står "Box i rimlig storlek."

Det underlättar om du läser tråden innan du svarar ;)
 
Men TS har ert avtal om rimlig boxstorlek. Skulle det bli en tvist så lär rekommendationerna kunna tolkas som rimligt.
 
Storlek och vägghöjd är ju inte riktigt samma sak, men visst bör hänsyn tas till att hennes häst har en tendens att hoppa.
OM galler ska sättas upp så se till att det är rejäla och godkända av djurskyddet, de verkar ha blivit hårda på den biten.
 
Godkänd boxstorlek för ts häst är 8 kvm, är den mindre än det så får hästen inte vara större än D ponny och jag tolkar det som att ts häst är strax under 160 cm.
 
För att återkomma till ursprungsfrågan, så har man inte en specificrad boxplats så har stallägaren rätt att modulera om så att det fungerar med boxar till reapektive häst.
I vår förening har vi samma sak, även om nu vårt stall inte drabbas på samma sätt. Här har vi tre storlekar, 7 kvm respektive 8,5 samt 9,2. Ingen box kommer att bli för liten här.

I vårt andra stall finns det däremot lite olika storlekar på häst, vill man då ha en ponny i fullstor box så går det bra så länge ingen annan större häst har behov och på ingång. Då får denna ponny flytta till en annan passande box för dennes storlek.

Ja stallägaren äger den rätten, vi har även det inskrivet i kontraktet för att undvika missförstånd och diskussioner
 
OK, fast det är en rekommendation, inte tvingande
Det verkar som "rekommenderad" och "bör" väger ganska tungt när det gäller djurhållning.
Om hästägare säger att det finns risk att hästen skadas för att väggarna är för låga i boxen, så kan hen säkert vägra att flytta hästen, annars kan hen säkert föreslå att ringa ett samtal....
 
Kl
Är problemet verkligen så stort som TS skriver så blir jag lite fundersam, på varför detta inte stod med i kontraktet. Jag tänker såhär; har hästen en sådan kraftig funktionsnedsättning att den klättrar ur boxen, om det inte finns skydd, så borde väl det stå med i avtalet? Inget elakt menat, alla kan glömma, eller göra fel, men det känns lite lurigt. Att ha en häst med en sådan allvarlig "störning" borde stallägaren har kunskap om.
 
@Rialavargen Jag har ju ingen aning, men det har ju låtit på TS som att stallägaren vetat om att hästen ev kan klättra ur. Men den har väl planerat att den nya hästen ska stå i TS nuvarande box och vill väl inte att hästen som precis importerats från utlandet, ska stå i en provisorisk box för att sedan flytta igen, utan vill väl att den ska få stanna och bli trygg i sin box direkt. Rent krasst skiter väl stallägaren i TS, hen har ju ändå sagt upp sin plats och ska flytta.
 
Rent krasst skiter väl stallägaren i TS, hen har ju ändå sagt upp sin plats och ska flytta.

Kan vara en trolig anledning..Jag tror få ställer sig och gör omrenoveringar för ett särskilt behov (hästar står normalt kvar i sin box utan att hoppa ut) om hyresgäst sagt upp sig
 
@Rialavargen Jag har ju ingen aning, men det har ju låtit på TS som att stallägaren vetat om att hästen ev kan klättra ur. Men den har väl planerat att den nya hästen ska stå i TS nuvarande box och vill väl inte att hästen som precis importerats från utlandet, ska stå i en provisorisk box för att sedan flytta igen, utan vill väl att den ska få stanna och bli trygg i sin box direkt. Rent krasst skiter väl stallägaren i TS, hen har ju ändå sagt upp sin plats och ska flytta.
Jag förstår dig fullt ut:-), men jag tänker att om problemet är så stort som TS säger borde väl det nämnas i avtalet? Det är så jag tänker. Det är ju avgörande för hästen. Har man häst vars liv och lem är beroende på en viss höjd (inramning) så borde det väl stå med i kontraktet?
 
@Rialavargen Ptja, visst är det väl så, men man kan inte kontraktera precis ALLT. Jag förstår också TS att hen kanske inte tyckte det var jätte viktigt att kontraktera det eftersom hen fått en box med galler som passade. Jag har stått inackorderad och dessutom haft egna inackorderingar och i båda kontrakten har det stått att man hade rätt att flytta på min/inackorderingarnas häst... fast jag trodde ingen av gångerna att det faktiskt skulle hända, ffa inte utan en dialog med den andre parten. Det finns ju fler aspekter, står hästen på bädd? Vem betalar en ny bädd, vem mockar ur den gamla bädden eller ska hästen stå på någon annans hästs bädd osv osv. Ska man kontraktera sånt också? Det känns lite orimligt. (Såklart).
Sen uppfattar jag inte direkt det som att TS är hysterisk och att hens hästs liv är beroende av en viss höjd utan mer att hen oroar sig för att en situation ev kan uppstå. Har själv ett pucko som tom börjat tänka över gallret.. och jag hade aldrig tänkt på att kontraktera att han måste ha en box med galler.
 
@Rialavargen Ptja, visst är det väl så, men man kan inte kontraktera precis ALLT. Jag förstår också TS att hen kanske inte tyckte det var jätte viktigt att kontraktera det eftersom hen fått en box med galler som passade. Jag har stått inackorderad och dessutom haft egna inackorderingar och i båda kontrakten har det stått att man hade rätt att flytta på min/inackorderingarnas häst... fast jag trodde ingen av gångerna att det faktiskt skulle hända, ffa inte utan en dialog med den andre parten. Det finns ju fler aspekter, står hästen på bädd? Vem betalar en ny bädd, vem mockar ur den gamla bädden eller ska hästen stå på någon annans hästs bädd osv osv. Ska man kontraktera sånt också? Det känns lite orimligt. (Såklart).
Sen uppfattar jag inte direkt det som att TS är hysterisk och att hens hästs liv är beroende av en viss höjd utan mer att hen oroar sig för att en situation ev kan uppstå. Har själv ett pucko som tom börjat tänka över gallret.. och jag hade aldrig tänkt på att kontraktera att han måste ha en box med galler.
Jag tycker du slår huvudet på spiken :-)
Kanske klättrar inte hästen över, men TS är orolig för detta. Om hästen var en utbrytarkung tror jag att TS skulle ta med det i kontraktet. Nu är det en oro. Och stallägare tar inte hänsyn till oro.
Låt oss hoppas att hästen står kvar i boxen tills dess att den flyttar.
 
Ang vad som står i avtalet och inte så har hästen inte betett sig på detta viset innan utan det har kommit i detta stall. Kontraktet är även skrivet innan detta problem uppdagades.

För er som undrar så har hästen fått byta Box, det blev en som nästan är dubbelt så stor kvadratmässigt med galler! (efter många och långa diskussioner)dock begränsad takhöjd (210cm på lägsta stället, annars närmare 230cm) och det får vi väl stå ut med den tid som är kvar.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 425
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 816
Senast: Freazer
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 569
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hej! Det har nyligen uppstått en konflikt mellan mig och en kvinna som samäger en häst tillsammans. Vi har under ca 2 år ägt hästen 50%...
Svar
13
· Visningar
2 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp