Hjälp! Får stallägaren byta stall på min häst?

Aastriid

Trådstartare
hej. Stallägaren ringde mig idag och sa att om två dagar behöver denne min boxplats och att min häst får flytta till deras andra stall. Hyresvärden har vetat en längre tid att hästarna kommer, men inte sagt något om min boxplats tidigare. Min häst behöver galler runt om boxen då denne har en tendens att försöka klättra ut annars. I det andra stallet hyresvärden hävdar att min häst skall stå finns ingen möjlighet till detta. Får hyresvärden ändå flytta på min häst trots den stora skaderisk som uppstår om han inte är "inburad"?
 
hej. Stallägaren ringde mig idag och sa att om två dagar behöver denne min boxplats och att min häst får flytta till deras andra stall. Hyresvärden har vetat en längre tid att hästarna kommer, men inte sagt något om min boxplats tidigare. Min häst behöver galler runt om boxen då denne har en tendens att försöka klättra ut annars. I det andra stallet hyresvärden hävdar att min häst skall stå finns ingen möjlighet till detta. Får hyresvärden ändå flytta på min häst trots den stora skaderisk som uppstår om han inte är "inburad"?
Det beror på kontraktet. Vad står i det?
 
Ja, stallägaren får flytta din häst om det inte framgår att det är en specifik box, tex "box nr 10 i stall 2, närmast dörren".

Få stall erbjuder specifika boxar eller hagar för den delen då behovet kan komma att man måste stuva om.

I övrigt ang att din häst kanske tar sig ut, är det dock ett problem som kan ligga hyresvärden i fatet..boxar ska vara säkert utformade och en häst ska absolut inte kunna klättra ut ur boxen. Men det är å andra sidan väldigt lättåtgärdat.
 
Tack för era svar. Jag tycker personligen det känns väldigt dumt att höra av sig så pass sent inpå när hyresvärden ändå vetat av att de behöver boxen, och de inte hinner göra iordning en "säker" Box åt mig och min häst, Innan de andra två kommer då de är iväg och ska hämta hem de nya från utlandet nu.
 
Tack för era svar. Jag tycker personligen det känns väldigt dumt att höra av sig så pass sent inpå när hyresvärden ändå vetat av att de behöver boxen, och de inte hinner göra iordning en "säker" Box åt mig och min häst, Innan de andra två kommer då de är iväg och ska hämta hem de nya från utlandet nu.

Har du påtalat problemet då? hur hög är väggar, hur hög är hästen?
(den kanske inte ens kommer klättra ut)
 
Jag har påtalat problemet då fick jag till svar att jag ska flytta på min häst ändå. Det är inga problem på 3av 4 väggar i boxen. Det är dörren som är strax över 110-120cm hög utan galler som jag oroar mig för. Hästen i fråga är strax under 160cm.
 
Jag har påtalat problemet då fick jag till svar att jag ska flytta på min häst ändå. Det är inga problem på 3av 4 väggar i boxen. Det är dörren som är strax över 110-120cm hög utan galler som jag oroar mig för. Hästen i fråga är strax under 160cm.

Det går att bygga portabla galler man kan sätta för/på boxdörren. Krävs inte så många byggdelar att sätta dit. Tar max ett par timmar med enkel konstruktion. Eller så bygger man bara dit det, samma sak där ett par timmars arbete.
Sen kanske hästen inte klättrar ut, på vilket sätt gör den det, stoppar ut huvudet eller tar sig ut helt ur boxen? (får bilden av pålle som kravlar sig ut bokstavligt talat och det i sig är ganska anmärkningsvärt för så gör de normalt inte)

Förstår att du kanske är missnöjd, men det finns inget att göra i ditt läge mer än att gilla läget sas
 
Senast ändrad:
När han har galler så springer han runt ett par varv sen är det bra. Utan galler så attackerar han boxdörren och reser sig mot den. Jag vet också att det går att göra enkla lösningar på provisoriskt galler. Problemet är att jag har inte tiden att bygga det pga jobb innan han ska vara utflyttad och som sagt hyresvärden är inte ens hemma och kan göra en hållbar lösning heller. Det vi däremot har ett muntligt kontrakt på är att hästen skall stå i det stall han står i nu, då det andra stallet hyresvärden hävdar han skall flytta till inte är godkänt för storhästar, och inte skall användas. Är det något jag kan trycka på när denne säger jag ska flytta min häst?
 
Menar du att din häst ska flyttas till en box som inte motsvarar lagstadgade krav för att rymma hästar med din hästs mankhöjd? Är boxen mindre än nuvarande?
 
Får får den nog men det är ändå tråkig stil och dålig framförhållning av stallägaren. Tråkigt när det blir så.
 
Står det i kontraktet att din häst ska ha en box av rimlig storlek så är en rimlig tolkning t den ska vara åtminstone så stor att hästen lan stå där lagligt.

Rent krasst, är du missnöjd så flytta och se till att få till villkoren i kontraktet så att du har rätt till en box som passar din häst. Har man särskilda behov så är set nästan ett måste. Nu får du mycket kort varsel och är i en taskig sits.

Ett annat Problem är att oavsett om man har rätt eller inte så är men i händerna på stallägaren i en sådan här situation. Det fungerar inte direkt att tvinga igenom sin vilja även om man har kontrakt utan funkar det inte är det bästa amn kan göra att flytta.
 
Jag har redan sagt upp min plats och kommer att flytta inom en snar framtid. Vilket gör att jag är ännu mer mån om skaderisken då jag inte vill flytta till ett nytt ställe med en skadad häst bara för att hyresvärden har dålig framförhållning och inte kunna tillgodo se hästarnas behov till säker hästhållning.
 
Jag har påtalat problemet då fick jag till svar att jag ska flytta på min häst ändå. Det är inga problem på 3av 4 väggar i boxen. Det är dörren som är strax över 110-120cm hög utan galler som jag oroar mig för. Hästen i fråga är strax under 160cm.
Boxväggar ska ha en höjd på 0,8-0,9 * mankhöjden på hästen. Det betyder att höjden måste minst vara 1,28 för din häst, för att det ska vara lagligt. Om boxen/ dörren saknar galler i överdel
 
Jag har redan sagt upp min plats och kommer att flytta inom en snar framtid. Vilket gör att jag är ännu mer mån om skaderisken då jag inte vill flytta till ett nytt ställe med en skadad häst bara för att hyresvärden har dålig framförhållning och inte kunna tillgodo se hästarnas behov till säker hästhållning.
Finns det någon chans att få komma tidigare?
 
Då har du svaret, du hyr inte en viss box utan en box av rimlig storlek.


Skriv aldrig på avtal där det inte står att om stallägaren ska byta box/hage stall höjja hyran osv så måste denna informera detta så lång tid som uppsägningstiden är.
Så som om du inte vill godkänna detta kan säga upp din plats och flytta hästen innan ändringen sker.

Det du nu kan göra är att du säger upp stallplatsen och flytta direkt men du måste betala kallhyran så länge som uppsägningstiden är i detta stall.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 425
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 816
Senast: Freazer
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 569
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hej! Det har nyligen uppstått en konflikt mellan mig och en kvinna som samäger en häst tillsammans. Vi har under ca 2 år ägt hästen 50%...
Svar
13
· Visningar
2 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp