Hjälp- de vill häva köpet

Iaraphel

Trådstartare
suck hjälp!
vi sålde för nån månad sedan en 6årig uppfödning, hästen som stått hos försäljare/beridare (två olika) senaste året o kostat pengar (pga min sjukdom, har ej kunnat rida honom själv o därmed inte kunnat sätta igång/sälja honom själv) o trots att vi- jag o min mor haft hästar i 25 år så var detta dne första vi skulle sälja, just för han skulel komma till någon frisk som kunde ta tillvara på honom.

nu till saken, han besiktades med röntgen o hela köret, vi säljare, förmedlare(beridare) o köpare var på plats på djursjukhuset...
en lååång dag, iaf hade han tydligen ett litet sår, det lilla såret skrevs upp men veterinären säger själv efteråt "trodde aldrig den skulle göra ngn skada,det var knappt jag tänkte skriva upp det men var nitisk") jag hörd einte ens tala om den., hästen gick igenom utan problem (eller ja en lös benbit (som troligen aldrig gör nån skada o om den gör det tar försäkringsbolaget dne operationen) o prutat 10tusen..)

men iaf, det lilla såret har tydligen skapat ett överben som växer o de tog hästen tillbaka till samma veterinär som då säger att överbenet som bildats riskerar att växa in på gaffelbandet/benet.. jag vet inte exakt, hörde av 3e person. min mor som stod som ägare har talat med både veterinären, köpare o hon som hjälpte oss sälja.

vi står här o är helt förtvivlade.. kan köpet gå tillbaka? de köpte ju o skrev på där o då! pengarna har vi ju betalat av det han kostat hos försäljare/beridare. det är över ett år sedan han flyttade frås oss, o vi hade äntligen pustat ut att han hittat ett "hem". vi har ingen möjlighet att ta tillbaka honom, jag älskar den hästen, han skulel blivit min stjärna, men fick 22år gammal en svår kronisk neurologisk sjukdom så jag kommer aldrig kunna ta tillvara på honom o ge han det han behöver...
mamma ska ringa advokat imon... men vore tacksam för hjälp o stöd här

vad ska vi göra? måste vi fixa pengar o köpa tillbaka? hästen var ju frisk(!!!!) när han såldes, men nu står han tydligen på boxvila :cry:. eller ska vi skaffa advokat o försöka driva igenom det?
är det detta som är "dolt fel" men överbenet fanns ju inte där o då. såret såg tydligen både de o veterinären men ingen såg någon risk med det.
 
Sv: Hjälp- de vill häva köpet

Spontant så känner jag att de bör inte kunna häva köpet pga en skada som till och med finns noterat på protokollet från besiktningen. Men jag skulle nog rådgöra med en advokat om köparen försöker driva frågan.
 
Sv: Hjälp- de vill häva köpet

Jag är inte juridiskt kunnig öht men spontant så tänker jag att såret fanns där vid köp och köparen informerades om detta men valde att köpa ändå. Har då inte denne s.a.s. "godkänt" felet?

Jag har säkert fel men det är så jag tänker.

Mvh JV
 
Sv: Hjälp- de vill häva köpet

Jag svarar kanske samma sak, såret noterades i protokollet och köparen accepterade detta de hade haft möjlighet att avstå från köp men gjorde inte det då vilket innebär att de har tagit över hästen med risker och allt.

Det man inte kan veta är om såret försämrats under köparens vård, och genom det har ett överben bildats.

Man kan nämligen reklamera en häst för sådant som fanns vid övertagandet, men försämringen i sig behöver inte betyda att såret hade en betydelse då utan det man alltså inte kan vet är hur köparen har tagit hand om såret som hästen hade och därför har detta överben bildats.

Jag tycker ändå att du ska rådgöra med en jurist/advokat kunnig i detta ämne för som sagt detta kan bli en knivig fråga och jag är just nu inte 100 % säker på vem bevisbördan ligger på.
 
Sv: Hjälp- de vill häva köpet

+ hjartagna:

tack för era åsikter! då har vi kanske ngn chans iaf.. sk asom sagt ringa advokat imon.. vill bara frma tills dess eller senare också ha åsikter o historier... min mor är förtvivlad (o jag med) rädda att vi snart står där med rättegångskostnader + köpa tillbaka en häst som vi inte kan ta hand om- (som sagt därför vi sålde, för att han skulle få det bra!!!!!! o först under igånssättning o försäljning hos en, i över ett halvår... 50tusen fattigare är hästen fortfarand einte såld men han hittade en duktig elev som också var veridare som kunde ha honom billigare o träna o tävla i väntan på köpare... okej att hästar kostar, jag vet men att man inom ett år ska betala bra mycket mer för en häst ho sförsäljare än vad man får o sen behöva betala tillbaka o få hem en skadad häst- som lämnades iväg som lovande, frisk unghäst :cry:) jag ville ju bara att han skulle få det bra...
 
Sv: Hjälp- de vill häva köpet

Men vad exakt har köparen sagt till er? Har de sagt att de vill att köpet ska gå tillbaka eller har det bara meddelat er om hur hästen mår? Vad är det egentligen köparen vill?

För mig låter det väldigt långsökt att ett korrekt omhändertaget sår på benet ett år senare är ett så illa överben att det riskerar att växa ihop med gaffelbandet! :crazy: Det låter för mig helt orimligt, men det kanske stämmer...
 
Sv: Hjälp- de vill häva köpet

ja de vill tydligen häva köpet.

såret är inte ett år utan var där den dagen för nån månad sedan, om det kommit i samband med lastningen? ett litet sår som ingen som sagt såg någon risk med men nu är det tydligen så :(.

att de ska va så svårt att sälja en häst så den får det bra...

hade vi haft möjlighet hade vi ju kunnat köpa tillbaka o ta hand om o ge han bästa vård. MEN vi har ju inte den möjligheten.
 
Sv: Hjälp- de vill häva köpet

Jag tror att köparen kommer att få svårt att reklamera hästen. Det finns antecknat i protokollet att såret existerat, vilket i sin tur gör att köparen accepterat just den förutsättningen - de vet att hästen hade på något sätt slagit sig. De brydde sig inte om en fördjupad undersökning.

På vems uppdrag handlade veterinären? Säljarens eller köparens? (har säljarens veterinär "viftat bort" såret som obetydligt kanske det kan ha betydelse?)

Dock vet man aldrig vad som händer vid en rättslig prövning, men kontakta en advokat för rådgivning.
 
Sv: Hjälp- de vill häva köpet

men iaf, det lilla såret har tydligen skapat ett överben som växer o de tog hästen tillbaka till samma veterinär som då säger att överbenet som bildats riskerar att växa in på gaffelbandet/benet.. jag vet inte exakt, hörde av 3e person.

Nyfiken bara, var sitter såret?

Och blir verkligen ett litet sår överben (under förutsättning då att såret är litet och inte djupt)?, behövs för det inte annan påfrestning, slag eller överansträngning?

Och hur litet var såret?
 
Sv: Hjälp- de vill häva köpet

En reflektion är ju att felet (överbenet) inte förelåg vid riskens övergång. Det kan alltså knappast bli ett dolt fel eftersom felet (överbenet) inte ens fanns vid försäljningen.
 
Sv: Hjälp- de vill häva köpet

ska jag vara ärlig vet jag inte var såret var eller hur djupt det isåfall var. jag var där o jag pussade på honom o klappade men såg aldrig något sår. men ja nånstans på benet.

jag har också svårt o förstå hur ett litet sår kan bli såp farligt överben... allts¨isåfall måste hana ju sprungit massa o slåttupp det mer? eller fått in skit i såret?


har nu pratat med mor igen o fått lite klarare bild, veterinären säger själv att han inte ens kan säöga att det är dte såret som fanns som gett detta överben, utan menar på att det kan va annan olycka mellan llt från 1-4veckor sen. alltså efter försäljningen.

men köparna säger att dte är av såret som fanns o vill reklamera pga det.

mor har pratat med advokat som säger att köparen i första hand måste skriva o "överklaga köpet" eller vad det heter o då be om "rättegång/ttvist" o att vi då ska skaffa advokat.

puh, igår lät det som att vi inte hade ngn chans, att veterinär o alla vara på köparens sida... men nu lite hopp då kanske...


det var köparna som valde veterinär + klinik + ville ha exportröntgen eller vad det heter. men vi betalade.
 
Sv: Hjälp- de vill häva köpet

har nu pratat med mor igen o fått lite klarare bild, veterinären säger själv att han inte ens kan säöga att det är dte såret som fanns som gett detta överben, utan menar på att det kan va annan olycka mellan llt från 1-4veckor sen. alltså efter försäljningen.



För en gångs skull ska jag tro.:D

Ett överben är ju inget som kommer över en natt, utan det tar sin tid innan det växer till.
Och där vet jag inte men jag tror iaf några veckor?

Men jag tror också att om ett överben har börjat växa till ex pga slag så finns också redan innan överbenet syns sas en ömhet.

Det innebär att det borde funnits en ömhet om överbenet beror på såret?, och att veterinären som ändå undersökte såret borde märkt detta...?

Någon annan som vet bättre?
 
Sv: Hjälp- de vill häva köpet

För en gångs skull ska jag tro.:D

Ett överben är ju inget som kommer över en natt, utan det tar sin tid innan det växer till.
Och där vet jag inte men jag tror iaf några veckor?

Men jag tror också att om ett överben har börjat växa till ex pga slag så finns också redan innan överbenet syns sas en ömhet.

Det innebär att det borde funnits en ömhet om överbenet beror på såret?, och att veterinären som ändå undersökte såret borde märkt detta...?

Någon annan som vet bättre?

Håller med, verker mer troligt att hästen fått en smäll på samma ställe igen i så fall. Beror lite på var såret sitter oxå men det låter mer troligt än att det skulle komma av såret och att vetten inte upptäckte det vid en besiktning?!:confused:
Ne jag tror inte dom har rätten att hävda köpet eftersom det inte kan bevisas att överbenet kommit av såret eller om det kommit av en senare smäll på samma ställe, tex i hagen / boxen eller dylikt. Hoppas det hela går nabbt och lätt över i alla fall och att du slipper utdragen process med advokat!:bump:
 
Sv: Hjälp- de vill häva köpet

Har ni eller förmedlaren (beridaren) näringsverksamhet där hästen ingick?
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp- de vill häva köpet

jag tror vi har det. mor har företag där hästen stod i :confused: o fick ju ta moms på honom.
 
Sv: Hjälp- de vill häva köpet

jag tänker också så, att dte är större risk att det hänt något i samband med ihopsläpp o nya hagar osv..

men OM de nu kan bevisa att det är såret han hade så är det ändå inte säkert de kan driva det eller?

eller som ngn annan nämnde, de kanske försökerrsätta dit veterinären att denna inte observerade skadan mer? (dock är det en känd duktig veterionär!)
dock som de flesta veterinärer så är jornalerna oläsliga... så vi kan inet se vad han skrivit om såret. men både vet o köpare har ju sagt att de sett att det står med

vi kryssade inte i ngt i papprena att ångerköp o prövotid etc. men tänkte när andersb frågade.. har de större chans att "få reklamera" iom att de köpte av ett företag?
 
Sv: Hjälp- de vill häva köpet

Det är "lättare" att reklamera om man som privatperson från företag, naturligtvis lite beroende på vad försöker reklamera för.
 
Sv: Hjälp- de vill häva köpet

För att förtydliga mig i mitt tidigare inlägg.

Jo de kan driva detta pga såret, de har nämligen möjlighet att reklamera.

Men då uppstår några situationer som måste överbryggas först för att de ska få rätt.

Först måste de få en veterinär att intyga om att överbenet har tillkommit pga såret, hur lätt det är vet jag inte.

Sedan måste antingen dom eller ni visa på följande, och det är det här jag är osäker på.

Antingen måste köparen bevisa att de skött om såret på ett sätt som är vedertaget för den typen av sår, och ändå har överbenet uppstått.

Eller så måste ni visa på att köparen har misskött såret och pga så har överbenet uppstått.

Tredje alternativet är att veterinär borde ha kunnat inse att risken för överben fanns, om rätt frågor hade ställts om såret. I de fallet är det kliniken som får reda ut det hela.

Men jag vidhåller att ni bör skaffa en jurist/advokat som är kunnig i detta ämne.
 
Sv: Hjälp- de vill häva köpet

Det kan ha betydelse om köparen är privatperson för då gäller konsumentköplagen som är mer till köparens fördel.

Jag tycker också det låter märkligt att det blir ett överben om såret skötts om ordentligt och man borde isåfall märkt det mycket tidigare, men jag är ingen expert.

Tråkigt när det blir så här, det enda råd jag har att ge är att prata med ert försäkringsbolag, normalt ingår advokathjälp i försäkringsskyddet.
 
Sv: Hjälp- de vill häva köpet

Med den informationen som vi fått i tråden så anser jag att ni helt sonika säger till köparna att ni inte tänker ta tillbaka hästen. Vill de driva detta vidare så får de väl göra det då, men det är en lååååång process och ingenting som ni behöver stressa med just nu. Den dagen ni får ett brev från en jurist angående denna hästen är det dags att göra någonting åt saken, men just nu ska ni bara skita i det och gå vidare.

Med största sannolikhet kommer dessa personer inte att gå så långt. Vad de gör just nu är att kolla ifall ni är villiga att ta tillbaka hästen. De chansar helt enkelt på att ni ska göra det ifall de tjatar tillräckligt mycket. Så håll huvudet kallt och skit i det tills det kommer en ordentlig begäran från en jurist! Innan dess är det bara snack.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 796
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 853
Senast: nullo-modo
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 765
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 857
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp