HJÄLP-Ang. fel mineraler!!!

Iaraphel

Trådstartare
Mamma var snäll och köpte nya mineraler, andvänder i vanbliga fall kraffts miner blå (pelleterade), men hon köpte "miner röd" för högstpresterande hästar . hur farligt är det att ge till en unghäst, ett avelsto och två tävlande hästar???
Det står att man till en normalarbetande häst ska ge ca 100g och att en deciliter är cirka 80 gram och vi ger ju inte en hel deciliter...

MEN ska vi slänga denna hink med mineraler eller kan man ge utav det??? (har redan öppnat den, så kan ju inte åka å byta)
det står att om man ger för mycket så kan de bli förgiftade :crazy:

SNÄLLA kan nån tala om ifall jag kan andvända detta eller ej?
 
Har du någon grovfoderanalys och vad ger du hästarna i övrigt?

mvh Jessica
 
Min erfarenhet av krafft är att de rekomenderar sina olika foder till en viss typ av häst utan att tala om att vad man ger sin häst beror på grovfodrets näringsinnehåll. Ta en titt på vad det står på säckarna med t.ex. krafft ponny eller krafft grund. Om jag följde kraffts foderrekomendationer skulle jag ha en nu ha en fet häst utan en muskel på kroppen beroende på att grovfodret innehåller för lite proteiner.
Jag kan inte tänka mig att det skulle vara fel att ge miner röd om det passar in i din foderstat. Ett fodertillskott blir inte giftigt för att hästen inte går i hård träning varje dag. Det som är farligt är att ge fel tillskott, vilket skulle betyder att det kan vara lika farligt att ge miner blå som röd beroende på innehållet i övrigt foder.
Shaggy svamlar på :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 779
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Jag har nyss fått hem analys på vårat hö och har nu räknat ut foderstater till våra hästar (använde Freefarm's gratisprogram på nätet)...
Svar
18
· Visningar
2 875
Senast: Ms_Antrop
·
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 343
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp