H

Hawaii

Var på Göteborg Horse Show idag, och strövade såklart runt på mässan en stund... Hittade HIPPO K9:S monter och eftersom jag är intresserad av deras SEAWEED & ROSEHIPS passade jag på att fråga vad den innehöll, dvs. näringsmässigt.

Tjejen som stod i montern tyckte dock inte att det var någon idé eftersom "man kan ändå inte använda uppgifterna i ett foderprogram, för foderprogrammen räknar med stenmineraler, men i våra produkter är det organiska mineraler och hästar har 8-40 gånger bättre upptagningsförmåga för dem" Dessutom sa hon att om man har ett hö med mycket protein i "bör man ge extra kalk, så att kalcium/fosfor-kvoten inte blir fel". Har jag eller hon missat något?
 
Jag har använt vad örterna innehåller näringsmässigt i ett foderprogram, jag ringde till hon som sålde hippo och frågade och fick veta exakt vad det innehöll och la in dom värdena istället för vanliga mineralers värde. Hon sa inget om det du skrev, Detta var ett par år sen, slutade tyvärr med det då jag inte hade råd att ge dom.
 
De mineraler man räknar med ska ju vara de som är tillgängliga för djuret. Är inte hundra men de mineraler som står på en foderförpackning borde vara de som är tillgängliga för djuret så då borde det inte spela någon roll vilket ursprung de har. Mineraler i spm och hö är ju också organiskt. Är väl populärt att säga så för att sälja kanske...

Ca och P har ju inget med proteinet att göra (behovet rakt av alltså), kanske menade hon att man med ett hö med mycket protein ger en mindre mängd och därmed en större risk att man inte får i alla mineraler?
Tyvärr är många foderförsäljare mer försäljare än foderkunniga.
mvh Maria
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 932
Senast: Araminta
·
M
Foder & Strö Hallå alla foderfreaks! Nu har jag gått här och funderat kring ett antal saker som rör hästens utfodring, sådant som jag läst i...
Svar
1
· Visningar
986
Senast: pinky
·
M
Foder & Strö Hej! Här kommer ytterligare ett rop på hjälp ifrån en hästägare som drabbats av kvothysteri som det så fint kallades i en annan tråd...
2
Svar
29
· Visningar
3 798
Senast: madeleine71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp