Hippo Alfa till ridhäst...?

godishanna

Trådstartare
Har hört många som säger att de absolut inte skulle fodra en ridhäst med foder som tex Hippo Alfa/Breed, Krafft Groov eller annat som egentligen är avsett för fölston o unghästar. Vadan detta? Om man som jag tex har en ganska het häst som är mkt svår att hålla i hull under stallsäsongen är väl dessa foder suveräna... Vad säger ni?
 
Trams!
Fodra du med det som din häst mår bra av, det märker du. Jag fodrar en het häst (halvblod) med Groov efter rekommendation från mkt erfaren hästutbildare på Flyinge.
Lycka till :)
 
Jag använder gärna dessa foder till min ridhäst, som är en kallblodstravare, om det stämmer med grovfodret.

Men jag håller samtidigt koll på tillsatser i ex mineralfoder och liknande, annars kan det lätt bli lite för mycket spårämnen och selen etc.

mvh Jessica
 
Jag säger bullshit, man använder sig naturltvis av de fodermedel som hästen mår bra av och som behövs som kompelement till grovfodret.

Alfa är en direkt förstärkning till grovfoder med sämre värden, och det behöver även ridhästar och inte bara fölston.
 
Håller med de övriga...
Jag gav groov till min häst ett tag i vintras/våras, då när jag köpte henne var hon väldigt het + att hon fick korsförlamning (innan byte av foder) dessutom. Just då passade det bra i foderstaten att ge henne det för att hålla hull, men inte ge för mkt energi!
 
Förmodligenär det samma människor som tror att ponnyer inte behöver något protein... :smirk:

Man fodrar ju med det som behövs, och Breed eller Alfa kan ju vara bra för att höja proteinvärdet i foderstaten. Har själv använt Alfa och varit nöjd med det. :)
 
Min har ätit Breed hela vintern för det passade bäst till grovfodret.

Kort sagt, man ger det som behövs, även om det inte marknadsförs till "min typ av häst".
 
Tack för alla svar. Skönt att fler tycker som jag. Nu kan jag lungt fortsätta att ge dessa foder till min häst. Vet dock inte vilket jag ska ge till hösten, men det får jag se när vi har gjort grovfoderanalysen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 653
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 634
Senast: Dopy
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 826
Senast: alazzi
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 040
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp