Hingstförslag i sista minuten

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare solita_cna
  • Startdatum Startdatum
S

solita_cna

Nu har jag funderat fram och tillbaka och behöver råd. Ska betäcka mitt sto för 1a ggn. Har skrivit lite om henne här förut. e.Bellini-Ciceron-Amadeus. Hon är en ädel modell fast stor, 1.72. Har sett att många Bellini avkommor inte är särskilt stora. Hon är temperamentsfull och jag söker ett bra, lite lugnare temperament. Hennes rörelser är ivriga, ganska luftiga men lite korta. Finrund mjuk galopp. Hoppar ganska ok. Jag söker alltså - bra temp, bra rörelser, ska inte lämna "för stort". De jag fastnat mest för är (dressyr) Bocelli som har en allm mer känd stam - lättsålt? Bra temp, rörelser & är ej så stor och man vet vad han ger (även neg.=stora klumpiga huvuden, stämmer det?) HighlanderHar också det jag söker men .. vad lämnar han, har ingen årgång än, blir han kvar i avel? mm. Lite skral skritt? men väldigt luftiga rörelser i övr. Samt Richfield fördel att man betalar först efter det tagit sig samt levande föl plus att han har det jag söker. Kontentan blev tre helt olika stammar och inte blev det lättare av det!! Kan ngn "bolla tankar" med mig , jag har 10 dgr på mig tills det är dags... beslutsångest.

Sv: Hingstförslag i sista minuten

Vill du ha ett lite lugnare temperament anser jag att dina två första förslag går bort, i synnerhet det andra - Highlander står högt i blod och Bocelli ser inte heller helt lätt ut att rida. Återstår Richfield men då anser jag att stoet måste ha bra trav för det har han själv inte så mycket av naturligt (=det du ser har ridits dit). R-blodet står ju dessutom för Ridbarhet.

Ett svar inkom innan sängen lockar.
Nej, traven är hennes sämsta gångart. Utveckla dig, Bocellis Donnerhall-blod ska väl också stå för ridbarhet och bra temp eller har det försvunnit "på vägen", det är ju några led emellan. Highlander sägs ha bra temp, fullblod kan inte direkt likställas vid att de ska vara heta. Jag har ett sto till, med mer fullblod i och hon är mkt lugnare samt mer "klok". Har du ngt eget förslag som jag kan "suga på", vad gäller mina önskemål.

Jag skulle kunna tänka mig att välja Rubignon, direkt (inte gm ngn son) men vet ngn om han ska anv i avel i år? Och i övrigt, åsikt om honom. Ni ser att mina tre val inte är helt säkra heller!! Channon t.ex är intr också men han är ju så hög (snyggt hög visserligen - långbent) dessutom är han .. skimmel.. Men där får man både Donnerhall, Rubignon och Chagall och han rör sig mkt bra. Har ngn fått ngt föl där än?

Har du tittat på Rosevelt ? Visserligen också ny i avel iår. Han fick väldigt bra bedömning av testryttarna för sin ridbarhet. Hade jag velat ha "rent" dressyrblod hade han stått högt på min lista.

Personligen gillar jag svenskt blod, så jag hade nog också funderat på Hermes, han är lagom stor och det jag har sett så rör han sig mycket trevligt - och han kan faktiskt ta sig över hinder också. Nu har jag inte örnkoll på om det blir lnjeavel i för hög grad...men det vet säkert nån annan.

Skulle själv välja Highlinder utav dessa lättsåld -Svartbrun- samt lätta gångarter ..Tycker själv att han verkar ha bra temprament ;)

Väljer dock själv mellan honom och Rosevelt :confused:

Mvh Mia

solita_cna skrev:
Nu har jag funderat fram och tillbaka och behöver råd. Ska betäcka mitt sto för 1a ggn. Har skrivit lite om henne här förut. e.Bellini-Ciceron-Amadeus. Hon är en ädel modell fast stor, 1.72. Har sett att många Bellini avkommor inte är särskilt stora. Hon är temperamentsfull och jag söker ett bra, lite lugnare temperament. Hennes rörelser är ivriga, ganska luftiga men lite korta. Finrund mjuk galopp. Hoppar ganska ok. Jag söker alltså - bra temp, bra rörelser, ska inte lämna "för stort". De jag fastnat mest för är (dressyr) Bocelli som har en allm mer känd stam - lättsålt? Bra temp, rörelser & är ej så stor och man vet vad han ger (även neg.=stora klumpiga huvuden, stämmer det?) HighlanderHar också det jag söker men .. vad lämnar han, har ingen årgång än, blir han kvar i avel? mm. Lite skral skritt? men väldigt luftiga rörelser i övr. Samt Richfield fördel att man betalar först efter det tagit sig samt levande föl plus att han har det jag söker. Kontentan blev tre helt olika stammar och inte blev det lättare av det!! Kan ngn "bolla tankar" med mig , jag har 10 dgr på mig tills det är dags... beslutsångest.

:love: :love: :love: :love:

Vadför inte ändra riktning lite?
Jag hade nog valt hingsten Channon, som står hos stuteri Lindevik i Linköping.
Han har en mycket intressant härstamning.
Där blod som Rubenstein, Matcho, Godd Future samt Chagall blod förenar sig.
Priset är inte heller helt fel................
Gå in på deras sida .........

Lotta

Kollar om jag fått svar... wolken fee, om du kollar på mitt fortsatta resonemang så ser du en kommentar om Channon, jag har nyligen varit och tittat på honom samt såg honom förra året, rör sig mkt bra. Angående Rosevelt så är han ganska hög också 1.69, som 4a åring lär väl bli ett par cm till... så var det med Channon (och mitt sto som jag köpte som 4a åring 1,68) han är nu 1.72. Rosevelt är han e Robin Z? Jag är inte så förtjust i honom. Visserligen har Rosevelt blivit "förbättrad" med "uppförsbacke" och långa ben, klok i huvudet. Andra förslag?

Miaa skrev:
Skulle själv välja Highlinder utav dessa lättsåld -Svartbrun- samt lätta gångarter ..Tycker själv att han verkar ha bra temprament ;)

Väljer dock själv mellan honom och Rosevelt :confused:

Mvh Mia

Ni som tycker att Highlander har bra temperament, var ni på bruksprovet eller har sett honom någon annanstans? Försök få tag på en film från provet. På provet var han spänd och såg ut som om han skulle skicka ryttaren i luften vilken sekund som helst, med testryttare blev han direkt istadig och vägrade gå fram.
Bocelli var också en "handful" för testryttarna innan de fick ordning på honom, har dessutom sett honom på tävling då han snällt sagt varit ganska "yster".

Mitt förslag är Rubinrot om han exteriört passar ditt sto.

Rosevelt är inte efter Robin Z, han är efter Rotspon!

Till cirkus, med Hermes blir det ingen linjeavel alls, kan vid ett litet överslag så här på morgonkvisten inte hitta någon gemensam nämnare;)

...det var det jag misstänkte - ingen linjeavel - iallafall inte på nära håll. Jag hade då gärna tittat på Hermes till det stoet.

Och som sagt Rosevelt är INTE efter Robin Z - han är efter Rotspon-Lauries Crusader xx- Grande
Jag skriver in hans siffror från bruksprovet.
exteriör: 43 8-9-8-9-9
löshoppn 6-7 (tekn/temp)
Gång (ridet) 10-9-8 (skritt-trav-galopp)

Ja och så ridbarheten, 10 av bägge testryttarna.

Jag röstar främst för Don Primero. Bombsäker förärvning, bra gång, fint och sansat temperament, bra typ.

De Rubinrotavkommor jag sett på 3-årstesten har INTE imponerat. Richfield är fin och har gett en del bra föl, men kan knappast mäta sig med D P som ALLTID har avkommor i toppen. En bra häst är den lättaste att sälja! DP lämnar inte alltid så små avkommor, men om man ser till 3-årstesten verkar de få fler poäng ju störrre de är... så det kanske är en fördel... Dessutom är han gammal, så använd honom nu medan ni kan.

Rubinrothästarna har haft korta, trippiga rörelser, i motsats till honom själv.

Bocelli har låg dräktighet och är ganska kraftig i typen, så jag skulle inte använda honom av det skälet.

Highlander är het i psyket och har svårt att slappna av, vilket försvårar att hästen vilar på steget. Annars är hans pappa, Hohenstien, inte så dum. Mkt vacker och supertemperament. Gått svår dressyr. Osäker på dräktigheten.

Kolla även på King Arthur (trak) ! Ingen har vågat använda honom ännu, tycks det, men han har bra psyke och rörelser och talang för höga klasser i dressyr. Inte så stor heller och vacker typ.

en av VÄRLDENS BÄSTA HINGSTAR

står i Sverige.

Fattar inte varför folk går över ån efter vatten...?
DON PRIMERO ligger SKYhögt i all internationell statistik. Avkommorna är snälla som lamm, vackra, extremt ridbara och det är en av de mest förärvningssäkra hingstar som finns i svensk avel.

Han är 21 i år. Har genom åren haft extremt bra sperma och man får väl hoppas att det håller i sig. Han är inte fertil så länge till, med tanke på åldern, så jag skulle gärna se att massor av stoägare använde honom.

En bekant berättade att de haft ett sto som haft ett jätteägg som aldrig ville släppa. De seminerade gång på gång och ägget stod kvar. Så de slutade semnera. En vecka senare ulraljudade de för att se status och upptäckte att ägget just precis gått. Så efter 17 dagar kollade de för at se om det var dags att beställa ny sperma. Men se! - där låg en liten DP-fosterblåsa. Sperman hade alltså levt EN VECKA i livmodern i väntan på ägget. snacka om bra sperma....:-)

Ägaren är inte så erfaren och har inte lyckats marknadsföra honom bland vanliga stoägare så som han förtjänar. Både vad gäller dräktighet och hans fantastiska kvaliteter.

Till ett Bellinisto med svag trav hade jag inte tvekat en sekund!

illmyra - men en DP-avkomma med 10 på traven

Sara-Ida skrev:
Jag röstar främst för Don Primero. Bombsäker förärvning, bra gång, fint och sansat temperament, bra typ.

De Rubinrotavkommor jag sett på 3-årstesten har INTE imponerat. Richfield är fin och har gett en del bra föl, men kan knappast mäta sig med D P som ALLTID har avkommor i toppen. En bra häst är den lättaste att sälja! DP lämnar inte alltid så små avkommor, men om man ser till 3-årstesten verkar de få fler poäng ju störrre de är... så det kanske är en fördel... Dessutom är han gammal, så använd honom nu medan ni kan.

Bocelli har låg dräktighet och är ganska kraftig i typen, så jag skulle inte använda honom av det skälet.

Highlander är het i psyket och har svårt att slappna av, vilket försvårar att hästen vilar på steget. Annars är hans pappa, Hohenstien, inte så dum. Mkt vacker och supertemperament. Gått svår dressyr. Osäker på dräktigheten.

Kolla även på King Arthur (trak) ! Ingen har vågat använda honom ännu, tycks det, men han har bra psyke och rörelser och talang för höga klasser i dressyr. Inte så stor heller och vacker typ.
Jag har sett att du och jag har ungefär samma uppfattning om hingstarna - därför så skulle jag vilja ställa en hypotetisk fråga till dig 8 Hoppas det går bra ) : - Om du hade ett Munchhausen - Donnerhall - Akzent II - By Rights xx, sto vad skulle du testa för blodslinjer på henne, rent teoretiskt ? Jag har ett sådant sto nere i Belgien och hon är bara ett år men jag har redan börjat att småspåna i hingstval till henne på skoj och tycker därför att det skulle vara intressant att se hur du tänker där...

Helen

Rubinrot har en mängd klass I-avkommor efter sig på årets 3-årstest och jag tror att de liksom han själv är sen i utvecklingen. Glömmer aldrig första gången jag såg Rubinrot, han såg ut som en stor älg som inte hade så värst mycket koll på benen. Gång kanske också krävs hos mamman för att det ska bli lyckat? Hur tycker du att ridbarheten har varit? (Det var ju det denna stoägare bl a skattade högt.)

Rubinrot

Vi har själva en mkt lyckad Rubinrot. dumsnäll dessutom.

Däremot har jag pratat med flera som varit lite tveksamma till hur väl han förärver sig. En känd premieringsförättare sa att han blvit besviken på föen för han hade väntat sig bättre.

Kanske kan det stämma att de är lite okoordinerade från början. Vår rö sig fantstiskt men är klumpig och valpig. Går på saker, har noll koll på fötter o kropp. Reser sig väldigt klumpigt från liggande - trots att det är en synnerligen ädel ettårsdam.

Tror att man - torrsimmar nu? - måste ha rejält med smidighet och kroppskontroll hos stoet för att det ska bli perfekt. En lite klumpig och okoodinerad märr är nog inte så lyckat kanske?

solita_cna skrev:
De jag fastnat mest för är (dressyr) Bocelli som har en allm mer känd stam - lättsålt? Bra temp, rörelser & är ej så stor och man vet vad han ger (även neg.=stora klumpiga huvuden, stämmer det?) .

Måste bara kommentera att den avkomma jag fått e. Bocelli har ett mycket ädelt huvud och jag har sett fler avkommor efter honom som har ädla huvuden. Här finns bilder på honom http://www.dropshots.com/day.php?userid=91022&cdate=20060323
När jag sålde honom var köparens första kommentar "vilket vackert och uttrycksfullt huvud".

Sara-Ida skrev:

Min Rubinrotavkomma fick följande kritik om sina gångarter på 3-årstesten:skritt-energisk, vägvinnande,8, trav-elastisk, 8, galopp- för dagen ngt i obalans, men man ser att kvalitet finns-7
Han är i dag överbyggd och växer sent, har mätt att han ska bli 168, han är 162 nu. Ridprovets kritik var på papperet: energisk och harmonisk häst under ryttare om ser ut att ha god ridbarhet och bra var ikryssat på båda bedömningarna, han är mycket ridbar och mycket läraktig.
Angående Bocelli så hade han en infektion förra året som drog ner dräktigheten, min Bocelli avkomma är mycket ädel (se mitt förra inlägg i tråden), så han lämnar inte grovt (har sett fler ädla Bocelli avkommor). Rubinroten är snäll och känslig, Bocellin är snäll och cool, de har samma mamma.

Hej
Nu har ju jag inte HELA underlaget förstås :), utan talar bara utifrån de jag sett, men de dög inte i mina ögon (nu är jag hård men vi ska ju förbättra gången!). Dålig mekanik och rörlighet med låsta bogar. Klass I innebär ju inte nödvändigtvis dressyrpotential – och absolut inte eftersträvansvärda gångarter.

Till Clownen: Huhu, vilken svår fråga! :) Potentiellt en mkt bra häst, låter det som... Hur ser hon ut? Kraftig eller lättare typ? Gång? Lång-kortlinjerad? Meriter? Är det ett pangsto skulle jag kanske fundera på Sandro Hit trots allt.
Blir garanterat en snygg häst och stoet borde ha mkt lätt för samling, som kan kompensera hingsten.
Vilket avelsförbund tillhör hon förresten? Mejla gärna bild! :bump:

Jag hävdar inte att alla Rubinrot-avkommor inte är bra, men fler borde ha mkt presterat bättre. Och nu jämför vi med Don Primero, märk väl! Som, i vanlig ordning, hade avkommor i topp-position. Jag skulle som sagt var inte tveka.

Liknande trådar

B
Avel Hej! Har fått för mig att jag ska betäcka några av mina ston i år.Vet att det börjar bli sent men har inte kunnat bestämma mig för...
Svar
12
· Visningar
1 404
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka