Hingstar i Småland?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sock
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 948
S

Sock

Är det någon som vet om några bra hingstar, godkända för halvblodsavel i småland? Eller i dess närhet? Vill helst åka direkt till stationen med stona, och det är en fördel om det inte är så långt.:)

Sv: Hingstar i Småland?

Vet att Emelie von Essen har hingsten Liberace hos sig i Jönköping (himlans trevlig hingst förresten :love: ), sen har ja inte kollat nån mer. Sen vet jag inte vilken seminstation han verkar vid eftersom han står på Emelies gård o är i tävlingsverksamhet.

Han e jääätte fin :love: Har haft 13 veckors praktik hos Emelie förra våren, o lärde då känna hingsten. Mycket trevlig att hålla på med, super snäll o en dröm at titta på!

Majim G står utanför Kalmar, en trevlig allroundhingst. Naturlig beteckning

Det finns några stycken iallafall. Själv kom jag på Chess.
Majim är ju en trevlig hingst, också värd att kolla upp lite extra.

Det beror ju på var i Småland du bor? Om du bor åt Jönköping till, så är det ju inte så långt till Falköping/ Skara och här har du ett gäng hingstar. På Falbygdens stuteri finns Mr Carrera xx och Jeopardy. På Ängens stuteri finns Magini på naturligt (och Lemon, men han är ju sänkt till C) och på Nygårdens stuteri finns nygodkända Highcruiser.

Som någon nämnde , Majim. På Öland finns ju Lancier. Vet att Lord Alberth kommer hit snart.

Det är så få hingstar!! Småland är ju stort, det borde finnas fler!! Synd att så många hingstar är samlade på "samma" ställe (skåne)

det är väl inte så synd egentligen, det går ju smidigare med semin. Vill man ha naturlig betäckning så gör man det ju krångligare för sig själv isf om det inte finns ngn anledning till det

Nej, visst är det smidigare med semin, oftast går ju hingstarna ändå på semin även om man åker till den staionen dom står på. Men kan man ta stoet direkt till den stationen där hingsten står brukar man inte behöva betala någon stationsavgift.

nej men det är nog värt pengarna för stationsavgift isf , om man slipper besväret med att försöka pricka in brunst med ledig tid att köra dit osv ;)

O då får du kanske i stället betala en lång uppstallnings kostnad i stället om du inte har koll på när din häst brunstar.

Den enda kostnad som uteblir är skick kostnad och det är ju det lilla i samanhanget.

//Tina

Ja, det är ju inte säkert att det blir billigare att åka direkt till hingsten med stona, men det är värt att kolla upp vad som finns i närheten.
Men då finns alltså 8 hingstar, ev 9 med Liberace, (vet inte vilken station han ska till):

88an, Cortus,Dirco, Majim, Chess,Lord Alberth,Lancier och Elcatero.

Inte precis något stort urval

hmm förstår inte riktigt vad det svaret hade med vad jag sa att göra .. :p jag menar att jag hellre skulle betala lite mer för att få min häst seminerad istälelt för att hålla på å köra runt på den och försöka pricka in brunsten.

...kanske har jag inte läst tråden tillräckligt noga!

Jag tycker nog inte bara att man ska hänga upp sig på att just hingsten finns nära, för vitsen med semin är ju att man har tillgång till allt utbud utan att behöva åka långt.

Att bara välja hingstar som finns nära hör lite till det förgångna tycker jag.

Lycka till oavsett vad du väljer!
//Tina

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 990
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
537
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Klippmaskin