Hingst till Epson-sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare **Lina**
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 187
L

**Lina**

Vilken hingst skulle ni ta till ett ganska grovt Epson-sto om ni ville ha en avkomma till dressyr?

Stoet är e: Epson-Ganesco-Immer och av den äldre modellen. 165 cm och grov. Hon har gått som avelssto ända sen hon var tre år så jag vet inget om ridbarhet o dyl. Kan återkomma med treårsbedömningen på gångarterna om det kan vara intressant. Kommer bara ihåg att hon är diplomsto.

Hon har lämnat ganska mkt stort. De två näst sista avkommorna har hamnat på 175 cm (6 år e. Wetano) och 178 cm (3 år :eek: e. De la gardie)

Har själv funderat lite på Florencio, enbart för att jag tycker om hingsten men jag vet inte om det är ett lämpligt val?

Vad sägs?:bump:

Sv: Hingst till Epson-sto?

Vad har hon lämnat tidigare, och med vilka hingstar? Det ger ju bra ledtrådar.

Menar du hur det har gått för avkommorna eller?

Jag tycker du ska ta fullblod, det finns ju flera bra som rekomenderas till Dressyr

Hennes senaste avkomma (f. 06) är e. Eighty Eight Keyes.
Det är en högrest vacker herre men det är ju svårt att se hur den kommer lämpa sig för dressyr ännu.

Sto e Maraton: poäng treårstest: 887777
Sto e Wetano: poäng treårstest: 787677
Sto e D-day: poäng treårstest: 987667

Det är dom ston som blivit bedömda på treårs...

Vet att D-day-avkomman har varit lite skarp och var svår att rida in. Hon är dräktig nu och har inte visat mkt på tävlingsbanorna.

Wetano-avkomman är min och har fått väldigt mkt tid pga att hon är så stor. Nu börjar hon växa i sig själv och sitta ihop. Tränar på LA nivå ungefär...

Maratonstoet vet jag inget om...

Hon har fått en hingst efter Maraton också som Flyinge var intresserade av att köpa men den fick slinger och fick tas bort. Den hann aldrig visas så den har inga poäng men var väldigt korrekt exteriört.

Finns alltså inte så mkt att gå på eftersom avkommorna inte har gjort så mkt. Det jag kan säga är att alla avkommor jag träffat har varit super i temperamentet. Väldigt trevliga att hantera.

Går det att säga ngt även om man vet så här lite om hur det gått för avkommorna?

Du har ingen bild att dela med dig av?
Om jag tittar på avkommorna verkar de ha blivit lite olika med de olika hingstarna, men de ligger alla mellan 6 och 7 på benen, så kanske du ska välja en hingst med bra ben?
Det verkar ju som om 88-fölet blev trevlig, och det behövs ju verkligen fullblod i aveln, har du en bild på hur den blev? hur rör den sig? Mr Carrera kanske är ett alternativ?
Annars kommer ju His Highness stå på semin om allt går som det ska, och det tror jag inte är en dålig hingst till ditt sto. Det verkar som om ni satsar på dressyrföl, men gången har inte fått så fanstastiska siffror. Kanske en hingst som bevisat att han ligger bra i blup i gångarter kan vara intressant, men av dem finns det inte så många med jättemycket fullblodsinslag, tyvärr(iallafall vad jag kommer på på rak arm, kan ha fel).
Ulrika

URSÄKTA de stora bilderna...

Jag har tyvärr inga nya bilder på fölet men däremot från augusti då han var 4 månader.

PICT1276.jpg

PICT1275.jpg

Det här är en avkomma e. De La Gardie som nu är tre år men lite drygt 2 år på bilden.

PICT1028.jpg

Stravinsky**tror jag skulle lätta upp lite.

sätt gärna in en bild på själva stoet! jag tycker inte avkommorna ser tunga ut, men vill du lätta upp tycker jag du ska fundera på Sandakan! Han har jämna siffror med bl.a. 10 på typ! Modern är ädel vilken även halvsystern är, som jag sett live.

Hur är stoet i temperamentet?

Hejsan !

Du bor ju i Norrköping, åkt till Linköping och titta på Channon, Kennedy osv som står hos Lindevik.
Eva-Lisa blev utsedd som Årets bästa uppfödare 2006, där får du all hjälp du behöver, även rådgivning. Hon rekommenderar inte endast hennes egna hingstar utan ser på stoet med en objektiv vinkel.

Lotta

Hej Lina!!

Jasså ska du hjälpa till att välja hingst åt det stoet i år;) Jag var ute i det stallet igår och kollade på henne, de la gardie avkomman samt åringen efter eighty eight keys. Det e min kompis morfar som äger dem därför var jag med o tittade.

I vilket fall, avkomman efter Maraton står i mitt stall. Får väl tycka att siffrorna från treårstestet inte gör henne riktig rättvisa mot nu iaf. Hon är ca 166 av mkt trevlig typ (skulle gissa närmare 9mässig) med bra halsansättning och överlinje. Hon rör sig nog 7-8mässigt skulle jag tro, gör väldigt fina travökningar. Hon är trevlig att hantera men har väl inte alltid varit helt okomplicerad i ridningen. Har en del humör o är sk "stoig", men har väl egentligen rätt lätt för sig. Hon har inte varit ute på tävlingsbanorna så mkt då hon behövt mogna mentalt. Får väl se om ägaren startar nått i år.

Har ju sett att de senaste avkommorna blivit väldigt stora o rejäla precis som din dam. Skulle gissa att åringen också blir rätt hög men inte lika grov. Han var trevlig i modellen men såg honom endast i boxen.

Mvh Maria

Hej, jag heter Kim o det är min morfars sto som du skriver om. Hade ingen aning om att han skulle betäcka henne i år, men han kanske har ändrat sig?

Jag har köpt Edison, e. Eighty Eight Keys. Han har vuxit till sig lite och kommer nog tyvärr också bli ganska stor. Förhoppningsvis inte lika stor som Dellami och Wilma, men ändå...

Jag skulle inte vilja påstå att Dafne var skarp, utan snarare att hon vart bortklemad av ägaren och fick göra lite som hon ville. Det är det som gjort att hon haft lite problem.

Maratonsonen har jag ingen aning om vad han gör nu, men vad jag vet lever han fortfarande. Martell har jag helt för mig att han visades som föl, det var den sista fölungen morfar visade. Han såldes när han var typ 3,5 år. Tror att det var till nån hoppryttare.

Hoppas att det går bra för dig med lilla Wilma. Hon är ju lika snäll som hon är stor!:-) Var lite envis när man red, men hon är ju trots allt ett sto.

Ha det bra.

mvh Kim

Liknande trådar

Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 190
Senast: Fannybadh
·
Avel Någon som har tips til hingst til mitt Jazz/Lauries Crusador sto? Stoet är stort, nogot grovt men med eksepsjonelle gångartskvalitéer...
Svar
0
· Visningar
811
Senast: ElleE
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör... 2
Svar
20
· Visningar
3 347
Senast: Jate Volim
·
Avel Letar efter tips och råd angående betäckning av vårt sto Cornelia (31) inför år 2016. Cortez är fadern, Morfar Ceylon. Stoet är 164 cm...
Svar
5
· Visningar
1 630
Senast: Concett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka