Hingst som betäcker sto med okänd stam

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hoppeflikkan
  • Startdatum Startdatum
H

hoppeflikkan

Hej! (letade om det fanns en tråd för detta reda, men hittade ingen)

Jag har ett d-ponny sto, importerat från Irland, som jag planerar att betäcka nästa år. Mitt problem är att hon inte har någoon information över huvudtaget, passet med stamtavlan var inte hennes, de hade blandat ihop dem...
Så min fråga är, vilka hingstar betäcker ston med okäns härstamning? Vill helst ha ett fullblod, eller iaf ett nättare halvblod, då jag vill att fölet ska bli ridhäst till mig senare. Stoet har bra gångarter och fint psyke.

Tack på förhand!

Sv: Hingst som betäcker sto med okänd stam

Vad fanns det för information i det passet du fick då?

"Alla" hästar har en stam, det handlar bara om att få tag på någon som vet om den.

Hej! (letade om det fanns en tråd för detta reda, men hittade ingen)

Jag har ett d-ponny sto, importerat från Irland, som jag planerar att betäcka nästa år. Mitt problem är att hon inte har någoon information över huvudtaget, passet med stamtavlan var inte hennes, de hade blandat ihop dem...
Så min fråga är, vilka hingstar betäcker ston med okäns härstamning? Vill helst ha ett fullblod, eller iaf ett nättare halvblod, då jag vill att fölet ska bli ridhäst till mig senare. Stoet har bra gångarter och fint psyke.

Tack på förhand!

Jag tror att de flesta hingstar betäcker alla ston, oavsett härstamning eller brist på sådan. Det är ytterst få hingstägare som faktiskt sållar bland stona, tyvärr får man faktiskt säga. I ditt fall hade jag faktiskt valt en ponnyhingst istället, det är betydligt lättare att sälja en ponny än en stor häst med okänt möderne. Eftersom du heller inte vet din hästs "genetiska storlek", dvs hur stora föräldrar och syskon är, är risken stor att du med en stor häst får en avkomma på c:a 152 som är i princip omöjlig att sälja till en vettig peng. Jag förstår att det inte är din första tanke att sälja, men tyvärr hamnar man oftast ändå där i slutändan, förr eller senare.

Har ditt sto några meriter i Sverige?

Lycka till!

Tack för snabba svar!

Ramona: I passet vi fick fanns stam två, tre led bak tror jag, den hästen var en renrasig connemara född 97. Men genom id-koll och dna visade det sig att föräldrarna omöjligt kunde vara min hästs föräldrar. Ganska svårt att hitta stam på en häst ingen vet var den kommer ifrån... Jag har försökt få tag i henne som sålde ponnyn till mig, men hittar ingen mejladdres till henne och efter allt trassel som kom upp när vi skulle "göra en ny identitet" till henne, var hon ganska kort i tonen emot oss. Jag får ta mod till och ringa.

ForeverYoung: Det har du väldigt rätt, jag har själv funderat i de banorna, men vill ju gärna att jag ska kunna rida den.
Meriter kan man verkligen inte kalla det, jag köpte en knappt inriden sju-åring som tolv-åring (vad mina föräldrar tänkte kan man fundera på länge...) Det tog ett varv att fatta galopp och form, det var att böja lite på nacken. Så dessa fem åren har mest gått åt till att få henne välriden. Nu är hon en av de mjukaste hästarna jag ridit, och hoppar ordentligt bra, men hon har en ganska stark egen vilja och har varit skadad det senaste året, så vi har inte haft möjlighet att tävla mycket.

Vet någon var man kan hitta en utställning som bedömmer "okända" hästar?

Att betäcka ett sto med okänd stam är vanskligt eftersom du absolut inte har någon aning om vad som kan komma ut. Om man dessutom som du vill ha en avkomma av annan typ än stoet är det ännu värre.

Om man ska betäcka ett sto med okänd stam ska man använda en väl beprövad hingst med många avkommor där man kan se att han nedärvt tydliga drag till dem. Då kan man ha lite förhoppningar om att egna avkomman också får dem.

Ramona: I passet vi fick fanns stam två, tre led bak tror jag, den hästen var en renrasig connemara född 97. Men genom id-koll och dna visade det sig att föräldrarna omöjligt kunde vara min hästs föräldrar. Ganska svårt att hitta stam på en häst ingen vet var den kommer ifrån... Jag har försökt få tag i henne som sålde ponnyn till mig, men hittar ingen mejladdres till henne och efter allt trassel som kom upp när vi skulle "göra en ny identitet" till henne, var hon ganska kort i tonen emot oss. Jag får ta mod till och ringa.
Men ring till henne och fråga vart hon köpt ponnyn ifrån och sen får du börja leta.

Har du kontaktat den uppfödaren som stod i passet? Vad säger denne? Du kan ju börja från den sidan också. Till slut kommer du komma fram till där det gick fel.

Fanns det inget chip på din ponny från Irland? De har ju haft chipkrav där sedan 1995. Om din ponny inte var chippad har den heller aldrig tävlat på Irland.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 067
Senast: Freazer
·
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 528
Senast: Narcissa
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 898
Senast: Kisseninan
·
Avel Hej! Det är så att jag äger ett d ponny sto som numera fått en skada och jag funderar på att i framtiden betäcka henne med en welsh...
Svar
11
· Visningar
2 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka