hindra hund att äta "skräp" ute

Takire

Trådstartare
För snart två timmar sedan var jag in till djursjukhuset med min hund för att han skulle få kräkmedel. Detta för att han hade ätit upp en talgboll med nät på. Det är inte den första olämpliga sak som min hund ätit ute, dock kanske den första potentiellt farliga.

Att vara som en hök själv och se frestelserna innan Frej hittat dem (jo, tjena :grin:) är väl idealet men om han fler gånger hinner plocka upp dylika frestelser i munnen - finns det några knep för att få hunden att spotta ut.

Vid försök till byteshandel brukar det vara såhär:
Frej: jag skyndar mig att äta upp det här jag hittat så fort jag kan så hinner jag nog få godiset av dig också matte!

Eftersom mycket kan vara farligt att äta så skulle jag verkligen uppskatta eventuella tips.

Jag funderar på om byteshandel skulle fungera om jag erbjöd en HEL pannkaka eller ett stort köttben eller jättestora bitar av något annat gott. Men jag är osäker. Det känns som att det han hittar själv är mer åtråvärt än annat.
 
Munkorg. Att äta skräp är självbelönande och ofta blir det som du beskriver, hunden skyndar sig att svälja skiten och ska sen ha bytes-godiset också. Har man en matglad hund som sväljer allt den hittar på en nanosekund är tyvärr munkorg den enda säkra lösningen om man inte har koll 110% hela tiden. Min kan "lämna" men det är för att han aldrig varit glupsk utan alltid ska nosa ordentligt innan han äter något, så där har man tid att bryta. Har han ändå fått tag i det ska han dessutom tugga så då har man också tid att få ut det.
 
Jag säger också munkorg.

Vi har typ samma problem och har varit inne för att kräkas just talgbollar. I vårt fall är det hanterbart när vi är hemmavid på landet, men hade jag bott kvar i stan hade det varit munkorg på. Hur som, för oss fungerar det skapligt att ha kommandot ”spotta” för alltsom oftast spottar han ut det han har i munnen och antingen får han massor av godis när han spottat eller så får han äta det han hittat om jag bedömer det som ok (och det är oftast okej grejer numera).
 
@Lovisaleonora @iNHALE @Killaloe @russinbulle

Tack alla för tips! Tanken på munkorg har slagit mig men jag vill helst undvika sådan om det går.

Kanske kan jag skärpa min uppmärksamhet ytterligare och se till att ha några rejäla godbitar med mig. I regel nosar han i alla fall innan han hittar något så lite tid har jag ju på mig att fånga uppmärksamheten. Och så får jag väl se till att gå där jag direkt ser om det finns något han kan vilja äta, för lukta ordentligt måste han ju få göra.
 
@Lovisaleonora @iNHALE @Killaloe @russinbulle

Tack alla för tips! Tanken på munkorg har slagit mig men jag vill helst undvika sådan om det går.

Kanske kan jag skärpa min uppmärksamhet ytterligare och se till att ha några rejäla godbitar med mig. I regel nosar han i alla fall innan han hittar något så lite tid har jag ju på mig att fånga uppmärksamheten. Och så får jag väl se till att gå där jag direkt ser om det finns något han kan vilja äta, för lukta ordentligt måste han ju få göra.
Gör hunden uppmärksam på att du verkligen har supergottigott godis med dig ut i början med lite övningar som ger belöning. Då är det lättare att den lär sig koppla ihop även träning att spotta ut äckel ute :)
 
Tack alla för tips! Tanken på munkorg har slagit mig men jag vill helst undvika sådan om det går.
Jag förstår helt aversionen gentemot munkorg - men jag tänker också att det kan vara ett sätt att bryta beteendet medans ni tränar för att sen kunna ta bort den. Lite som typ en ”gå fint”-sele kan vara till hjälp för att sen plockas bort när träningen kommit längre. :)
 
Jag lärde min hund att alltid fråga om lov innan han tog något. Tränade in ett vänligt "nej", som betydde Stopp - Ögonkontakt - Varsågod/ alternativt godis av mig istället. Funkade helt perfekt. Så fort han hittade någon smaskig korv eller liknande ute så frågade han mig om han skulle kunna få äta upp den, för den såg så god ut... Ibland fick han och ibland fick han inte, men då fick han något smarrigt av mig istället, eftersom han frågade så fint. :love:
 
Munkorg! Jag kör alltid munkorg på vissa ställen (ena hunden älskar att äta flis på elljusspåret.)
Har vinthundar som är vana med korg och ser inga som helst problem med att sätta korg på hundar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Mr Matvrak åt dåligt på lördagen förra veckan. Eller dåligt och dåligt, han inhalerade inte maten utan petade i sig den. På söndagen...
2
Svar
37
· Visningar
6 866
Hundträning 5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 481
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 287
E
Övr. Hund Hej! Min hund har alltid varit svårfödd, men ändå ätit hyfsat varje dag. Nu tyckte jag att jag hittat den perfekta...
Svar
11
· Visningar
1 246
Senast: ebba85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp