hetsiiiiiiiiiiiiiiig häst

C

Cinnamie

Behöver lite hjälp om någon har eller är i samma situation. Jag har ett sto som är varmblodstravare. Har aldrig gått på travet riktigt då hon inte dög som travare. Jag har haft henne i ca 7 år och hon har hunnit blivit till åren, hela 22 år gammal. Hon är skitdryg när man ska rida hemmåt. Hon taktar och slänger med huvudet och kan inte skritta. Om jag rider själv går det bra men om någon annan häst är med så är hon helt tokig. Jag måste vara först, bara någon kommer lite närma börjar hon på detta viset. Detta sker dock bara på väg hemmåt. tycker inte att det borde ha med flocken att göra då vi nästan rider allihop jämt. Hon blir också helt stum i munnen och drar neråt frammåt. Hur ska jag få henne lugn. Jag har snart inga fingrar kvar.

Tacksam för hjälp. :confused: :confused: :confused:

Sv: hetsiiiiiiiiiiiiiiig häst

Lite av samma problem som ligger under forumet "ridning" där det finns en tråd som heter "ridtravare" som handlar om het häst. Kolla in den.

Det där känner jag igen! Min gamla 21-åring gör likadant på hemvägen, går bakom hand och taktar som en galning, helt omöjligt att få honom att skritta! Så gör han varesig vi är ensamma eller har en kompis med. Har t.o.m. hänt att jag blivit tvungen att hoppa av och leda hem pållen, för att han hetsat upp sig så mycket! Jättejobbigt..

Nästan alla hästar (om de inte är rädsla som gör de stissiga) går att lära att lång tygel betyder skritt... Se till att hästen skrittar å på första skrittsteget släpps hellång tygel ut på första travsteget tas all tygel tillbak å hästen tvingas bryta av osv osv, bara men är snabb med NU skrittar du NU får du lång tygel NU travar du NU blir det obehagligt och jobbigt så går det och tillslut så känner du när din häst funderar på att kanske börja trava och kan korrigera henne med sätet innan det sker och snart blir hon så mycket lugnare att hon inte väljer att trava...

Lady_A skrev:
Nästan alla hästar (om de inte är rädsla som gör de stissiga) går att lära att lång tygel betyder skritt... Se till att hästen skrittar å på första skrittsteget släpps hellång tygel ut på första travsteget tas all tygel tillbak å hästen tvingas bryta av osv osv, bara men är snabb med NU skrittar du NU får du lång tygel NU travar du NU blir det obehagligt och jobbigt så går det och tillslut så känner du när din häst funderar på att kanske börja trava och kan korrigera henne med sätet innan det sker och snart blir hon så mycket lugnare att hon inte väljer att trava...

Det är ju alldeles sant. det ska jag pröva. Jag brukar göra så men jag håller nog i tygeln för länge. Så hon inte riktigt fattar vad jag vill. :bow:

Min pålle taktar ofta på hemvägen. Börjar bli så less på det så nu tar jag helt enkelt ena tygeln, lägger handen bakom/på mitt lår, så får han gå på en volt tils han stannar och ger efter för trycket. Då släpper jag efter helt och berömmer. Börjar han takta igen gör jag om det.
Han kopplar rätt fort att det inte är lika jobbigt att skritta hela tiden. Dessvärre "glömmer" han ofta det till nästa gång..

Jag känner också igen problemet men sen jag skänkte bort tränset och bara rider i grimma har problemet upphört tvärt. Jag kommer aldrig mer att använda ett träns.

Tack alla för hjälpen. Jag ska nu köpa ett Betless Bridle träns och testa detta. :bow: :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
693
Senast: Hanna2021
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 244
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat