Het vid ridning

A

Anemonia

Hej! Jag undrar om ngn har goda råd om hur jag skall få min medryttarhäst mindre het eller "springig". Hon är ett varmblod, alldeles underbar, ett kanonhuvud o inte alls tittig, men som så många andra varmblod får hon massor av spring i benen när man rider. Hennes ägare red in henne för två år sedan och hon är jätteduktig o kan massor, men det går ganska fort i alla gångarter. När jag är på volt försöker jag få ner tempot genom att starta med mkt halter o halvhalter för att få hennes uppmärksamhet. Sen har vi mkt (mest) skrittövningar, volter, över bommar o sepentiner o dyl. Längtar till att galoppera men ökar en hastighet i taget när jag känner att jag har henne under full kontroll. Hon är mkt lugn o sansad vid longering o promenader o rids mkt med röst som hon lyssnar till. Ute rider jag mkt i skog för att få henne i ett lungt tempo. Hur gör ni som har liknande erfarenheter med springglada hästar. Några övningar som funkat bra för er. Tacksam för svar.Mvh Anemonia

Sv: Het vid ridning

Hon gillar nog antagligen när det går undan, många travare gör det. :love:
Men det kan ju oxå bero på att hon behöver stärka sig mer för att orka bära upp sig OCH dig. Om hon nu inte gör det så kan det resultera i att hon "springer ifrån dig" när du rider.
Det tar många års träning innan de rätta musklerna sätter sig där dom ska, under förutsättning att hon får rätt träning.

travare.net

Vill börja med att det låter som om din häst inte har muskler att samla sig och därför springer fort istället för att ta ner tempot, att ta ner tempot är jobbigt och travare har oftast mycket lättare för sig att springa fort, och har den tränat som travhäst tidigare så är den antagligen van vid att man vill att den ska springa fort även.
Hur fungerar hästen med sätet, kan du rida med det?
Skrittarbete av de flesta slag är sedan svaret på övningar som brukar fungera bra, i skritt är det oftast lättast att bygga upp hästen.

Mycket halvhalter och rida på volt, gärna åttor. Öppna/slutna. Min gamle herre (vbl som startade tills han var 9) behövde gå i 30 minuter innan han coolat ner sig tillräckligt för att kunna gå avslappnat och ordentligt.

kolla fodret och jämnför med din ridning o konditionen på hästen.
springigheten kan bero på så många faktorer, fodret,framtung,balans,ork,pigg m.m

Rida med sätet, ja du. Sitter så tungt som möjligt o använder i princip inga skänklar vilket är för mig ovanligt. Hon går på röst o behöver inget driv, vilket är vad hennes ägare säger jag skall göra. Själv trodde jag att ett driv i kombination med med halvhalter o "pockande" med tyglarna var ett sätt att få "ihop" en häst. Vill poängtera att jag är inget ridproffs utan lär mig nu med denna häst.

Foder. Personligen tycker jag att hon får för mkt bat o särskilt kraft o betfor, men hennes ägare säger att det är denna kombination hon mår bäst av.
1/2 kraft, morgon o em, 1 kg betfor, torr, kväll (andra i stallet får ett par deciliter) samt 6 kg hö fördelat på dagen. Vad tycker ni?

Senast ändrad av en moderator:

Anemonia skrev:
Rida med sätet, ja du. Sitter så tungt som möjligt o använder i princip inga skänklar vilket är för mig ovanligt.
Det låter som om du inte gör så mycket med sätet?
Kan du bromsa med sätet, driva, samla, flytta? Om du vill kunna ta ner tempot på din heta häst är det lättast att göra det med sätet, oftast är det så att tar du i munnen på en travare springer den mera. Jag vet däremot inte så mycket om ryttare som grundlägger sig mycket på rösten, hur fungerar det? Kan du snabbt få kontakt med hästen och få den att bromsa upp?
Jag kan tänka mig att det är svårare att rida med så mycket förlitning på rösten... Men det är inget jag tänkt på särskilt mycket förrut.

kan hästägaren räkna? om hon nu kan det, låt henne räkna på den där foderstaten och be henne sen om en förklaring till varför hon fodrar som hon gör. den hästen borde explodera!

Anemonia skrev:
Foder. Personligen tycker jag att hon får för mkt bat o särskilt kraft o betfor, men hennes ägare säger att det är denna kombination hon mår bäst av.
1/2 kraft, morgon o em, 1 kg betfor, torr, kväll (andra i stallet får ett par deciliter) samt 6 kg hö fördelat på dagen. Vad tycker ni?

Betfor ska inte ges torr... Och ett kg betfor är väldigt mycket..

Nej, nej, jag menar inte att hon får den torr, jag menar att det är nästan ett kilo torrvara, sen blötläggs den självklart. Jag har försökt ta upp detta med henne vid fler tillfällen, men hon är mkt bestämd om att detta är det bästa för hästen o att det ej påverkar henne till att bli piggare.

Deet är sant som du skriver, att jag inte rider så mkt med sätet. Hon lyssnar på röst, men det är inget jag vill bygga hela ridningen på. Den största respons jag fått är när jag sitter MKT tungt o lutar bakåt så lugnar hon ner tempot ngt.

Vi har en 1-kilometers klätterslinga intill stallet. Ett tag upp och ner för den så hade min häst (vbl travare) muskler nog att orka bära sig även i galopp. I kombination med olika skrittövningar förstås.
Hon är en mycket het dam som bara sprang ifrån mig innan hon fick muskler nog.

Men ja, enda sättet att få din häst lugnare måste vara att dra ner på fodret. Skriv ut den här tråddiskussionen och ge till hästägaren. :smirk:

Liknande trådar

Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 362
Senast: KSF
·
Ridning Haft våran snart 10 åriga kallblodstravare nu ett år. När han kom till oss reds han på pessoabett samt hade tussar i öronen. Nu rids...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: Hannapanna
·
Hästhantering Hejsan, jag har lite funderingar och vill höra lite hur andra personer gör. Jag rider ett 10 årigt varmblod som är väldigt trevlig att...
Svar
9
· Visningar
2 488
Senast: Chilodeur
·
Träning Okej, nu behöver jag hjälp med att få lite tips och råd om vilken ände jag egentligen ska börja i! Jag har letat bland trådarna här på...
Svar
13
· Visningar
1 875
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern