Het häst...?!

L

lelli

Hej!
Ny här :)
Har ett litet problem med "min" häst....
Har haft henne i 3 veckor hyr henne bara över vinterhalvåret.
Hon är en nordis (travare), 14 år gammal och har gått som turridningshäst hela sommaren.

Problemet är det att hon slår med huvudet, sticker upp det i luften, lägger tungan över bettet och vill hela tiden dra iväg, hon känns väldigt hård och stum i munnen och jag får ingen vidare kontakt med henne, får hålla igen så jag har ont i armarna ;) för att hon inte ska dra iväg. Hon har ett helt vanligt ledat bett och jag funderar på om jag behöver ett skarpare bett eller kanske en martingal kan hjälpa? Eller beror det på att hon känner att jag är osäker? Har inte ridit på 7 år, har haft häst innan men aldrig ridit lektion utan bara skogsritt och är altså ingen "skolad ryttare" är det kanske så att det är min ridning det är fel på eller kanske en kombination?

För varje ridtur så blir jag mer och mer osäker och om jag inte kan känna att jag har kontrollen så kommer jag till sist att bli rädd och då är det ju inget roligt att rida mer.....det var inte så vi ville ha det! För övrigt är hon supergo att pyssla med och hantera, men hon är vrålstark och har mkt egen vilja.

Usch det är så många funderingar, hjälp mig om ni kan och ge mig lite tips i hästdjungeln...... :confused:

Sv: Het häst...?!

Det handlar om att etablera ledarskap och lydnad, det hjälper inte ett skarapare bett till med. Det tar tid för en häst att acklimatisera sig, har du även bytt stall så kan det ta ytterligare lite tid.

Men hur ska jag lyckas att få ett bra ledarskap när jag inte orkar hålla emot? Jag har varit envis och det har altid varit jag som gått segrande ur "striderna" men jag känner att jag börjar tycka det är lite otäckt :crazy: ifall hon sticker med mig.....har ännu inte hänt men känns som om det är en tidsfråga......har du några bra tips?

Ledarskap handlar inte om styrka, där slår hästen dig med hästlängder åtminstone vad gäller den kroppsliga delen. Av naturliga skäl är vi människor betydligt svagare än hästen rent muskulärt, men vi kan bli mentalt starkare än dem.

Markarbete i olika varianter, skapa en ömsesidig respekt samt förtroende, hästen skall lära sig att se dig som sin ledare då behöver du inte använda muskler längre.

Att kunna säga ifrån när något är fel, på ett bestämt sätt för hästen med tydliga och självsäkra signaler. Att kunna berömma när hästen gör något som är bra, även beröm när hästen är på väg åt det håll vi önskar. Det ger hästen en ledning om vad du förväntar dig, slag, hot och höga tillmälen kommer man ingen vart med. Men självklar måste du säga ifrån även på ett hårt sätt om så krävs.

Till Lelli:
Jag har gått igenom i stort sett samma sak med min kbl-travare. Jag blev dödsförskräckt i början och vågade knappt rida honom. Det var då jag beslöt mig för att börja rida för instruktör. Jag kände som så att jag behöver ngn som säger åt mig: Nu j***ar gör du det här och det finns inget sätt att undvika det. Det fungerade. eftersom jag visste att jag inte hade ngt val bet jag helt ihop och gjorde de övningar hon sa åt mig att göra. Idag har jag fullt upp med att galoppträna honom och njuta av farten. Det Boj säger är även det en del som man bör tänka på. Du måste visa hästen att du vet vad du gör, ge henne en orsak att lita på dig. Jag kan tillägga att jag inte betslade upp förrän hästen lugnat ner sig och jag vågade mjukna i handen, och då betslade jag bara upp för att hästen trivdes så bra med Myler-bettet jag satte på honom. Kämpa på och tappa inte modet hur läskigt det än verkar. När man väl lärt sig sin häst så finns det ingen bättre kompis än en kbl-travare. (Partisk? Vem jag?)

Jag känner det som om att hon verkar lita på mig.....är hon rädd för något så lugnar hon sig, när jag pratar o berömmer och hon följer med mig dit jag vill när jag går med henne. Hon är lugn och trygg på backen men sååå pigg när jag sitter på, framförallt om det är stora öppna yter, fält (har gott om stubbåkrar att rida på) framför hennes ögon.....på en grusväg eller liknade är hon lugnare. Jag menade inte att jag skulle vinna över henne styrkemässigt och jag har aldrig eller skulle aldrig vare sig slå eller vara dum mot henne på annat vis, men i nuläget är det styrka som gäller för att orka hålla emot när hon blir sådär pigg.....och i dessa situationer känner jag mig vääääldigt liten, och det är man ju oxå......
Lite tips på ledarskapsövningar som vi kan göra hon och jag vore inte fel....
Och hur ska jag öva upp känsligheten i munnen på henne....för nu har jag ingen kontakt.....
Har tyvärr ingen ridbana/paddock eller liknande att tillgå......
vill ju sååå gärna att vi ska bli bästisar hon och jag för det var ju det jag var ute efter.....vill inte att det ska vara en kamp framförallt inte en styrke kamp för som sagt där vinner hon ju med hästlängder....

Min kamrat som jag rider ihopa med, har även hon en nordis travare som hon haft sen den var 2 och ridit in själv var med på den sista ridturen och när hon såg hur trött jag var så bytte vi häst, och även hon tyckte att hon var väldigt hård i munnen + att hon slår väldigt med huvudet och gapar och grejjar med tungan.....

Jaa det är inte lätt detta *ler* man skulle ge mycket för vad som rör sig därinne bakom de gosiga mörka ögonen......

pröva att lägga en volt så fort hon kör upp huvet. bara ta i ena tygeln och led henne runt på en volt. när hon har lugnat ner sig kan du rida rakt fram igen.
det kan krävas mycket volter men det är bättre än att du måste dra henne i munnen eller att hon drar armarna ur led på dig.
så så fort hon tenderar att rusa iväg eller kör upp huvudet så bara ta tag i en tygel och tvinga in henne på en volt. så liten som möjligt och öka sedan succesivt!
drar hon iväg är det alltid bättre att ta i en tygel än båda två. på så sätt blir du starkar och hon kan inte rusa runt på en volt i full fart.

Jag rekommenderar också att du rider på ridbana, tränar på övergångar och tempoväxlingar och halter för att få en lydigare häst. där kommer hon ingen stans heller.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade en ponny förr i världen som slog upp med huvudet sådär. Han blev mycket bättre med martingal, då kunde man träna honom och jobba bort beteendet.

Det första jag skulle göra med den hästen ,innan alla hjälptyglar och bett i världen är ett besök hos hästtandläkaren eller vetrinär.

Ska ha vetrinären i nästa vecka o då är det dags för tandraspning.....

Kan ju tillägga att när jag fick hem henne så hade hon ett westernträns (utan nosgrimma) utan curb strap (hon hade haft curb strap innan men den fattades visst...) och då gapade hon nått fruktansvärt om bettet och lade tungan över hela tiden. Så jag skaffade ett "vanligt" träns med achengrimma och satte på (men flyttade över bettet, ett vanligt tränsbett)och då blev hon lite "lugnare" men det är ju klart att gillar hon nu inte bettet så har jag ju varit ännu styggare mot henne nu när jag "tvingar" munnen att vara stängd..... :crazy:
Kanske ska ta på westerntränset igen, skaffa en curb strap och byta till ett tredelat bett.....kanske med koppar.....
eller vad tror ni??
Och så fortsätta med ledarskapsövningar i alla lägen och göra volter när hon brallar o vill sticka.....

Hjääälp :smirk: :confused:
Tycker ju såå mkt om tösen :love: så jag vill ju bara det bästa!!!

Om inte tandläkarens behandling hjälper skulle jag prova med ett tungbett så hon inte kommer åt att lägga tungan över. Har också hört att en del kört varianten att promenera med hästen med bettet hängande lååångt ner, så hästen själv lyfter upp det rätt i munnen. Försök också att inte sitta och vrålhålla utan istället dra ner den ordentligt en gång och snabbt. Travare som du sitter och håller ligger som regel bara på ännu mer.

Lelli:
Jag måste säga att jag håller med Lolydodia. Det var ett av de många tips jag fick av min tränare, att ta in hästen på en mycket liten volt så att han upptäckte hur otrevligt det var att rusa sådär. Har också blivit tillsagd att göra mycket böjningar av alla de slag, serpentiner, öppnor, slutor och även lite skänkelvikningar och liknande. Samt MÅNGA halvhalter. Halvhalt hela tiden. Så fort du känner att hon börjar välxa upp till högre växel ska du försöka sitta till och göra en halvhalt, stör hennes koncentration. Jag hade förvisso inte problemet med att min häst körde upp huvudet, han var ganska bra på att hålla sig låg, men jag minns att den första tiden red jag nästan uteslutande på halvlånga tyglar just för att han stressade upp sig så in i Norden så fort man kortade tygeln.
Nu minns jag inte, hade hon gått på travet? Om så är blir halvlånga tyglar en bra hjälp, om man vågar släppa efter (själv var jag livrädd de första gångerna jag gjorde det men så förbannad att jag inte orkade bry mig). Om man har längre tyglar så att hästen inte får något stöd från din hand måste den balansera upp sig själv på ett helt annat vis, jag brukar kalla det för att motorbromsen går in.
Lycka till!

kolla först i hästens mun så den är ok. om den är det så använd en remont nosgrimma och vanligt bett el. tredelat. det sistnämnda är snällare. undvik stora ytor som fält osv. rid iskog och på vägar tills du känner henne bättre. gör mycket halter och var bestämd på var och hur länge ni ska stå still. börja på en "låg" nivå. om hon börjar krångla så där rid henne på en lite volt tills hon slutar. det kommer att gå jättebra! känner du dig för osäker ska du ta hjälp av nån som är tuff och vågar utmana problemen. givetvis ska du då vara med. (se o lär)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 165
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 693
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama