Het femgångare - tips på övningar?

Bambi

Trådstartare
Jag äger sedan ett drygt år ett underbart sto som har mycket energi. Hon är min första femgångare, men jag har haft häst i många år, både ponny och stor häst samt en fyrgångare. Jag har en duktig tränare men skulle gärna få ytterligare tips från er här på forumet, har läst i gångartstråden och förstått att många är duktiga både på att rida och komma med goda råd!

Min häst har rena gångarter frånsett att galoppen ibland är fyrtaktig och om hon spänner sig kan tölten bli lite passtaktig. Hon är en positiv häst som alltid går fram och är oftast lätt att inverka på, men när hon blir riktigt peppad är det svårt att nå fram till henne. Problemet är att hon gått i verksamhet i flera år tidigare, och liksom automaticerat att vid övergång skritt - tölt att köra upp huvudet, sänka ryggen och full fart iväg. Hon arbetar korrekt i skritten och kan även gå en en trevlig form i tölten, men när hon blir för het är det är beteendet svårt att komma ifrån och hon bjuder in till "dragkamp" vilket jag givetvis försöker undvika. Jag brukar jobba med att ställa och böja henne, flytta för skänkeln, volter och övergångar.

Så, reflektioner? Någon med erfarenhet som kan ge tips på övningar? :idea:

Sv: Het femgångare - tips på övningar?

För att komma till någon form av korrekt arbete så krävs nog först lydnadsjobb, finns inte lydnaden så blir det svårt att utföra något bra arbete.

Ja, problemet är helt klart att hon inte lyder ;) Jag har svårt att komma åt henne ibland. Om jag fattar din poäng så menar du helt enkelt grundläggande dressyr? Det luriga med femgångaren är att jag tycker hon "smiter iväg" på ett annat sätt än jag är van vid. Femgångsridningen kräver så mycket balans. Eller det gör väl all ridning givetvis, men man får liksom ett annat utslag på en femgångare. Men det är kanske "olydnaden" i sig jag ska fokusera på då! Hon kan vara riktigt het så det är en utmaning att vara tålmodig och tillräckligt avslappnad själv.

Ja eftersom jag själv har haft en ska vi kalla för knallvillig femgångare så är det min erfarenhet, att skapa lydnad på något annat sätt gick det inte att komma vidare. Till slut gick det att sitta på lång tygel och med enbart röst får henne att skritta en sträcka som hon normalt sett hade ansett varit ämnad för fullt ös medvetslös.

Jag skulle precis som Boj jobba med lydnaden, men det kan ju göras på många olika sätt såklart, passa på i alla tillfällen och gör det roligt!!
Man kan träna lydnad och total kontroll genom tex. att kräva att hästen går i så sakta (men inte energilös) kontrollerad samlad skritt att man nästan stannar upp men kontrollerar varje ben för det går så sakta, runt träd i skogen, små exakta förflyttningar och halvhalter och samma med igångsättningar tempoväxlingar etc.
Fast jag skulle först få den totala lydnaden i skritt, just eftersom det är inte rimligt att kräva något i en snabbare gångart om hästen inte först lärt sig det grundläggande så att säga.
Speciellt på hästar som "smiter iväg" är det bra övning att träna på saaaaaakta men energiska övningar.
Även skrittjobb över bommar a 'la western (tex. labyrinter som man måste ha totalbalans och kontroll över hästens ben är jättebra, och riktigt roligt!!) är väldigt bra för den typen av lydnadsträning, det bygger även upp balans och egen kroppskontrolls insyn hos hästen, plus att det bryter av från vardagen lite i träningen. (jag har aldrig tävlat eller ridit western så är ingen sån grej, men lånar det gärna i intergration med TTEAM träning tex.)

Det finns så mycket man kan variera med! :)
Ofta börjar jag även med det från marken om det krävs, jobba hästen vid hand med bara tyglar och träns, be om förflyttningar och tempoväxlingar i skritt etc. Sen återskapa det på ryggen och sen ett steg mer tex. i trav och sen öka på sakta.
Om den ej lyder så går jag ett steg bakåt igen tills det "sitter".

Lydnad är ALLT på hästar med mycket vilja eller heta (inte riktigt samma sak tycker jag inte men är ju skitsamma i det här sammanhanget).
Det är det ju på andra hästar med såklart men speciellt på dessa.

Lycka till och kom ihåg att vara tålamodig och konsekvent med vad du kräver. Oavsett eventuellt protester eller bakslag.

Jag har köpt henne av en islänning som tävlar i speedpass och när han beskrev hästen för mig han poängterade han just att hon är "pigg". Så ur det perspektivet funderade jag i mitt stilla sinne på om jag skulle betrakta hästen som ridbar... Men det är hon :) Hon har ett härligt temperament på så sätt att hon är framåt men sällan stressad. Det är alltså inte alls svårt att få henne att skritta på lång tygel eller slappna av, men när hon tänder till säger hon ungefär "Men hallå matte, du sa ju tölt! Sluta med dom där fåniga halvhalterna nu så jag kan gasa, tjoho!" :D

Idag var vi ute på en kvällstur i solens sken och hon gick helt avslappnat och taktrent :) Tack för goda råd, även från dig Cerebral. Faktum är att jag upplever att ett bra sätt att få henne att spänna av, och därmed bli lydigare, är att låta henne gå fram ganska mycket och jobba i en låg och lite lång form. Då spänner hon av och lyssnar och sedan kan jag påverka henne vidare. Men blir hon alldeles för het för det, som häromdagen, kan det bli lite race-känsla på det hela...

Off topic, Cerebral - roligt namn!

Aha då förstår jag, har haft en fd. tävlingshäst i passlöp och 5-gång, han var tack och lov lydig men jäklar vad mycket vilja det fanns där. Dock har senare ägare haft lite problem med honom, man måste verkligen hålla på det där med lydnaden...dom gjorde inte det och det slutade med att han drog passrace på åkrarna så fort han kände för det. Lugn precis som din men så fort man sa "spring" ens lite, så bar det av som i ett löp hihi.

Haha tack, det är..passande. Mina vänner säger jämt att jag tänker för mycket, jag är cerebral av mig så att säga.

Har oxå en häst med väldigt mkt vilja. Har ännu inte börjat med passen på honom men har faktiskt tänkt om med honom och kommer nog försöka få fram den såsmåningom.

Är ju lite olika med olika hästar. På min börjar jag oftast med lösgörande arbete i skritt å trav. Kolla läget. Börjar jag med galoppen går det oftast väääälidigt fort tills han fattar att jag sitter på :p. Men gillar att han har go i sig så det händer nått. Men lika frammåt och bärande han får vara så ska han oavsett lyssna om jag vill ta tillbax. Men för att bibehålla viljan får han gå på ibland i riktigt friskt tempo även fast formen möjligen skulle varit bättre i lägre tempo.

Jag ska även börja köra med honom har jag bestämt mig för nu (faktiskt först idag). Har inga bra körvägar där jag står, med andra ord kommer vi flytta.

Varierad träning. Själva passläggningarna kommer jag träna på tillsammans med tränare i början så får jag lite mer tips så jag inte gör nått galet lr missar nått :p.

Mycket lösgörande arbete. Även för en passhäst!

Knapplån!

Superintressant tråd då jag också äger en het 5 gångare :D

Suger till mig av tipsen!!

Jag får jobba min kille väldigt mycket i skritt, där är lydnaden helt ok nu, men ökar man så går det undan ;)
Men han får alltid under ett ridpass springa av sig lite, han tappar intresset och glöden annars, jag vill att han ska behålla sin framåtanda och fortsätta tycka arbetet är kul, så jag släpper honom en stund på en säker raksträcka ( vet att han stannar ) och då drar han i pass pass pass eller nån hallabaloblandning av gångarter :D Fortsätter läsa era tips här :)

Delvis KL

Nu har den här hästen inte tävlat i pass, men när islänningen som jag köpte henne av säger att hästen är pigg, då menar han det... Han tävlar på hög nivå och tycker inte hennes pass duger till det (typ SM och högre), men av en annan tränare har jag fått höra att jag mycket väl skulle kunna öva lite passläggningar så småningom mest för att lära mig. Hästen visade faktiskt flygande pass i hagen häromveckan i samband med ett ihopsläpp, så riktigt häftigt ut!

Det är absolut inte så att hon sticker i okontrollerat tempo, det har aldrig hänt. Generellt tycker jag att hon är väldigt lättriden jämfört med min förra häst som var en fullblodskorsning och extremt snabb i vändningarna (1,20 hopp, MSV dressyr). Men just den här "smitningen" från hjälperna kan vara klurig ibland. När hon blir för het och det går från bjudning i balans till mera spring i oönskad form och takt.

Spännande att höra om en andra med heta femgångare! Det är just det jag efterfrågade med tråden - hur rider ni; uppvärmning, lösgörande, samlande. Vilken känsla eftersträvar ni och vilken filosofi har ni på en sån häst. Kul att höra och lära sig mera, våra tuffa små femgångare något för sig :)

Du har inte haft henne så länge, så det lär dröja lite till innan hon fattar att hon inte är en "verksamhetshäst" ;)

Tycker det låter som du lägger ner bra jobb på henne, och tror du kan få en fin häst om du kämpar på.

Lite som att skola om en travare; det tar tid.

Tack, vad roligt med lite positivism ;)

Allt är ju relativt, jag tycker nog att hon varit min "länge" nu. Men det är klart, hon har fortfarande varit verksamhetshäst betydligt längre än hon varit min. Och hon har blivit att trevligare att rida med tiden. Men allt tar sin tid som sagt, och jag lär mig ju själv också :) Jag ville ge henne tid från början att spänna av och förstå att hon inte längre skulle blir dragen i munnen och dunsad i ryggen... Men jag tror att jag behöver bli lite noggrannare med lydnaden faktiskt.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 557
Senast: MimmiNO
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 358
Senast: Boj
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka