Någon mer som har barn som vägrar gå till skolan? Hur hanterar ni det?
Sonen skolkar konstant och gör allt för att inte komma till skolan. Igår började vårterminen och han gick iväg till bussen men åkte aldrig, istället vandrade han runt ute tills han visste att jag hade åkt, då gick han hem igen. Idag gjorde han likadant och ljög för mig när jag ringde och frågade var han var någonstans, sedan blev han ju avslöjad lika snabbt för dels får han ju frånvaro från lektionerna och dels såg hans pappa honom vid affären. Han säger att han inte vill gå dit för att han har svårt för matten och några andra ämnen.
Hur länge har det pågått? Att agera snabbt och i ett tidigt skede är ofta väldigt viktigt. Det blir ofta svårare att komma tillbaka ju längre tiden går.
Nära samarbete med skolan är viktigt! Har de någon som snabbt kan fånga upp honom, skapa relation och försöka kartlägga vad i skolan som skapar obehag/olust? Har du och sonen en relation så du tror att ni öppet och ärligt kan prata om det som blir svårt, utan konflikt? Som förälder är man ofta väldigt stressad kring skolfrånvaron och har därför lätt till att uttrycka oro eller frustration, vilket kan ställa till i dialogen. Och ungdomarna vill inte alltid berätta allt för föräldrarna heller.
Det kan var allt mellan himmel och jord. Svårt i ämnen och överkrav i skolarbetet, utsatthet IRL eller över sociala medier, ryktesspridningar, utanförskap, bråk i vänskapsrelationer, otryggt klimat i skolmiljön, oro för familjemedlemmar hemmavid osv osv. Det vanligaste jag stöter på är överkrav i skolmiljön eller social utanförskap - som gör det väldigt tufft och svårt i skolan. I kombination med att det i hemmet finns fri tillgång på lustfyllda aktiviteter som man kanske tvärtom känner att man blir glad av, är duktig på osv. (så diskprepansen mellan skolmiljön och hemmiljön blir väldigt stor).
Jag hade 1) direkt tagit kontakt med skolan och begärt mycket snart möte, till dem påtalat frånvaron och uppmuntrat till frånvaroutredning. Vad kan skolan göra och vad kan ni fld göra för att förhindra ökat skolfrånvaro, främja trivsel i skolan? 2) vabbat/tagit ledigt från jobb/anlitat släkting och skjutsat+hämtat från skolan 3) agerat lämpligt utifrån det som man tror är anledningen till frånvaron, tex socialt utanförskap bytt skola, svårt i skolan gett mycket extra stöd osv 4) Stötta vardagliga rutiner, hålla i den som det ser ut vanliga skoldagar även om han blir hemma. Dvs gå upp samma tid, äta regelbundet över dagen, lägga sig samma tid, komma ut varje dag och ingen dator- eller mobilanvändning under dagtid när schemalagd skoltid är.
Det är jättetufft med problematisk skolfrånvaro och det brukar vara jätteviktigt att hitta en vuxen (helst på skolan) som kan få relation till ungdomen för att kartlägga och stötta.