Helt färdig

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lupin

Trådstartare
I onsdags blev jag inlagd på förlossningen/BB efter 8 dagars intensiva, vattniga diarréer...fick en liter extra kraftig (enl läk) socker/saltlösning IV, det tog några timmar att få i mig allt men sen kände jag mig piggare. Blev utskriven dagen därpå, bättre i magen men inte helt hundra. Torsdagen och fredagen bara åt och drack jag, jättehungrig och jättetörstig! Mådde bra och magen fungerade hyfsat (lite löst men normalt många gånger/dag).

I natt blev jag sämre. Halvtre började det, bara sprutade om mig. Fick springa på toa med sprutande tokdiarré 5-6 gånger fram till 05. Sen lyckades jag sova 2 timmar, det enda jag sovit i natt i princip. Fortsatt vattniga diarréer hela dagen. Har försökt äta och dricka någorlunda, men det har varit svårt. Har mått lite illa med.

Trots detta har jag varit rastlös och inte kunnat vila eller sova under dagen. Har städat och röjt i gamla lådor istället. Så nu är jag helt färdig såklart. Men ändå så rastlös! Jättejobbigt...

Igår för två veckor sen släppte delar av slemproppen och sedan dess har jag haft kraftiga förvärkar varje dag. Ibland har jag inte kunnat röra mig pga onda sammandragningar. När jag blev undersökt i onsdags så konstaterade läk att jag var öppen 1 cm och livmodertappen delvis utplånad med 2 cm kvar (av 5 cm normalt). Läk berättade efteråt att hon klappat bebisen på huvudet! Och jag blödde som en gris sen...mer av slemmisen släppte och jag fick duktigt kraftiga värkar efter hennes "behandling". Men det avtog någorlunda efter några timmar, så det blev ingen bebis då hihi. Men det var liksom touch and go. Väl hemma fortsatte de nu ännu kraftigare sammandragningarna och förvärkarna. Härligt! Måste ju betyda att jag öppnat mig ännu mer och kommer närmare och närmare bebis på magen!

Men idag har jag knappt kännt något alls, förutom diarréernas härjningar. Ett ytterst fåtal sammandragningar och inga förvärkar. Trots att jag härjat med städning, lådor och sprungit i källartrappan flertalet gånger. Och bebisen har varit så lugn, så lugn idag. Inte alls som vanligt.

Ska ringa förlossningen imorgon bitti, de sa åt mig att återkomma om jag blev sämre i magen igen. Hoppas de tar in mig direkt och gör något åt mig!

Vill mest beklaga mig lite och gnälla över att jag är så trött och utmattad och har ont i baken av alldeles för hårt toapapper *garv*
 
Sv: Helt färdig

Kan det inte vara idé att ringa redan nu innan du hamnar i den situationen att du ska ta dig igenom en förlossning när du är halvdöd sen tidigare av magsjuka och uttorkning.
Jag kan inte tänka mig att det är världens bästa uppladdning.
 
Sv: Helt färdig

Undrar vad det är för fel på dig då :confused: , för diarré ska man ju inte ha så länge. Det låter lite otäckt...
 
Sv: Helt färdig

Hur har det gått?

Blir oxå lite orolig. Men eftersom det är tyst från dig är du väl antagligen inne på BB och föder barn!:)
 
Sv: Helt färdig

Hihi, så väl är det inte! Men jag åkte in igår och fick en liter dropp igen. De tog nya prover och de var jättebra. Likaså mår bebisen finfint i magen. Låg nästan en timme med CTG och allt var super där inne.

Vad som än startat magen så fick jag vettiga kostråd av en äldre BM den här gången. Frågade redan i onsdags om det var nåt jag kunde göra själv för att bli bättre, men ingen kunde ge mig svar. Nu fick jag veta att mjölkprodukter är rena rama odlingsvätskan för bakterier och att jag förmodligen stressat tarmarna och det blivit en ond cirkel! Jag dricker ju minst 1½ liter mjölk/dag + alla andra mejeriprodukter...

Så nu är det strikt diet några dagar: inga mjölkprodukter öht (vare sig smör, ost eller annat), skonkost med starkt te och kokt ris (som är stoppande) och skorpor, kokta grönsaker mm. Sen när magen är bra igen efter ett par/några dagar ska jag börja med syrade mjölkprodukter lite försiktigt innan jag trappar upp. Och bygga upp rätt bakterieflora igen.

Att jag är viktopererad (gastric bypass) = ingen magsäck och tunntarmen avkortad med 120 cm gör ju sitt till. Upptaget blir ju försämrat ännu mer i ett sånt här läge. Sen så är det ju väldigt dåligt med plats för/i tarmarna så här i slutet av graviditeten... Men inte ska man behöva ha diarré i nästan två veckor för det.

Har lovat sambon att vila, vila, vila nu! Att INTE städa eller härja här hemma så fort jag blir lite pigg igen, utan spara krafterna istället. BF är ju på onsdag...

Nästan så fort jag fått i mig droppet så började sammandragningarna och molandet igen :-)
 
Sv: Helt färdig

Hej Lupin!

Följer dig och det är spännande!
Försök verkligen att vila dig.

Ser fram emot när du fått din bebis.
:)
 
Sv: Helt färdig

Men oj vad mycket som hänt dig sista tiden! :eek:
Har tänkt maila dig privat men haft fullt upp med Wilmas gom operation, andnings problem och alla djur.

Men jag önskar dig lycka till men bebis och maila gärna och berätta hur det går med vovven och bebis. :bump:
 
Sv: Helt färdig

Japp här händer det saker på löpande band ;-) Allt är bra både med bebben i magen och med vovven.

(Passade på att rabiesvaccinera nu i samband med ettårsvacc. Åker regelbundet till ett ridhus i närheten, vilket vovven uppskattar! Mejla gärna!)
 
Sv: Helt färdig

Har sovit gott för andra natten i rad, på väldigt länge, vilket är helt klart uppfriskande! Vaknade iofs lite då och då pga molande värk och sammandragningar, men det kändes bara positivt. Betyder ju att kroppen börjar komma ifatt och orkar med igen. Allt avstannade ju fr.o.m. i lördags och bebisen lär ju inte ta sig ut på egen hand. Så buss på!

Det plus att jag fick behålla allt jag åt och drack igår och magen är dessutom klart bättre idag, så gissa om jag redan är mycket piggare! Ska dock försöka ta det lugnt idag med och fortsätta vila och äta och dricka och ladda upp ordentligt.

Var jätteduktig igår, var iofs helt utmattad, men jag lyckades avstyra min dammsugning och bad sambon när han kom hem istället, vilket han så gärna gjorde. Och det blev ju lika fint när han gjorde det hehe. Var faktiskt så trött att jag inte orkade gå inom blomsterstället och köpa penséer när jag var på apoteket och det säger en hel del i mitt fall.....Haha!
 
Sv: Helt färdig

hmmmmmmm jag vet inte om detta jag säager nu bara gäller i min del av landet *perkar på mitt användarnamn*:devil:
men man brukar ju säga att:
det är dags att åka till BB när mamman städar, hänger upp och ner i gardinstången för att byta gardiner, eller tvättar fönster.:rofl: :rofl: ;)

lycka till med bebban
 
Sv: Helt färdig

Hihi! Kul uttryck, men det stämmer nog inte helt *fniss* Har städat och tvättat och bytt gardiner som en tok de senaste veckorna. Boar-instinkten slog väl till misstänker jag! Har fått gjort en hel del av bara farten och det känns jätteskönt. Men tvättat fönster har jag skippat! Det är så himla tråkigt hehe.

Idag har jag planterat lite penséer (japp, var iväg och handlade dem idag!) i krukorna på trappen och utanför entrén. Och satt påskfjädrar i rhododendronen vid trappan! Ser mer ut som en cirkusbuske än en påskbuske, men vad fasiken det bjuder jag på.
 
Sv: Helt färdig

det är dags att åka till BB när mamman städar, hänger upp och ner i gardinstången för att byta gardiner, eller tvättar fönster

Jag storstädade stallet strax innan jag. Undrar vad det säger om mig... :angel:

Jenny
 
Sv: Helt färdig

Åh, har du planterat penséer ute, nu blev jag avundsjuk. Här har vi fortfarande minusgrader om nätterna. :(

Skönt att du har fått vila upp dig, jag lovar krafterna behövs på förlossningen. Jag fick graviditets-klåda i v.37-38 och sov dåligt pga allt kliande. Blev erbjuden igångsättning i v.39 men tackade nej. Hade bestämt mig att tacka ja om det inte skulle ha kommit igång till måndagen +5 dagar. För det började bli så jobbigt.
Fre, lör och söndagnatt sov jag knappt något. På måndag morgonen kl 04.20 gick vattnet och värkarna satte fart. Sen kom lillen ut på tisdag kl 02.20. Att inte ha fått sovit ordentligt på tre nätter (blev ju fyra med förlossningsnatten, kom väl i säng framåt 7 då) och så hålla igång i 22 timmar utan avbrott var jobbigt. Sa att jag ville åka hem på slutet, hur det skulle ha hjälpt har jag ingen aning om.. :D

Lycka till!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 103
Senast: MayGrace
·
Gravid - 1år Är i v 19 med andra barnet. Så var man inne akut igår pga sammandragningar jag haft sedan i torsdags. Ska ta allt från början;)...
Svar
14
· Visningar
13 148
Senast: MaRomer
·
Övr. Hund Vilken dag jag haft! Blodbad!! Kopierar från min blogg helt enkelt! Klippte en återkommande klipphund dvärgpudeln Ville idag: Ja...
Svar
0
· Visningar
3 783
Senast: paradiset
·
Gravid - 1år Den 28 februari föddes min dotter! :) 14 dagar för tidigt. Fick så ont i magen vid 04 och gick på toa, hade sån ihållande smärta...
Svar
8
· Visningar
1 564
Senast: Snyggve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp