Helskodda ridbyxor som vrider sig

stjarnfrugt

Trådstartare
Är jag ensam om detta problem. Rättare sagt: Är jag vanskapt? :o

Jag har inte ägt mer än ett par helskodda ridbyxor i mina dar. Jag har varit för snål helt enkelt. Och när jag började utbilda mig på ridgymnasium slutade jag rida i helskodda ridbyxor eftersom det tränade min sits och balans bättre i knäskodda (varför göra det lätt för sig när man kan bli duktigare med att göra det svårt? :angel:)

Nu i helgen var jag och köpte mig ett par helskodda ridbyxor (tio år efter köpet av de förra). Och nu när jag går runt i dem känner jag igen ett välbekant problem sen mina förra helskodda - de skruvar sig:crazy:
På höger ben sitter de som de ska dvs sömmen mellan skoning och byxa går just vid sidan av knäskålen. Men på vänster ben går sömmen rakt över knäskålen vilket gör att byxan tar emot där tex vid uppsittning. Detta problem hade jag glömt bort, eller skyllt på att den förra byxan måste varit ojämnt sydd, men nu känns det helt plötsligt igen sedan förr...:mad:

Det spelar ingen roll att jag försöker vrida tyget då jag tar på mig byxorna - det vrider tillbaka. Samma sak hur mkt jag än försöker vrida till det när byxan är på plats.
Hur göra? Är det bara jag som har detta problem eller är det alltid såhär? Jag har som sagt ägt ett par helskodda tidigare med samma problem (det var inte samma märke).

Sv: Helskodda ridbyxor som vrider sig

Är det "billiga" ridbyxor eller märkes?

Överhuvudtaget kan ju sömmarna vrida sig i billiga kläder och då blir det ju så. Har haft ett par helskodda som gjorde så för hundra år sedan. Skulle tro att de var från Hööks....

Är det "billiga" ridbyxor eller märkes?

För mig som student är de dyra, men inte märkes. Så jag antar att de räknas som billiga (800 kr) :p

Överhuvudtaget kan ju sömmarna vrida sig i billiga kläder och då blir det ju så. Har haft ett par helskodda som gjorde så för hundra år sedan. Skulle tro att de var från Hööks....

Ja, mina gamla var från Hööks och dom vred sig. Därav min teori om att jag är vanskapt, då nu även dessa byxor (som är från Horze) också vrider sig, på SAMMA ben :mad:

Alltså, om jag tex skulle betala 2200 kr för ett par helskodda från Pikeur, då slipper jag detta problem?

Slutsats: 1. Man får vad man betalar för 2. 800 kr är billigt 3. Jag är inte vanskapt

1+2+3= 6. Alltså är svaret 6 korrekt? :idea:

(Ja, jag håller på att snöa in i mina matteböcker känner jag :angel:)

byxorna behöver inte kosta faan.. har två par helskodda, ett par för 499 och ett annat för 399, och jag tycker det är dyrt.. dom skruvar sig inte. har inga ridbyxor gjort för mig. tror inte det spelar så stor roll vad det är för pris på dom, prova dom i affären istället så dom sitter bra, storlekar är svåra, tror inte du är vanskapt :P

Däremot kan man ha olika stora ben. Sedan så kanske ts avser att bära byxorna lösare än vad de är avsedda för o därmed skruvar sig.

Tror de möjligen är för vida?

Jag har byxor från Pikeur, Cavallo och gekås och inga vrider sig. Dock vill jag minnas att de gjort så förr när jag ägde typ 100 par billiga byxor. Så jag tror nog det är en kombination av otur + billig byxa (för billiga kan ju vara raka likväl som sneda) och att dina ben kanske är olika musklade.

Nja, för vida är de inte. De kan ju dessutom inte vara så tajta då man står upp, att man inte kan rida i dem. Man blir ju bredare när man sitter i sadeln och marginal måste ju finnas. Likaså måste man ju kunna andas, eller röra sig utan att de spricker ;)

JSå jag tror nog det är en kombination av otur + billig byxa (för billiga kan ju vara raka likväl som sneda) och att dina ben kanske är olika musklade.

Har börjat fundera på det också. Att det är en kombination av otur och billighet.

Kan hända att benen är olika musklade, men för 10 år sedan då jag köpte det första paret så var jag vältränad (red 3 hästar/dag + stalljobbade) och nu rider jag 1-2 ggr/mån och bara lullrider. Jag kan köpa att jag är otränad nu, men problemet var likadant förr.

Jag tror man får acceptera att man är olik i benen om än det innebär en massa besvär till följd av opassande kläder. Men vad göra liksom? Man kan ju inte beställa ridbyxor som är 1 cm bredare i höger ben :p
Eller så får man vara nitisk när man provar byxor och prova alla par i samma stl för att jämföra :p

Jag tänkte mest på att man är oliksidiga mer eller mindre, det kanske är en liten skillnad bara som gör det? Jag vet inte jag :p

Jodå, jag är också en sådan där "oliksidig"...

Min högra vad är 45 cm runt om, den vänstra är 46.5 cm runt om...

Inte lätt att hitta vare sej ridbyxor eller stövlar...
Därför har jag dom senaste 20 åren endast haft oskodda ridbyxor och kängor och shortchaps...

Men oj vad jag vill ha ett par blåa manchester ridbyxor som är helskodd... VILL HA....

Som mest har det skillt tre (3!) cm i omkrets på mina vader och under den tiden var det ina ridbyxor som vred sig. Sen får jag inte riktigt ihop det varför de skulle vrida sig i alla fall (men det kan mycket väl vara jag som inte riktigt vaknat).

Jag tror definitivt att det har med billighet + otur. Alla billiga ridbyxor vrider sig ju givetvis inte, men det är bra mycket högre risk.

Därför har jag dom senaste 20 åren endast haft oskodda ridbyxor och kängor och shortchaps...

Hujj det skulle aldrig fungera för mig:crazy:

Jag har nu den senaste tiden fått så mkt ridsår som jag aldrig haft tidigare i livet. Nu när jag ridit i mina nya helskodda byxor får jag inga ridsår, så jag tror att det beror på att man inte glider/nöter fram och tillbaka lika mkt i sadeln i helskott som i knäskott. Visserligen kan det handla om material också men jag får lika mkt ridsår i mina machester som i mina andra mer strechiga (båda tygförstärkta i knä och sadelskurna)...

Det är inte dig det är fel på utan det är att tillverkarna skär ut tyget snett så att de får ut fler par byxor på mindre mängd tyg.

Jag känner väl igen problemet och det finns inte på Pikeur, Cavallo och Eurostar.

tror inte det är priset som är problemet, tror bara att du har fått tag i en dålig modell ...

Mina bästa helskodda kostade 499:- och de som korvar sig för mig kostade 1 400:-, så nej, man får inte vad man betalar för men det häller att prova noga :D

Sen får jag inte riktigt ihop det varför de skulle vrida sig i alla fall (men det kan mycket väl vara jag som inte riktigt vaknat).

Jag tror att det är så enkelt som att byxan upplevs smidigare då den kan ge efter utan att det tar emot. Är ett ben tjockare är det ju inte lika mkt luft mellan byxa och ben = fastnar byxan i ett läge har den svårare att anpassa sig uatn man måste själv försöka dra till den. Fastnar den i ett vridet läge på det ben som är tjockare så är det ju rent logiskt så att det är mindre chans att glider till rätta av sig självt.
Är byxan däremot vriden i sig, är det ju såklart hopplöst att rätta till.

Hoppas min förklaring/teori ang fenomenet var begriplig :o

Jag känner väl igen problemet och det finns inte på Pikeur, Cavallo och Eurostar.

Ungefär vad kostar Cavallo och Eurostar i helskodd variant? Pikeur har jag provat och förälskat mig i men jag ger inte 2200-2600 kr för ett par ridbyxor då jag rider så sällan som jag gör nu :o

Jag köper pikeur för ca 1600, helskodda lugana. Eller har de stigit så förbaskat i pris sista året typ?

mina eurostar helskodda ligger kring 17-18hundra idag.. dock herrmodell, har sett dammodeller helskoda för runt 1400... cavallos har jag sett runt tusenlappen på de flesta ställen..

men vi killar får ju räkna med att det kostar betydligt mer.. laguna som min flickvän har, har jag sett på flertalet ställen för under 1500 helskodda.

Slutsats: 1. Man får vad man betalar för 2. 800 kr är billigt 3. Jag är inte vanskapt

1+2+3= 6. Alltså är svaret 6 korrekt? :idea:

din uträkning stämmer med min och således utesluter jag alla eventuella felberäkningar i detta matematiska problem.

:banana::rofl:

Liknande trådar

Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 474
Senast: annan1
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Denna dag för 15 år sedan lade jag upp mina första webb-sidor på internet. Detta skedde alltså 14 maj 1996. Jag försöker ofta ägna...
2
Svar
39
· Visningar
6 040
Senast: Lydia
·
Utrustning Jag är världens kanske mest omstädniga människa och gör alltför sällan impulsköp :angel:. Nu funderar jag lite kring hurvida det lönar...
2
Svar
39
· Visningar
3 709
Senast: Salinero
·
Utrustning Jag börjar bli trött på mitt eviga slitage på ridbyxor! :mad: Det känns som om jag får köpa nya hela tiden, vilket inte är så kul då...
Svar
18
· Visningar
1 345
Senast: ULN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur