Helgstrand: ”Har tagit till oss av kritiken”

Misslyckandet med att stoppa de dolda inspelningarna inifrån Helgstrand Dressage och kritikstormen har nu landat i en rad förbättringsåtgärder både vad det gäller hur hästarna hanteras och transparensen i hästaffärerna. Det meddelar dressyrgiganten i ett uttalande.

Jag såg framridningen inför dressyren på Falsterbo för många år sedan, och med tanke på vilken oerhört hård och ful ridning som visades för publik där förstår jag inte hur nån kan vara förvånad över att det ser ut så här "bakom stängda dörrar". Det var fruktansvärt att se.

Misslyckandet med att stoppa de dolda inspelningarna inifrån Helgstrand Dressage och kritikstormen har nu landat i en rad förbättringsåtgärder både vad det gäller hur hästarna hanteras och transparensen i hästaffärerna. Det meddelar dressyrgiganten i ett uttalande.
Förbättra? jag hade nog trott att han skulle lägga ned rätt och slätt. :(

Han kommer aldrig lägga ner, för mycket pengar och finns det pengar kommer folk alltid vilja jobba med honom. I bästa fall så kommer han kanske bort från tävlingsbanorna men han kommer nog alltid tyvärr träna och verka i bakgrunden.

Jag tror tyvärr inte att han kommer sluta tävla heller, om han inte tvingas genom avstängning. Den mannen verkar inte skämmas för något öht.

Funderar på om det kanske är värre om han inte tävlar.
Alltså, när han tävlar kan det ju inte vara synliga skador på hästen + att folk ser hur han rider både på framridningen och under själva tävlingen.
”Tränar” han bara hemma kan han ju göra ”vad som helst” utan att någon ser något. Det är betydligt lättare att dölja saker för spekulanter än för dressyrdomare och funktionärer.
Om han slutar tävla anställer han säkert en beridare … och det blir nog inte bättre, snarare sämre.

Missförstå mig inte, jag försvarar inte på något sätt vad han gör. Har tidigare besökt dressyrtävlingar på hög nivå och gillar inte vad jag sett. Mycket få ekipage ser samspelta ut. Mycket sporrar, gapade munnar, hårda händer osv.

Det bästa är ju att han får djurförbud, eller åtminstone näringsförbud.

Jag tror tyvärr inte att det skulle hjälpa med ett djurförbud för en sån här person. När man har så mycket pengar och tjänar så bra på på verksamheten tror jag bara att han tar sitt pick och pack och flyttar till ett annat land..
Sant, det är snudd på omöjligt att komma åt en sådan person som är bra på att driva företag och har tillgång till mycket pengar. Enda sättet att komma åt honom på så att han slutar verka inom ridsporten är om folk slutar samarbeta med honom men det kommer folk aldrig göra för pengar går alltid före hästarna..mer eller mindre.

Får han näringsförbud så skulle jag kunna tänka mig att han bara kommer fortsätta att driva företag och sina idéer fast genom andra personer bara.

Nån som läst Ridsports artikel där han erkänner att han gjort fel?
Intressant…
Jag är lite för trött för närmare analys … men, att han inte insett att det varit fel förrän han såg dokumentären är … intressant … och ingen vidare trovärdigt …

Nån som läst Ridsports artikel där han erkänner att han gjort fel?
Intressant…
Jag är lite för trött för närmare analys … men, att han inte insett att det varit fel förrän han såg dokumentären är … intressant … och ingen vidare trovärdigt …
Guuud, vad han snackar skit. Nu har de helt plötsligt pratat om detta i tio månader. Stackars miljardär, han bara kämpar och kämpar med sin företagskultur 😢😢😢 Men allting händer så långsamt, hästarna slutar inte blöda ur munnen hur mycket de än pratar. Nosgrimmorna drar åt sig lika hårt varje gång, hur många möten de än har.

:meh:
29B3DA29-AE8C-45FE-9EDE-46266F27D5DE.webp

Guuud, vad han snackar skit. Nu har de helt plötsligt pratat om detta i tio månader. Stackars miljardär, han bara kämpar och kämpar med sin företagskultur 😢😢😢 Men allting händer så långsamt, hästarna slutar inte blöda ur munnen hur mycket de än pratar. Nosgrimmorna drar åt sig lika hårt varje gång, hur många möten de än har.

:meh:Visa bifogad fil 132582

Tio månader av hårt arbete, yeah right. :yuck: Detta var insikterna 2014:

"It is totally unacceptable that Akeem has a blue tongue. This should of course never happen, and we have concluded that the curb chain had been fitted too tight. It was, therefore, adjusted immediately," explains Andreas Helgstrand.

"It is obvious that these pictures create a debate and we are completely focused on making the necessary changes - including adjusting the bridle," says Andreas Helgstrand.

"We support any initiative to secure the well-being of the horse and we will, of course, follow the recommendations from the veterinarian. Moreover, we will follow up with additional examinations of Akeem," explains Andreas Helgstrand.

"Anyone questioning Akeem's state of health is welcome in our stable," says Andreas Helgstrand.

Jag vill bara inte få tillfälle att höra honom "komma till insikt" en gång till om åtta nio år och göra ännu en påtvingad avbön att jamen den här gången ska vi nog klara att inte tortera hästarna, nu DEN HÄR gången så har vi VERKLIGEN förstått att det är dåligt. Efter att tusentals hästar har fått betala priset för människors tystnad under mellantiden.

Tio månader av hårt arbete, yeah right. :yuck: Detta var insikterna 2014:

"It is totally unacceptable that Akeem has a blue tongue. This should of course never happen, and we have concluded that the curb chain had been fitted too tight. It was, therefore, adjusted immediately," explains Andreas Helgstrand.

"It is obvious that these pictures create a debate and we are completely focused on making the necessary changes - including adjusting the bridle," says Andreas Helgstrand.

"We support any initiative to secure the well-being of the horse and we will, of course, follow the recommendations from the veterinarian. Moreover, we will follow up with additional examinations of Akeem," explains Andreas Helgstrand.

"Anyone questioning Akeem's state of health is welcome in our stable," says Andreas Helgstrand.

Jag vill bara inte få tillfälle att höra honom "komma till insikt" en gång till om åtta nio år och göra ännu en påtvingad avbön att jamen den här gången ska vi nog klara att inte tortera hästarna, nu DEN HÄR gången så har vi VERKLIGEN förstått att det är dåligt. Efter att tusentals hästar har fått betala priset för människors tystnad under mellantiden.
Man kokar. Det är ju så här den här typen av personer gör hela tiden. Pudlar och går vidare, gör samma sak, pudlar och går vidare. Vidrigt!

:meh:Visa bifogad fil 132582
Vilen äcklig skithög han är, hans riktiga personlighet kommer ju om inte annat fram efter det här. Allt är alla andras fel och han är bara ett offer som försöker göra allting rätt. Tyvärr så kommer ju många gå på det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka