Hela sulor,risk för röta??

Fibusen

Trådstartare
(Har haft min foderhäst hemma här nu i ca 3 veckor,så jag har alltså inte hunnit med någon tidigare skoning på henne,blir första nästa vecka,därav så har jag alltså ingen aning om hovens kvalite)

Har ett arabsto på foder som har haft fång,och fick då en lättare hovbenssänkning,och hon går med hela sulor fram pga det.

Är så klart lite orolig om vad som döljer sig under sulorna,kan man känna någon lukt i fall det är på väg/finns röta,eller kan man endast se det när man plockar av skor+sulor? Hinner det gå från noll till jättemycket röta mellan två skoningar? (8 veckor) Kan man förebygga på något sätt?

Mardrömmen är att hon får något skit i fötterna,eftersom hon MÅSTE vara skodd,och hon MÅSTE ha hela sulor fram...

Sv: Hela sulor,risk för röta??

Har också en som haft fång. Hon fick hela sulor vid första skoning (fram), och jag var lite orolig, men hovis sa att det inte var ngn fara; hon hade rätt. Statistiskt är det ju inget stort underlag, men jag litar på hovis.
Känns bra när det blir knöggligare med hela sulor. Nu går det ju bra här i Leksand iaf...

Att periodvis ha sulor brukar inte ge några problem normalt sett. Men jag brukar undvika att ha sulor som en permanent lösning eftersom de tycks "äta" upp hovarna, som kan bli rätt platta och få en tråkig stråle. Det har jag märkt på flera hästar, och min hovslagare säger detsamma. Men det är något som snabbt brukar komma i sin ordning när man väl tar av sulorna.

Hej, har en kille som haft sulor av samma anledning, hovis lade i någon lera som luktade tjära, måste ha varit jättebra för hoven var kanonfin när skon åkte av. Han hade sula ca 10 veckor med en omläggning. Var jätteorolig för när jag jobbade inom travet på 70-80 talet använde man tjära/drev under sulorna men hovarna och framförallt strålarna blev inte fina, ibland var det så man fick lust att gråta.

Åh,en till Leksing,vad kul!!! :D

Jag hoppas att det ska fungera här på "min" dam med...

Jag har haft sulor på min häst i ca 3 år fram och hans hovar är precis som innan (hade ett kortare uppehåll med nå fick han hovböld). Okej, det luktar inte mumma när hovis tar bort sulorna och den blir ju en hel del dött sulhorn som ska bort men som sagt, inga problem. Har tjärdrev på sommaren under. Det är bara viktigt att man hela tiden ser till att få bort allt dött innan man sätter dit sko och sula igen!

Min gubbe har haft hela sulor fram i drygt 6 år nu, pga strålbenshälta.
Inga problem. Har werkmans hoofpad under sulorna. Då och då sprutar jag in en svag jodopaxlösning under sulorna.

Har hela sulor fram på vårt fulblod vintertid (sulöm om det blir hårt ute), har haft silicon under förut men nu sist/denna vinter la hovis på "funktionssulor" med soul pad (luktar tjära) under, läser man om funktionssulor på deras hemsida ska dom visst vara bra för stråle m.m.
Vår har har alltid vart fin under fast han går med hela sulor, ingen röta alls. Nästa höst ska vi lägga på sulor direkt när det blir lerigt för vi har märkt att sulan blir så mjuk så den ger efter om man trycker med fingret när det blir lerigt, efter att sula å soul pad åkte på så är sulan hård igen nästa gång det är dax att skos, är nog leran som är orsaken till det onda, mjuk sula och då öm.

Liknande trådar

Hästvård Måste få skriva av mig lite ang hälsoproblemen med min häst... goda råd mottages gärna. Jag importerade ett Lusitanosto från Portugal...
2
Svar
21
· Visningar
3 097
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 424
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 852
Senast: ameo
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka