Hel*ete, glömde datumet föt vacc, hur långt kan man gå över?

Domino_s

Trådstartare
Har varit lite mycket med hästflytt och stallbyggande nu det senaste....Koom helt plötsligt idag på att F*N, mina hästar skulle varit vaccinerade den 29 Juni....

Idag är det den 4é, och lär ju inte få ut nån veterinär förrens nästa vecka....Hur länge kan dom gå över utan att man behöver omvaccinera??

Tacksam för snabba svar!

Mvh Domino_s

Sv: Hel*ete, glömde datumet föt vacc, hur långt kan man gå över?

Teoretiskt sett så är det inga problem att gå över någon vecka, men skall du tävla kan det bli ganska kinkigt...

Dock, gäller det så kort tid brukar många vet kunna skriva att hästen blivit vaccinerade i tid...

Ja som vilse skrev så spelar det inte så stor roll om du går över några veckor, det är ju bara det om du tävlar då är de noga med att man vaccinerar inom ett år.

Annars så "tappar" de inte vaccinet på nån månad, enligt en veterinär jag pratade med kunde det gå ett år utan att vaccinet försvann ur kroppen.

SOm du redan fått svar om, är det bara för din/Hästen skull är det inte hela världen om det går en vecka över (dock så vill man ha optimalt skydd ska man vacc tätare än var 12:e månad, men skyddet du får med årlig revacc är fullt godtagbart).

MEN, ska du tävla får du inte gå över med en enda dag. Då måste du göra om hela grundvaccineringen. En del veterinärer är dock snälla och bakåtdaterar i intyget om du bara gått över lite.

Ok, då känns det lugnare....Jag tävlar inte, iaf inte detta året....;)

Skruttar bara omkring och tränar i våran egen takt hemma på gården....:D

Tack för alla snabba svar....:bow::bow:

//Domino_s

Om du gått över någon dag måste du göra om grundvaccineringen om du skall tävla hästen i framtiden. Det är inte bara senaste årets vaccinering som skall vara inom ett år utan alla vaccineringer bakåt i tiden skall det vara max ett år mellan - i alla fall enligt vacc intyget, sen vet jag att snälla veterinärer bakåtdaterar om man missat någon dag.

Ok, då känns det lugnare....Jag tävlar inte, iaf inte detta året....;)

Skruttar bara omkring och tränar i våran egen takt hemma på gården....:D

Tack för alla snabba svar....:bow::bow:

//Domino_s

Tyvärr så som tictac sa, ska du tävla någon gång efter nu måste du göra om grundvaccinationen, det får aldrig vara lucka.

Nu kollar de hemskt olika noga, men kompisen fick faktiskt åka hem igen, just för en lucka bakåt, 2 år bakåt var det diffat en månad mellan vacc, hon hade inte märkt det själv, utan tagit fel på månad (säg vacc skulle vara gjord senast 5/3, den var gjord 2/4 och hon tyckte att hon var ju tre dagar innan tiden gick ut, och märkte aldrig att det var femte MARS och inte april).

kan det var typ 14 dagar, de hade glömt att om vaccinera min häst innan jag köpte han så fick lov att grun vaccienra om han :grin:

Du får göra om det är bara så, två vaccinationer blir det, först en och så en efter ca en månad, jag har gjort samma tabbe en gång.

Liknande trådar

I
Ridning Jag har skrivit någon tråd tidigare om min häst som jag haft sedan slutet av augusti. I början testade hon mig och var lite istadig...
Svar
9
· Visningar
2 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka