Sv: Hejsan
Jag svarar kanske lite ur fel synvinkel. Jag har varit och provridit ett par hästar för att ev bli medryttare. Hoppas du inte har något emot lite tips från andra sidan.
Tala om från början i annons och mera på telefon vad du vill att medryttaren ska göra och betala (skogsridning, dressyr, hoppa, hjälpa till med in/utsläpp/fodring, vara där vid skoning, hur många dagar/vecka, fasta dagar eller olika osv). Detta gör att det inte kommer någon "i onödan".
Om din häst är svår på något sätt, tala om det innan (ex korädsla, ovan att ridas av andra än dig, ovan att ridas ensam osv).
Var klar på om du vill ha en vuxen, ungdom eller annan åldersgräns, eller gräns för vikt och längd.
Jag kan berätta om två hästar jag provridit. Den första var ett jättetrevligt sjuårigt sto. Ägaren skulle börja studera och ville ha hjälp två dagar i veckan. På provridningarna (två st, en i paddock och en ute med hästkompis) gick allt bra. När jag sedan skulle vara själv med hästen var hon stirrig. Var inriden av sin ägare och ovan vid att ridas av andra (hantering gick bra). Hade oturen att smällare smälldes på andra sidan vägen just när jag skulle sitta upp. Hästen far iväg och går nästan omkull. Jag landar på baken. Efter det vägrade hon låta mig sitta upp utan att någon höll henne och var sedan stirrig hela ridpasset (red då inte ut ensam). Ägaren hade inga problem. Är medveten om att detta var ett ledaskapsproblem men hade ingen möjlighet att göra något åt det. Jag slutade när hästen började stirra bara jag ville ta ut henne från boxen. Det kändes inte bra helt enkelt.
En annan häst provred jag bara. Jag gjorde klart i telefonen att jag inte ville rida ut ensam förrän jag lärt känna hästen i ett par veckor, särskilt som den nyss flyttat till det stallet. När jag kom dit finns tre hästar, valacken samt en ettåring och en tvååring. Ingen ridkompis. Ingen paddock. Ägaren säger också att häster är panikartat rädd för kor efter att ha blivit stångad som ung. I stort sett alla ridvägar är förbi kohagar. Jag provred artigt, och sa att tyvärr känner jag inte att jag passar ihop med den här hästen (han var mycket trevlig att rida, och hade det funnits paddock eller ridkompis hade jag sagt ja...)
Hoppas detta hjälpt lite, trots att det inte var vad du bad om