V

Varmblodstjejen

Jag håller på att leta medryttare till min pålle och har ni några tips på vad man ska tänka på när det kommer en och tittar på hästen och provrider och vilka frågor man ska ställa.
tacksam för svar

Sv: Hejsan

Jag svarar kanske lite ur fel synvinkel. Jag har varit och provridit ett par hästar för att ev bli medryttare. Hoppas du inte har något emot lite tips från andra sidan.

Tala om från början i annons och mera på telefon vad du vill att medryttaren ska göra och betala (skogsridning, dressyr, hoppa, hjälpa till med in/utsläpp/fodring, vara där vid skoning, hur många dagar/vecka, fasta dagar eller olika osv). Detta gör att det inte kommer någon "i onödan".
Om din häst är svår på något sätt, tala om det innan (ex korädsla, ovan att ridas av andra än dig, ovan att ridas ensam osv).
Var klar på om du vill ha en vuxen, ungdom eller annan åldersgräns, eller gräns för vikt och längd.

Jag kan berätta om två hästar jag provridit. Den första var ett jättetrevligt sjuårigt sto. Ägaren skulle börja studera och ville ha hjälp två dagar i veckan. På provridningarna (två st, en i paddock och en ute med hästkompis) gick allt bra. När jag sedan skulle vara själv med hästen var hon stirrig. Var inriden av sin ägare och ovan vid att ridas av andra (hantering gick bra). Hade oturen att smällare smälldes på andra sidan vägen just när jag skulle sitta upp. Hästen far iväg och går nästan omkull. Jag landar på baken. Efter det vägrade hon låta mig sitta upp utan att någon höll henne och var sedan stirrig hela ridpasset (red då inte ut ensam). Ägaren hade inga problem. Är medveten om att detta var ett ledaskapsproblem men hade ingen möjlighet att göra något åt det. Jag slutade när hästen började stirra bara jag ville ta ut henne från boxen. Det kändes inte bra helt enkelt.
En annan häst provred jag bara. Jag gjorde klart i telefonen att jag inte ville rida ut ensam förrän jag lärt känna hästen i ett par veckor, särskilt som den nyss flyttat till det stallet. När jag kom dit finns tre hästar, valacken samt en ettåring och en tvååring. Ingen ridkompis. Ingen paddock. Ägaren säger också att häster är panikartat rädd för kor efter att ha blivit stångad som ung. I stort sett alla ridvägar är förbi kohagar. Jag provred artigt, och sa att tyvärr känner jag inte att jag passar ihop med den här hästen (han var mycket trevlig att rida, och hade det funnits paddock eller ridkompis hade jag sagt ja...)

Hoppas detta hjälpt lite, trots att det inte var vad du bad om :angel:

Jag brukar fråga hur mycket de ridit, vilken typ av hästar, om de är intresserade av dressyr eller hoppning mest, vad de vill ha ut av sin ridning, vilka de tränat för eller på vilken ridskola de ridit , om de har referenser m.m. Jag brukar också fråga litegrann vad de gör för övrigt och försöka få en bild av om de har mycket tid att ägna åt min häst, om de har realistiska förväntningar och om de är pålitliga.

Hej, själv!
I stort sett håller jag med SofiaP, man vill ju veta vem man sätter upp på sin häst! Jag brukar låta den eventuella medryttaren provrida hästen och då brukar jag naturligtvis titta på hur personen rider, men även på hur min häst reagerar! Vissa personer låter helt underbara och kan rida väldigt bra, men om min häst visar missnöje eller skepticism mot dem så får det vara. Man kan väl nästan säga att jag litar till pållens förmåga att bedöma människor...

Håller med Pepson!

Bästa sättet är att din häst får avgöra vem som passar eller inte.

Fråga hur länge de har ridit, om de ridit privathästar tidigare osv.

Jag är själv medryttare så det blir kanske ur fel synvinkel men jag kan berätta om en häst jag var och provred.

Han var e´n travare 10 år jättefin MEN han stegrade sig 3 gånger bockade sparkade bakut och halvstegrade i stallet mm. Det värsta var ändå att ägaren var rädd för honom...

Hoppas du hittar någon bra och anvarsfull person.. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 552
Senast: warg
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
254
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 294
Senast: Cina B
·
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
629
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama