havre till rådjuren?

DarkInNight

Trådstartare
Har två säckar havre över efter att hästen som åt havre är avlivad.

Har en flock med rådjur som uppehåller sig häromkring, brukar nalla av hästarnas Hö ibland. Tänkte att om de äter havre får de gärna äta upp det jag har.
Kan de äta fri mängd utan att bli dåliga? Hur ger jag bäst-hink?

Sv: havre till rådjuren?

Jag har ingen aning om mängden men grannen som är bonde brukar hälla ut säd till rådjuren på vintern. Sen kommer de lymlarna till mig och plundrar fåglarnas fröautomater på några liter per natt. :meh:

Kanske kan hoppas på att rådjuren känner när de inte bör äta mer havre? De har ju Hö att ta om de vill.

Jasså de gillar fågelmat också :)

De älskar det! Jag köpte 160 kg solrosfrön förra vintern som nog mest hamnade i deras magar än fåglarnas. :nailbiting:

Fast egentligen, är större mängder spannmål så bra för deras magar?

Jag tänker mig om det kommer några utsvultna stackare (som de lätt kan bli på vintern) och sedan vräker i sig havren..borde kunna ge magproblem eftersom att de annars går på sparlåga/svält nästan hela vintern så kan det vara klokt att ge med måtta.

Jag hade hellre serverat små mängder dagligen men allra helst slängt ut hö.

Förövrigt är det vattenbrist som rådjuren dukar under mest av under vintern, så har man möjligheten att ge lite vatten blir dem nog mycket glada :)

När jag skaffar hus funderar jag starkt på att slänga ut hö samt en värmebalja m vatten och salt till de små liven i skogen faktiskt

Senast ändrad:

De älskar det! Jag köpte 160 kg solrosfrön förra vintern som nog mest hamnade i deras magar än fåglarnas. :nailbiting:

"mina" rådjur kom jag på igår kväll med att nalla ur fågelhuset :p

Ställde en balja med några liter havre bredvid, men har inte hunnit kika om de ätit ngt.

Jag hoppas ändå att de vill ha havren, då kan jag lägga ut till dem varje dag och slippa slänga.

Senast ändrad:

Tack för länken, men det står inget om havre i den. Förutom att renfor-fodret innehåller en stor del havre :)

Fränt att de rekommenderar att göra eget hösilage till hararna, det måste jag prova i sommar :D

Ja det är lite så jag har funderat, om deras magar klarar av havre. Iofs så äter de ju gärna viltfågelblandningen som består av havre.
Den här vintern lider de nog inte av svält, inte här omrking iallafall, knappt någon decimeter snö så det går lätt att skrapa bort den och komma ner till gräset på marken.

Hö får de servera sig själva om de vill ha, det är bara att hugga in här hemma hos mig :)

En vattenbalja till dem hade nog inte varit fel, men inget jag har möjlighet att prioritera just nu.

I så fall kanske inte risken är fullt lika stor, men hade mattillgängligheten varit sämre så hade jag varit ganska försiktig. Men nu verkar det ju bättre iom att de inte verkar vara helt svältfödda och i så fall kanske du vågar lägga ut lite mer

Det var runda avtryck i havren - en liten rådjursmule kanske?

Men sen såg jag att de även varit ner och druckit vatten ur ett dike på gården, bra med plusgrader ibland!

Svärfars jaktlag har ett havrefält som de inte skördat på sina marker och där står rådjuren och äter glatt. Nu är det snart slut, men det har räckt väldigt länge i år med tanke på att det var milt så länge. Så får de själva välja så äter de havre.

Har de lämnat havrefältet oslaget för djurens skull?

Kl

Nu har rådjuren nog börjat förstå att det finns god havre i den där läskiga baljan för nu har det varit tomt i den några dagar.
Lägger ut runt två liter per dag och det verkar vara lagomt till dem. Dock får vi en massa havre spilld över gräsmattan och slänten :)

Jag tror inte alls att det är farligt :) Det har ju varit en mild vinter, så dom knaprar ju i sig en hel del kvistar och annat.

Man lämnar ofta en del av en åker oslagen, eller sår en bit med viltvänliga grödor. Det kallas för viltåker.

Vi brukar försöka skotta bort snö på åkrarna om snön är djup, det underlättar också för rådjuren :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
384
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
390
Senast: skiesabove
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 198
Senast: Marvin
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30