Havre och hel korn blandning

S

shampiz

Jag brukar köpa hel havre av en bonde, men nu i senaste leveransen så sa han att han bara hade havre / korn blandning. Och jag glömde ju naturligtsvis fråga honom om det var krossad korn, vilket det så klart inte var när jag fick hem säckarna.
Så nu står jag här med 100 kg havre / hel korn blandning som jag undrar vad jag ska göra med.
Vet ju att man kan koka alt hälla varmt vatten på hel korn innan man ger hästarna det.
Nu undrar jag hur mycket vatten ska man hälla på? Och det räcker väl med att man gör det precis innan man ska ge dom det? Om jag i normala fall fodrar med 2 liter korn kross, ska jag då ta två liter hel och blöta det eller bör jag öka eller minska mängden torrt foder? Har det någon betydelse för havrens skull att den också blir "uppvärmd"?
Tacksam för svar.
 
Hejsan!
Du kan lägga havre/korn blandning i en hink (liten) och hälla varmt vatten,ungefär som med betfor.
Det behöver inte vara för mkt vatten, dom jäser inte som betfor,men på ett annat sätt iallafall.
Låt det vara en stund, typ halvtimme sen är det klart för att servera hästen.

-----------
www.bokebacken.com
 

Liknande trådar

Foder & Strö Var kan hen ha hört att det ska gå att ge helt korn, om det legat i blöt över natten? Måste det inte vara lika olämpligt att fodra med...
Svar
3
· Visningar
831
Foder & Strö När jag var liten fick vi hem ett benrangel och i början åt han bla korn som kokades och fick svalna. Vad händer med kornet då? Blir det...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: Dandylinn
·
Foder & Strö Jag behöver feedback angående utfodring på marken på lerig lösdrift. Jag har nyligen flyttat mina hästar till en lösdriftsanläggning där...
Svar
13
· Visningar
1 505
Senast: bettysmatte
·
Foder & Strö Hej! Idag var vi och köpte foder hos en bonde. Eller, min pappa gjorde det, och efter gick jag reda på att det var hel korn blandat...
Svar
7
· Visningar
1 258
Senast: Zilla3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp