Kollade igenom hela hoppdelen i modern femkamp i går. Genom en kanadensisk sida, och fick en kompis från USA som har VPN att streama den åt mig
Vad gör man inte liksom. Hade hört om att det är dålig kvalitet på ridningen från alla för jag tänkte hur illa det kan vara, det är ju OS.
Nej, bara nej. Vilken elak sport. Samtliga rider sämre än mediokra ryttare på vilken nybörjar pay and jump som helst.
Så himla ojämnt ridet, vingligt, ingen balans, stigbygeln är hela vägen in på foten, ryttarna ramlar av till höger och vänster och de river inte ens "normalt" typ en bom ner utan rider ner hela hinder och krashar in i hinder. Ryttarna hamnar konstant framför eller bakom i språnget. Massor med ryck i munnen, och dunsande ner i sadlarna vid nedslaget. Massor pisk nästan hela tiden och ponnyspark med sporrar. Hästarna läggs helt fel, och man tar ofta fel antal galoppsprång mellan hindren.
Ridskolehästarna hade alla gånger vägrat de med. Jag tappade hakan.
Det var en häst som var en ängel, Beauty. När ryttaren hänger över halsen över en hel 3 kombination och hästen ändå balanserar upp ryttaren, samt försiktigt hoppar alla tre perfekt och direkt efter hjälper ryttaren upp i sadeln är den hästen värd alla morötter i hela världen.
Om de nu måste ha med hoppning i modern femkamp tycker jag att de bör göra om den helt. Ryttarna kan väl ta med egna hästar, eller få en vecka eller två på sig att lära känna hästarna. Sänk hindren rejält. Bort med sporrar och spön. Samt lägg in stilpoäng som är värda så pass mycket att de blir avgörande.
De måste tydligen få någon form av godkännande från sin ridlärare som säger att de är redo för att hoppa en bana, men där tänker jag att man i så fall bör ha en oberoende part som åker runt och tittar och ger det där godkännandet.