Hästrelaterade olyckor

TheBlackOne

Trådstartare
Herre jävlar detta var nog något av det sjukaste jag sett....det tar ju aldrig slut. :eek:
http://www.youtube.com/watch?v=03YcT74h5Mg
(Inget blod eller synliga skador på klippet)

Min häst skenade en gång med en enaxlad tung vagn. Jag hade stått vid sidan av henne med tömmarna fastsatta i däckeln och höll på att spänna för. Så plötsligt kom en stark vindby som drog igen den öppna stalldörren med en rejäl smäll. Hon stack som ett skott. Lärdomen av detta: var noga med att stänga dörrar vid blåsigt väder, särskilt då du håller på att spänna för. Var gärna två också sådana gånger.

Det gick dock bra för min häst då hon stannade av sig själv tillslut. Tack och lov. Annars vet jag inte hur annars man skulle lyckas stanna en 600 kg vettskrämd skenande häst... När sådant här händer känner jag mig helt handfallen och vet inte vad fan man ska ta sig till. Man känner sig så maktlös! Det finns inget man kan göra, det är bara att invänta slutet på eländet. :cry:

Har ni några erfarenheter av detta slag? Hur slutade det? Vilka följder? Tänkte denna tråd kunde fungera som råd-tråd gällande säkerhetstänk vid hästhantering. Era historier kan bli ett sätt att lära sig "den hårda vägen" fast i teorin var min tanke.
 
Sv: Hästrelaterade olyckor

Vill börja med att säga: hjälp vilket läskigt klipp! Fick hjärtat i halsgropen flera gånger :nailbiting:

För att bidra till tråden så försökte jag i ungdomen köra in min förra häst och tömkörningen gick bra. Nästa steg var att börja hänga i grejer och jag hittade en lämplig skakel som jag först höll i medan vi gick och det gick bra. Glad i hågen fäste jag den i selen gick rakt fram några steg, gick bra, började svänga, skakeln tog i hästens ben, hästen fick totalpanik och flydde som en avlöning. Tack och lov gick selen sönder ganska snart och hästen stannade. Hästen fick inga fysiska men, men kördes aldrig in. Tilläggas bör att jag var ensam med hästen när jag gjorde detta otroligt dumma, tog sedan lärdomen av detta att aldrig arbeta själv med häst under inkörning och förbereda hästen bättre. Nuvarande hästen är numera inkörd och trygg med det, så nåt lärde jag mig av detta, men det hade varit skönt att inte behöva skada den andra (mentalt).

Det är otroligt obehagligt när hästarna panikar och använder hela sin stora kropp till att fly, då märker man verkligen hur stora och starka de är. Och hur små och obetydliga vi människor är i förållande till dem.
 
Sv: Hästrelaterade olyckor

Jag har sett en häst skena iväg och drog 3 km , sen när den kom hem hade den bara ett skavsår på innerlåret av tömmen. Vagnen var ju inte så vacker och ingen satt i den heller. Ingen hann sätta sig innan hästen drog iväg på landsvägen, inga möten heller tydligen.
 
Sv: Hästrelaterade olyckor

Jag känner att jag är tvungen att reflektera över youtube-klippet..


Varför hoppar inte alla kuskar ur vagnarna redan när första hästen springer?

Varför tar man inte loss alla vagnar från hästarna, det verkar ju vara mer än nog medhjälpare i den där röran för att det ska gå smidigt?

Varför slussar man sedan inte ut alla andra hästar en efter en från manegen?

Varför måste alla människor försöka slänga sig om halsen på de lösa hästarna, och bli översprungna på kuppen, istället för att vänta å att hästen saktar ned/faller?

(Och varför håller man inte reda å var den lösa hästen är, en människa såg ut som hon stod och pratade med sin kompis när hon fick hästen i ryggen)

I travlopp när det blir kusklös häst lämnar alla andra ovalen så smidigt som möjligt och sedan får hästen springa av sig så länge den behöver för att den ska bli trött och sakta ned, verkar mycket bättre..
 
Sv: Hästrelaterade olyckor

Håller med, men jag tror att det väldigt lätt kan bli sådär när man inte har tydliga säkerhetsföreskrifter som talar om vad man ska göra ifall olyckan inträffar.
Samt att det i vissa fall står fel folk (inte tillräckligt kompetenta) inne på banan som också är en ren säkerhetsfråga.

Det syns så tydligt i det här klippet att ingen riktigt vet vad de ska göra och de också springer tafatt runt i panik och en del fryser/står avvaktande bara tittar på och inte vet heller vad som ska göras. Slutsumman av det blev tyvärr att den lösa hästen triggas ännu mer då folk kastar sig efter den eller springer efter/mot sidan - kan det bli tydligare flyktinstinkter än så?

För mig hade också prio ett varit att få ut alla andra därifrån dvs övriga hästar och kuskar samt majoriteten av fotfolk. Sedan hade hästen fått springa av sig det värsta innan något infångningsförsök hade inletts av den anledningen att när de får sån där panik, stoppar ingenting i direkt skede men det viktiga är att övriga söker skydd för att inte hamna i vägen samt att man lugnt och metodiskt försöker reda ut situationen när hästen är kontaktbar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästrelaterade olyckor

Sen ytterligare en grej som slog mig. Varför har de så många ekipage inne samtidigt, i ett ridhus dessutom? Är det verkligen nödvändigt?
 
Sv: Hästrelaterade olyckor

Kan inte annat än att hålla med. Framförallt detta med att ta lös vagnarna. Att hantera en häst utan vagn underlättar ju en hel del och sen, som sagt, hålla koll på var den skenande hästen är.

En tjejkompis visade ett liknande klipp men med mycket bättre utgång.
http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DP-MlXmXPe-4&h=mAQHscEUz
Konstruktiv speaker!



Blir bara arg av att se dessa klipp speciellt detta, varför i hela fridens namn måste man ha så enormt många hästar inne samtidigt?
 
Sv: Hästrelaterade olyckor

Kan inte annat än att hålla med. Framförallt detta med att ta lös vagnarna. Att hantera en häst utan vagn underlättar ju en hel del och sen, som sagt, hålla koll på var den skenande hästen är.

En tjejkompis visade ett liknande klipp men med mycket bättre utgång.
http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DP-MlXmXPe-4&h=mAQHscEUz
Konstruktiv speaker!

Detta är lite intressant att se, hur vi reagerar i panik när det inte finns en tydlig ledning som talar om hur vi ska göra och reagera i en krissituation respektive att det finns en som tar ledning direkt.

Mycket bättre organiserat genom att speaker direkt talar om för alla vad de ska göra (dvs inte börja springa runt eller leva om) även om jag också funderar över hur säkerheten är tänkt i sammanhanget med alldeles för många hästar och människor på för liten yta.
Vars är hjälmar och västar?

Dessutom ogillar jag skarpt lösa saker bakom hästarna som kan innebära att de antingen fastnar eller får över ett ben av misstag, det är så lätt och så får hästen panik.
Draganordningen skulle även sitta på föremålet de ska dra i stället tycker jag.
(ser så lätt ut att bli sparkad i huvudet i den positionen med taggade hästar, ett misstag går fort!)
Ogillar även släpande tömmar..där borde det utvecklas någon slags paniklösning som gör att längden kortas avsevärt vid olycka så att inget blir släpandes eller snaras runt små hästben.
Dessa föremål ur hästens synvinkel är något som jagar dem = triggad flyktinstinkt
 
Senast ändrad:
Sv: Hästrelaterade olyckor

Jag känner att jag är tvungen att reflektera över youtube-klippet..


Varför hoppar inte alla kuskar ur vagnarna redan när första hästen springer?

Varför tar man inte loss alla vagnar från hästarna, det verkar ju vara mer än nog medhjälpare i den där röran för att det ska gå smidigt?

Varför slussar man sedan inte ut alla andra hästar en efter en från manegen?

Varför måste alla människor försöka slänga sig om halsen på de lösa hästarna, och bli översprungna på kuppen, istället för att vänta å att hästen saktar ned/faller?

(Och varför håller man inte reda å var den lösa hästen är, en människa såg ut som hon stod och pratade med sin kompis när hon fick hästen i ryggen)

I travlopp när det blir kusklös häst lämnar alla andra ovalen så smidigt som möjligt och sedan får hästen springa av sig så länge den behöver för att den ska bli trött och sakta ned, verkar mycket bättre..



Fullkomligt överens med dig!

Gaah vad matt man blir på folk.. hur svårt hade det vart att snabbt koppla loss vagnarna från alla andra hästar medans dom var lugna?! :banghead::banghead:
 
Sv: Hästrelaterade olyckor

Man måste träna de till att det kan flaxa saker runt benen utan att de får panik.

Om svängeln satt fast på lastbilen så blir det ju fyra delar som ska kopplas i stället för en (två draglinor från varje häst). Men en vettigare snabbkoppling borde gå att få till.
 
Sv: Hästrelaterade olyckor

Har sett klippet tidigare. Känns ju som att hästarna är så förbannat överspända! Tyvärr ett vanligt problem till att många olyckor också händer.
 
Sv: Hästrelaterade olyckor

Jag är rätt övertygad att tar verkligen instinkten över så spelar det ingen roll hur mycket vi har tränat dem..de blir som okontaktbara och då kan det vara som att allt möjligt triggar oavsett om de är vana det eller inte
 
Sv: Hästrelaterade olyckor

I bägge klippen är ju hästarna helt övertända redan från början, känns framförallt som en mindre lyckad tävlingsform, när hästarna är så spända och taggade redan när de kommer in, och sen ska vara så många tillsammans. Håller med om att när de väl blivit sådär rädda, så hoppar de för allt. Kommer en häst lös, så gäller det ju framförallt att alla andra genast stannar, så att allt är mycket lugnt - men har den lösa hästen blivit tillräckligt skrämd/hispig, så springer den ju för allt ändå en stund.
 
Sv: Hästrelaterade olyckor

Jojo men en körhäst ska inte bli rädd för utrustningen i grunden. Den första filmen är mest bara sorglig, i den andra så har folk ändå bättre koll. Hästen som fastnar i svängeln lugnar ju ner sig rätt snabbt med tanke på hur laddade de är. Tänk om det hade varit samma folk som i första filmen :eek:
 
Sv: Hästrelaterade olyckor

Var med vid en otäck olycka vid inkörningen av en yngre halvblod i Tyskland där jag jobbade. Hästen var en väldigt cool och lugn typ och allt gick bra. Hästen kördes mycket enbent både i ridhus och utomhus och var helt säkert i alla situationer. Nästa steg var att spänna honom i par med en annan häst. Hästen han skulle gå med var ett äldre haflingerssto som var en rutinerad och stensäker körhäst.

Vi var 3 som hjälptes åt och hästarna spändes för och vi gav oss iväg. Vi var ute en lång runda och allt gick strålande bra … tills… en fasan flög upp framför honom. Hästen sprätter till, törnar in i stoet som tar ett skutt åt sidan för att hålla balansen och jag tror han slog i däckeln, eller sparkade i den, eller nått.. det gick så otroligt fort. Hur som helst fick han panik, drog med sig stoet. Vagnen hängde med en bit och vi tre personen flög av den ene efter den andre . Vagnen välte och slogs i småbitar som spreds över hela nejden. Hästarna satt fortfarande ihop men så småningom slets dom isär när selarna gick sönder
Det tog en evighet att hitta dem och då hade de tack och lov bara hältor och småsår , och stoet var helt utpumpat. Var otroligt glad att de inte mött någon bil för då hade det slutat betydligt värre.
 
Sv: Hästrelaterade olyckor

Jag har nog berättat om denna förr men:

Yngre häst (halvblod) lärde sig att dänga av ryttarna i tid och otid.
Mindre rutinerad hästskötare kom på den (inte fullt så smarta) idén att lära honom att han inte kom undan genom att binda fast plastpåsar i sadeln och longera honom :meh:
Ni kan ju själva gissa hur det gick!
Häst i full panik som slet sig och rusade runt i paddocken. Det var konstigt (men tur) att han inte hoppade ut.
Jag kom ut ur stallet när jag hörde tumultet och fick se den andra tjejen försöka få stopp på honom genom att slå med longerpisken :banghead:
Hängde mig över staketet och fick tag på två av tre plastpåsar.
Kastade ut tjejen ur paddocken och fick tag i linan. Var tvungen att släppa en gång för en nylonlina full med grus och bara händer gör #¤** ont!
Andra gången lyckades jag hålla kvar, liggandes raklång på marken och han sparkandes mot mig.
Som tur var hade hästägaren anlänt precis innan och kunde rusa fram och ta honom i tränset.
Det som tog mest stryk var mina händer men det kunde gått så mycket värre.
 
Sv: Hästrelaterade olyckor

Detta förbannade skrikande! (Antar att båda är från Amerika?) Hästarna blir otroligt stressade av just de...

Men gud va slut hästen var i första klippet som de fick ikull efter en hel del springande!

Mer eller mindre alla de hästarna i första klippet måste ju blivit mer eller mindre okörbara efter denna pers?

Andra klippet tycker jag bara är katastrofalt upplägg, VÄLDIGT många stora hästar därinne, med hängande prylar bakpå... Kunde ha blivit bra mycket värre av de, men tack vare den konstruktiva speakern så slutade de ju väl! Den låga sargen var ju ingen höjdare då ett par var påväg över... DEn hade ju varit fin...
 
Sv: Hästrelaterade olyckor

Det var väl inte så mycket smartare att tro att man kan fånga en panikslagen häst i en lång longerlina?
 

Liknande trådar

Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 374
Senast: Zarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp