Hästköp. Ge mig goda råd!

L

lolly

Hej. Planerar nu att köpa en D-ponny (troligen fullblodskorsning) f 95, sto, som jag hyrt 4 somrar i rad från en ridskola på min ort. hon har precis blivit veterinärbesiktigad av ridskolan och något med vä framben vid böjprov, men inget allvarligt tydligen (ska fråga mer när vi ses på tisdag). Jag och min 12 åriga dotter kan rida henne i familjen. Hon är hoppglad och pigg utan att vara het, men trivs ej med ridskolelivet längre med alla barn som springer in o ut.det är ett stort steg att köpa henne eftersom jag aldrig ägt en häst innan och även om jag litar på personalen, så kan jag behöva få lite goda råd att tänka på vid köpet. Vad ska jag tänka på att fråga om?

Sv: Hästköp. Ge mig goda råd!

I och med att du känner hästen sedan länge har du ett bra utgångsläge.
Det som är jätte-jätteviktigt för dig nu är att du tar reda på allt du kan om hästens hälsoläge. Gör en egen veterinärbesiktning av hästen - det kommer att vara till din fördel vid en eventuell tvist. Det kan tyckas onödigt att göra om en besiktning när ridskolan redan stått för den - men i det långa loppet är det en försvinnande liten kostnad som kan stå en väldigt dyrt om man väljer bort den.

Tänk även på att försäkringsbolag kan bli väldigt kinkiga och sätta reservation för minsta lilla notering i besiktningsprotokollet. Om det senare blir någonting större av det som är litet nu, och du har en reservation på det, så får du inte ett öre från dem. Kan vara bra att veta innan det händer och slippa upptäcka den hårda vägen...

/Ida

Tack för svar. På vilket sätt kan det vara fördel med ny veterinärbesiktning. Om det blir samma resultat?

Vid säljarens veterinärbesiktning så vill man att hästen ska vara frisk. Kan hända att man inte skriver minsta detalj i protokollet. Om det däremot är köparen som får den utförd, så vill man hitta minsta skavank, vilket ofta ger ett utförligare protokoll. Man har helt enkelt olika mål med sin besiktning.

De flesta veterinärer är ju lyckligtvis seriösa, men det finns de som sitter hemma vid köksbordet och fyller i protokollen, och aldrig ser hästen...

Men om du nu har sett hästen under så lång tid, så vet du säkert en hel del själv. Brukar den ofta vara halt, har den någon sjukdom, varit skadad osv. Det bör ju ge dig en uppfattning om hur den kommer hålla i längden.

/Ida

Ta reda på om hästen är försäkrad, i vilket bolag och till vilket belopp. Om hästen är försäkrad rekommenderar jag att du tar över försäkringen för att undvika tjafs om vilket försäkringsbolag som ska stå för eventuella skador och sjukdomar som inträffar. Om du ska betala ett högre pris än hästen är försäkrad för kan du ta upp till diskussion om ägaren kan höja försäkringsvärdet först före köpet (så du vet FÖRE KÖPET att hästen går att försäkra till det belopp du tänkt betala).

Allt som gäller hälsostatus är förstås intressant. Fråga om vaccinationer, eventuella sjukdomar, skador hästen haft, behandlingar som den fått. Kolla om den har behandlats för något tand/bettproblem. Be att få se besiktningsprotokollet (fråga oss här om det är något du undrar över, det finns många som säkert gärna förklarar).

Om hästen är registrerad och har hästpass vill du veta. Annars behöver du nämligen skaffa pass till hästen from 2006.

Ta reda på vilken utrustning som följer med i köpet (kan vara från allt till inget).

Sen är det ju mycket en förhandlingsfråga om affären. Vilka villkor man kan få till, hur angelägen köpare och säljare är.

Om ni trivs med ponnyn, har förtroende för säljaren och har tagit reda på så mycket som möjligt så säger jag GRATTIS och LYCKA TILL, hoppas ni får många roliga år tillsammans med er nya familjemedlem. det finns aldrig några garantier men man lär sig jättemycket på det första hästköpet och att ha häst tillsammans med sina barn är jätteroligt, man delar så mycket. Nu är mina barn stora och rider inte längre men vi har haft massor med roligt ihop i stallet när de växte upp.

mvh
Lejonelle

Hästen vet jag är försäkrad och de som tidigare köpt av ridskolan har börjat med att överta försäkringen. Den ska tydligen vara förmånlig då. Ridskolans olycksfallsförsäkring är i länsförsäkringar men jag ska påmtisdag fråga om allt detta. Hästpass fick alla ridskolehästar i år. Jag känner till det mesta kring min häst som har hänt de senaste 5 åren. Ridskolan är en ideell förening med många kunniga hästmänniskor, fler horsemanshiputbildade och mån om att ridkslolehästarna ska ha ett bra liv. Så grundförutsättningarna är bra.

Lejonelle skrev:
Då önskar jag bara lycka till, hoppas allt går bra
Lejonelle

Tack. Jag har skrivit en lista på alla goda råd som jag har med på tisdag,när vi ska diskutera hästköpet.
En annan tanke jag har nu så här i början är att ev hyra ut henne på halvfoder i det stall jag ska ha henne. Finns det något att tänka på kring detta. Vad är rimlig kostnad? Vad bör ingå i fodervärdsavtalet? Jag väljer nån som jag vet har bra hästhantering. Det är jag noga med och vi ska ha bra personkemi.

Det finns en hel del att tänka på förstås. Sök på medryttare och fodervärd på detta forum samt på hästverksam så hittar du nog en hel del svar
mvh
Lejonelle

Lejonelle skrev:
Det finns en hel del att tänka på förstås. Sök på medryttare och fodervärd på detta forum samt på hästverksam så hittar du nog en hel del svar
mvh
Lejonelle

Tack, jag har gjort detta och fått bra information.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka