Sv: Hästköp. Ge mig goda råd!
Ta reda på om hästen är försäkrad, i vilket bolag och till vilket belopp. Om hästen är försäkrad rekommenderar jag att du tar över försäkringen för att undvika tjafs om vilket försäkringsbolag som ska stå för eventuella skador och sjukdomar som inträffar. Om du ska betala ett högre pris än hästen är försäkrad för kan du ta upp till diskussion om ägaren kan höja försäkringsvärdet först före köpet (så du vet FÖRE KÖPET att hästen går att försäkra till det belopp du tänkt betala).
Allt som gäller hälsostatus är förstås intressant. Fråga om vaccinationer, eventuella sjukdomar, skador hästen haft, behandlingar som den fått. Kolla om den har behandlats för något tand/bettproblem. Be att få se besiktningsprotokollet (fråga oss här om det är något du undrar över, det finns många som säkert gärna förklarar).
Om hästen är registrerad och har hästpass vill du veta. Annars behöver du nämligen skaffa pass till hästen from 2006.
Ta reda på vilken utrustning som följer med i köpet (kan vara från allt till inget).
Sen är det ju mycket en förhandlingsfråga om affären. Vilka villkor man kan få till, hur angelägen köpare och säljare är.
Om ni trivs med ponnyn, har förtroende för säljaren och har tagit reda på så mycket som möjligt så säger jag GRATTIS och LYCKA TILL, hoppas ni får många roliga år tillsammans med er nya familjemedlem. det finns aldrig några garantier men man lär sig jättemycket på det första hästköpet och att ha häst tillsammans med sina barn är jätteroligt, man delar så mycket. Nu är mina barn stora och rider inte längre men vi har haft massor med roligt ihop i stallet när de växte upp.
mvh
Lejonelle