Hästinfluensavaccin

S

sommardag

Läste för länge sedan vaccinet mot hästinfluensa att det bara skyddar mot vissa typer av influensa inte alla, stämmer det? Hur många sorter finns det och hur många skyddar det mot?
Sen har jag hört att travare vaccinerar man inte eftersom dom tycker att det är onödigt när vaccinet ändå inte skyddar mot allt, är det så?

Sv: Hästinfluensavaccin

Du kan läsa mer här:
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Infektionssjukdomar/Hastinfluensa/

Det finns två typer av influensavirus som orsakar sjukdom hos häst, A1 och A2. Vaccinen innehåller båda. Sedan finns det en hög undergrupper, subtyper, och influensaviruset är känt för att snabbt muteras och anpassa sig till nya förhållanden, dvs de ändras lite titt som tätt och det gör att vaccinet inte är hundraprocentigt.

Vad som gäller för travhästar vet jag faktiskt inte, men nog vaccinerar man väl dom nu igen?

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: movi
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
980
Senast: ako
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
999
Senast: Zevzan
·
Övr. Hund Min hund har haft problem med magen nu sedan i maj, med perioder av diarré. Veterinären har tagit jättedyra blod- och avföringsprov som...
Svar
7
· Visningar
680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka