Hästförsäljare stäms

Sv: Hästförsäljare stäms

:eek: Ärligt hur dum får man bli som KÖPARE!!!

Om man ska köpa en häst i den prisklassen, varför gör man inte en fullständig vetrinär undersökning MED röntgen av både ben och rygg?!

Jag hade aldrig betalat 500000:- för en häst som inte kunde fatta galopp :cool: och skulle ju vara extra noga med veteriärunderökning.

Tycker i det här fallet att han får skylla sig själv lite grann.....

Instämmer. O andra sidan är det också tråkigt att säljaren inte är ärlig - om denne nu visste om skadan vill säga.

Instämmer till fullo. Ibland undrar man hur folk tänker :crazy:

Skulle aldrig köpa en d-ponny för 500.000 kr.. det låter för mkt.

När en pris-summa är så stora så självklart får man kolla mycket om den ponny. Att ponny är den värt för pengarna. Men oavsett om den var skadad eller frisk hade jag aldrig köpa den för 500.000!

Oavsett vad häst kostar från 1000- till upp ska man vara mycket noga.

Hjälp, alltså varför röntgar man inte och hur oseriös är egentligen säljaren? :confused:

Hjälp, alltså varför röntgar man inte och hur oseriös är egentligen säljaren? :confused:

Ponnyn kan ju vara exportröntgad eftersom den är importerad från Danmark. MEN som köpare så hade jag gjort om det och "offrat" en hel del på en ordentlig veterinär undersökning speciellt i den här prisklassen.

*asg*...hur dum får man va. Köpa en ponny för en halv mille som har svårt med höger galopp? och sen inte kolla upp varför? Då har man för mycket pengar och för lite hästvätt!

Jaa..ibland kan man ju börja fundera hur folk tänker ibland..:confused:
i den prisklasen borde man ju som köpare vara extremt nog med saker och ting speciellt med hur hästen mår och hur den beter sig..men den som säljer en häst för en halv miljon när den dessutom har en ryggskada som förhindrar hästen fortsätta tävlings förmåga..tror båda måste ta å tänka efter en aning tills nästa gång dom ska köpa/sälja hästar...
folk tänker så knasigt ibland..:crazy:

Tja säljaren säljer väl ungefär 1 häst i månaden för minst en halv mille. Säljarens medel summa brukar nog ligga runt en 4-7 mille /per häst.

H*n säljer knappt hästar UNDER en halv mille så.... Dessutom är säljaren av denne kaliber rätt vana att bli stämda hit och dit.

är en ponny överhuvudtaget värd 500.000:- även om den gått höga klasser är då den första frågan jag ställer mig, sen hur man kan köpa en ponny som besiktigas av säljarens veterinär. Näää, när det sitter den prislappen så ska man väl för det första anlita en oberoende veterinär och ffa röntga hästen från topp till tå...Hoppas nästan köparen förlorar....

Men nu är det ju så att de flesta hästar har förändringar på röntgen när de har gått höga klasser. Pålagringar, spondylos och lösa benbitar är inte ovanligt på helt fungerande hästar. Ska inga sådana hästar kunna säljas för att man hittar saker på röntgen?
Röntgen är ett bra hjälpmedel när man har lokaliserat ett problem till en viss kroppsdel. Att bara totalröntga en fullt frisk häst gör att man inte kan säga så mycket om det man hittar. Om hästen har grava förändringar som man vet brukar ge problem - visst, då kan man ha nytta av röntgen.
Men det finns hästar på svårklassnivå som har sådana förändingar i ryggen att man inte förstår hur de kan gå några klasser alls - men de fungerar utmärkt.
"översiktröntgen" av hela hästen är ett trubbigt diagnostiskt hjälpmedel för att hitta relevanta förändringar.
Därmed inte sagt att man inte ska röntga alls - men tro inte att man ser allt på röntgen, och inte heller att allt man ser ger problem.

Röntgen är ett komplement till den veterinära besiktningen, inte tvärt om.

Vsst är det ett kompliment. MEN i det här fallet så skulle jag personligen vara lite misstänksam och velat ha en stor undersökning eftersom hästen inte kunde fatta höger galopp.

Jag hade även begärt att få ha hästen på prov i en månad.

Dyra ponnyer lämnas sällan ut på prov, så det är lite svårt att kräva. Detta för att ponnyerna tappar i pris när de lånas ut, nästan utan undantag. Inte bara för att de rids annorlunda, utan också för att de byter miljö, foder, rutiner och blir allmänt otrygga av en provtid. Jag skulle själv aldrig ha lämnat min ponny på prov, han var så känslig att han hade varit helt förstörd efter ett par prövoperioder.
Dock skulle jag inte köpa en häst som inte verkar 100% fräsch vid ridning, naturligtvis. Men att bara röntga en häst från topp till tå är ingen bra lösning, då är det bättre att besiktiga hästen ordenligt och titta efter saker som att den tex inte vill fatta båda galopperna.

Vsst är det ett kompliment. MEN i det här fallet så skulle jag personligen vara lite misstänksam och velat ha en stor undersökning eftersom hästen inte kunde fatta höger galopp.

Och där kommer vi tillbaka till den okunskap om grundridning och hästar som Maria Gretzer så¨riktigt påpekade vid sitt besök på ungdomstävlingarna på Strömsholm.

Ingen reagerar på att hästen inte kunde fatta höger galopp eftersom , pappa-dotter-mamma eller vad det nu var varken ser eller känner om hästen kommer i fel galopp-korsgalopp och allt vad det är bara ponnyn kommer över hindret. Dom har ingen aning om att det ligger ett grundproblem bakom att hästen inte fattar höger galopp sen om det har med dålig ridning att göra , att hästen är sned och felmusklad eller om den har ont är ju ingen som vet egentligen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Göteborgs-Posten) Mamman köpte en häst till sin dotter för 200 000 kronor av säljaren i Kungsbacka kommun. Men det visade sig att...
Svar
17
· Visningar
3 044
Senast: Lobelia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (GP) En kvinna i Kungsbacka har stämts på 85 000 kronor av en hästköpare som hävdar att den ponny hon köpt, var skadad redan vid...
Svar
0
· Visningar
628
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (GP) Hästen var halt. Nu kräver en hästköpare i Kungsbacka att säljaren i Varberg tar tillbaka hästen...
Svar
14
· Visningar
1 959
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (GP) Vilken härlig dag! Äntligen kunde glada Onsalaryttare pröva den första av de ridleder som Kungsbacka kommun i år avsatt en miljon...
Svar
1
· Visningar
889
Senast: Nidoking
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama