Hästens utbildningsskala

majola

Trådstartare
Hästens utbildningsskala består ju av sex steg:
1. takt
2. lösgjordhet
3. eftergift (?)
4. schwung
5. rakriktning
6. samling

Men ska man alltid arbeta med dem i den ordningen? Det känns ju helt naturligt att man inte ger sig på samling med en häst som inte är lösgjord. Men samtidigt så kan jag inbilla mig att en häst som normalt sett rör sig taktmässigt kan bli otaktmässig om lösgjordheten brister? Eller har jag fått något om bakfoten (vore i så fall inte första gången). Ska man då arbeta vidare med lösgjordheten eller släppa den och backa tillbaka till takten? Hur pass bra ska ett steg sitta innan man går vidare till nästa? Kan man arbeta med flera steg samtidigt, eller blir det bara ologiskt för hästen (och för ryttaren?).
 
Sv: Hästens utbildningsskala

Det där är den klassiska Engelska utbildningstrappan.
Egentligen tycker jag allt hänger ihop. Det som är absolut viktigast för mej är att hästen förstår hjälperna ordentligt innan man går vidare.

Takt - kommer oftast med bra avslappning och någorlunda rakriktning
Lösgjordhet - kan man få även genom det samlande arbetet, t ex skolor, och att jobba med liksidighet på t ex volter
Eftergift- Kommer oftast i samband med att hästen börjar jobba med bra sökning framåt/nedåt, det är också i det stadiet man kan börja jobba hästen jämnare. Eftergift BAKÅT skulle jag inte sträva efter.
Schwung- kommer i samband med avslappning i överlinjen och att hästen jobbar mjukt med bakbenen under sej. Den svingar ryggen uppåt istället för att skjuta på med benen för mycket. Lättare också i samband med samlingen.
Rakriktning- Jobbar man med i samband med samlingen, på böjt spår och i skolor
Samling- Kräver avslappning, schwung och eftergift. De går hand i hand.

Jag skulle alltså försöka beta av det mesta i samma veva, men stegvis så hästen hinner muskla sej och förstå.
Takt, Schwung och Rakriktning tycker jag är de bitarna man inte behöver koncentrera sej så mycket på, de kommer ofta "på köpet". Rakriktning tycker jag absolut borde komma sist på utbildningsskalan. Det är inte förrän i riktigt höga klasser som hästen kan gå rakriktad eftersom det kräver mycket jobb. Hästen kan verka rakriktad men i själva verket vara lite böjd i ryggen eller ta kortare/längre steg med något ben. Man döljer ofta det genom att rida hästen framåt mot handen, då är det svårare att se ojämnheterna.
 
Sv: Hästens utbildningsskala

pyramid.gif

Den försöker jag eftersträva, min häst kan inte göra något om han inte är avslappnad, då blir det pannkaka.
Det Totola skriver är mycket klokt, så jag håller med henne i mycket där.
 
Sv: Hästens utbildningsskala

Vad konstigt, varför är avslappning före rytm på din bild? På Pikeurs/Noirs engelska sida kommer takten före lösgjordheten/avslappningen.

Där står det (nsätan som svar på min fråga) att om man arbetar med samling och t ex får taktfel så backar mna ett steg i taget till takten är återställd. Dvs först backar man tilbaka till rakriktningen och om taktfelen åerstår så backar man till schwung osv. Man behöver alltså inte nödvändigtvis gå tillbaka till takten direkt utan felet kan ligga på något av den andra stegen.

Jag håller ju på med den tyska typen av ridning och tycker att utbildningsskalan är logisk. Fö mig låter det konstigt att man, som Totoal skriver, inte "behöver" arbeta med takt, schwung och rakriktning. :confused:
 
Sv: Hästens utbildningsskala

Rakriktningen bör man alltid jobba med närman rider en häst. Men som sagt så gör man ju det mest genom skolorna och de jobbar man på för att få samlingen. Så man behöver inte fokusera på rakriktningen.
Schwungen kommer med avslappningen - hästen får schwungigare steg om den är avslappnad i överlinjen (kanske vi definerar avslappning olika?) och samlad. Så jobbar man med samling och avslappning kommer man få den biten.
Takten kommer ofta när man har hästen avslappnad/lösgjord.

Poängen är alltså inte att man inte ska bry sej om de bitarna öht, utan att de brukar komma eftersom när man jobbar på de andra bitarna.
 
Sv: Hästens utbildningsskala

Så "din" utbildningsskala ser alltså ut så här:

1. Lösgjordhet/avslappning
2. Takt
3. Schwung
4. Eftergift
5. Samling
6. Rakriktning

Har jag förstått dig rätt?
 
Sv: Hästens utbildningsskala

Utbildningstrappan är en modell, ett stöd för minnet. I verkligheten rider man hästen som just den individen behöver för dagen. Vilja, motivation finns ju inte med i utbildningstrappan men är helt avgörande för resultatet. Man kan alltså behöva lägga in saker som hästen (och man själv) tycker är roligt för att locka fram bjudning och lust. Det är ju grejen, att vi människor kan ändra vår strategi för att nå ett visst resultat. Om man inte kommer framåt med en metod är man ju skyldig hästen och sig själv att pröva något annat.

mvh
Lejonelle
 
Sv: Hästens utbildningsskala

Fast samma övningar kan väl förekomma på olika steg i trappan?

Som jag ser det är utbildningskalan en beskrivning av hästens förutsättningar för arbete, dvs den kan inte samla sig korrekt om den inte är rakriktad, och om den inte är lösgjord så kan den inte gå med eftergift/på tygeln/fram till bettet.

Sedan kan man rida öppna i lösgörande syfte, i syfte att rakrikta hästen eller som en samlande övning. Hur arbetet gestaltar sig måste förstås anpassas till varje häst!

Jättesspännande! Jag måste tyvärr logga ut nu och kommer vara borta från Buke ett tag, men det ska bli intressant att läsa era diskussioner sedan. Jag ignorerar er alltså inte! ;)
 
Sv: Hästens utbildningsskala

Nja... Snarare ung. så här:

(01.Mycket sittande inlärning av hjälperna)
1.Lösgjordhet/Avslappning
2.Eftergift/Samling (med rakriktning inkluderad i träningen)
3.Schwung/Takt och ökad rakriktning

Men de sista förutom rakriktningen då, ingår inte i "utbildningstrappan" eftersom de går in i de andra momenten (samling+avslappning=schwung) (rakriktning+avslappning+lösgjordhet=takt)
 
Sv: Hästens utbildningsskala

För mig innebär takt att hästen ska ha hittat till ett bra arbetstempo, där den vilar i steget och samtidigt måste ta i litegrand i varje steg. Det går att uppnå rel snabbt med alla hästar som inte är travhästar... (och ja, jag har egna) och är en förutsättning för allt arbete, tycker jag. (Med travhästar skulle jag sätta avslappning före takt, men de är som regel mycket mera spända än andra hästar, åtminstone om de gått lopp.)

I den takten jobbar jag sedan för avslappning och rakriktning. Avslappning innebär för mig att överlinjen jobbar och huvud/hals sjunker ned, rakriktningen går ut på att mjukt korrigera i sidled så fort huvud/hals åker iväg mot den "mjuka sidan". Jag är ute efter att få båda bakbenen att ta lika långa steg och på så vis räta ut den böjda sidan på hästen. Detta är träning av både styrka och muskelminne och kan ta ganska lång tid, och man tappar det fort om hästen står. Först efter att det fungerar börjar jag med böjning åt något håll uppsuttet, däremot kan jag på väg till och från hagen "longera" i grimma några varv för att se hur hästen svarar på olika mycket böjning genom kroppen.

Lösgjordhet har jag ingen bra definition på. För mig är en lösgjord häst en som avslappnat (ej slappt) trampar in under sig, men det är inget enskilt steg isåfall, utan ett stadium som ska uppnås i varje övning och i varje steg, möjligen kan man ha passerat det när man jobbar i samling.

Schwung och samling skulle jag sätta där du har dem, rakriktning vore det intressant att veta vilken definition som är tänkt där. Rakriktning medelst böjning, kanske? Isåfall kan jag nog tänka mig den ordningen.
 
Sv: Hästens utbildningsskala

Jag tycker att alla stegen hör ihop på ett eller annat vis, alla stegen tillsammans gör ju att man får en lydig och angenäm häst att rida, en häst som bär upp sig själv och ryttaren på rätt vis.

1. takt
3. eftergift

2. lösgjordhet
5. rakriktning

6. samling
4. schwung

Om man sedan ska kategorisera stegen mer så tycker jag att de hör ihop mer såhär, som ovan. En bra takt är ju svår att få till om hästen inte har någon eftergift, om den inte söker ett stöd då hästen är svårare att påverka. Sedan kan inte en häst som är väldigt sned vara helt lösgjord och en häst som inte är lite lösgjord känns svår att öva rakriktning på. Samling och schvung hör ju ihop iom att med att hästen blir starklare och orkar samla sig mer och mer och kortare stunder så blir steget bättre och därmed schvunget.

Jag tycker att man först ska hitta eftergiften, takten och lösgjordheten. När hästen är någorlunda på tygeln och avslappnad, lösgjord så tycker jag att man är klar med de tre punkterna. Takten känns som att den behöver man inte jobba med utan den kommer av sig självt och lösgjordheten kommer efter att hästen sökt sig fgramåt nedåt, på tygeln alltså eftergiften.
Sedan kan man då börja göra rakriktande arbete såsom öppnor slutor och samtidigt försöka få hästen starkare och försöka samla den mer och mer och korta den, styrketräning helt enkelt, när formen sitter. Sedan ska man ändå hela tiden jobba på med det lösgjörande arbetet, fortsätta med skänkelvikningarna och allt vad det är man gör och så ska man fortsätta med formen och hästens lydnand, hur den tar hjälperna.

Det är bara hur jag tänker, ska med spänning läsa alla andra svar nu! :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 405
Senast: AW
·
Hästhantering För ca 3 månader sedan köpte jag ett 7-årig lipizzanersto. Hon har haft 2 föl, inte så mycket riden, men tydligen tricktränad i tidig...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Wildhearts
·
Träning Det gäller alltså när vi tränar backning. Vi håller på med bruks/trail och tränar då backning en del, både rätt bak och backning i...
Svar
10
· Visningar
1 182
Senast: purity_666
·
Hästhantering Kära, kloka, bukare. Jag har ett problem. Min häst har fått för sig att hon inte kan ledas till/från hagen på normalt vis. Hon går...
Svar
9
· Visningar
2 066
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp