Hästens lever

Trissa

Trådstartare
När jag var och hämtade inälvor till hundarna sist fick jag med litegrann från häst, bland annat lever. Hur kommer det sig att hästens lever inte är människotjänlig föda? Är det för att den producerar galla?

Sv: Hästens lever

Om forumet ursäktar så är unghästlever mkt god, bättre än nötlever enl min smak. Jag har ett recept på tillagning av föllever och ett på hästleverkorv från island.
I Sverige görs också några hästkorvar men kanske är det inte lever i dem.

Hästlever är i sig absolut inte otjänlig föda men om du fått den uppgiften kan det ha med de märkliga karensreglerna att göra, det vet PL i så fall. Eller så hade hästen gulsot eller dylikt? Fast tveksamt om man låter det gå till djurmat då.
HH

Hundarna tyckte då om den. ;) Och jag torkade lite i ugnen, till godis, upplevde lukten lite annorlunda än nötlever.

Det var killen på slakteriet som sa att hästlever inte fick säljas som människoföda. (Fast han tyckte det var fånigt.) Glad är ju jag för det, för annars hade jag inte fått nån! :D

Den duger alldeles utmärkt till människoföda, men problemet är väl att ingen vill köpa in och skylta med färsk hästlever......Undrar varför :confused: :angel:

Det vore nåt för W*llys, kanske... ;) Nej, men slaktkillen sa tydligt och klart att det inte FICK säljas som människoföda, även om någon affär velat köpa den. Men han kan ju haft fel i och för sig.

Levern bildar inte bara galla utan har många andra viktiga funktioner. Den

reglerar ämnesomsättningen
producerar ämnen, exempelvis kolesterol och gallsyror
lagrar socker och fett
lagrar fettlösliga vitaminer och järn
reglerar blodsockernivån
tar hand om gifter som kommit in i kroppen:o
är blodreservoar
renar blodet
bildar proteiner till blodet

Man brukar säga att levern är våran avfallsbunke, allt skit sammlas där. Alla läkemdel, all föda tex filtreras eller sammals där.
Av den anledningen kan jag tänka mig att INTE att lever. Kan tänka mig att det är en av anledningarna för levern du fick med också :bump:

Nja, de argumenten gäller ju för tex nötlever och svinlever också...som man kan köpa i affären... :smirk:

Precis..
Det gäller ju för Alla levrar oavsett från vilket djur de kommer från..

Enligt maken som jobbat som slaktare fanns det inget förbud då iaf för att sälja hästlever till affärer, men det fanns ingen efterfrågan..
Sedan är det ju dock så att de levrar som säljs som människoföda kommer från Ungdjur och de flesta hästar som slaktas är gamla..
Lever från äldre djur (oavsett djurslag) smakar ju inte lika gott, som från ungdjur, så det kan ju vara en förklaring också..

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 803
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 472
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa Jag har insett att varulvens dagar är räknade även om jag inte vet när räkenskapens dag är inne. Jag har hoppats på att kunna ta med...
Svar
19
· Visningar
2 048
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur