Hästen drar iväg

H

Horserider

Hej. har en häst som drar i väg när jag ska ut i skogen.
Både när jag rider eller leder i grimskaft. Han sticker oftast när jag är ute i skogen (hjälper inte att jag har med kompis) vet inte om det beror på rädsla eller om han vill testa mig. Kan ni hjälpa mig?
Han verkar inte ha ont heller, beror mest på tjurighet och att han vill imponera och visa hur stark han är. När jag är ute och leder han runt gården och sånt så brukar han dra till i grimskaftet så att man bara släpas efter och bockar och sparkar bakut. Det är obehaglig då man tappar kontrollen, hur kan man komma till rätta med detta?
Är annars snäll i box och annan hantering.
Tacksam för svar.

Sv: Hästen drar iväg

de ända jag kan säga är att då du leder han i grimskaft så sätt kedja över nosen... de kanske känns grymt men man får lite mer att ta i jag hade de broblemet med en av mina sköthästar han for alltid iväg då jag skulle in å ut med han å att jag inte var så stark märkte han ju fort

då du rider så om du känner att nu drar han iväg så kan du styra han på en minimal volt så han inte kan springa iväg vet ej om det kommer å funka på han men man får väll prova

Så då ska jag alltså trä över hans nos?

Tack för tipset! :banana:

Det kan också vara en idé att ta en longerlina istället för ett grimskaft, ofta går det att haka i den i "öglan" där kedjan slutar och sedan binda fast grimskaftet i linan så att det inte slänger omkring.

Tänk också på att du är som starkast i förhållande till hästen så länge ledrepet går vinkelrätt ut från hästens huvud, så försök se till att han aldrig får vrida huvudet bort från dig, och att du alltid går bredvid hans huvud, eller åtminstone håller handen så att repet går rakt utåt. Drar han då, kan du enkelt vända honom mot dig igen.

En del hästar leder man helt enkelt inte i bara grimma, då är repgrimma mycket bättre men den kan hästen inte ha i hagen/boxen utan bara när man arbetar med den.

JÄTTEVIKTIGT! OM han drar och du lyckas stoppa honom, får du INTE skrika, rycka eller på annat sätt bestraffa honom, utan stå bara kvar och stå still båda två, så att han får fundera själv över vad som hände. Det ger det absolut bästa resultatet, de brukar vara ganska förvånade...

Efter det svaret var jag tvungen att kolla om jag verkligen var på NH-forumet :crazy: .

hej, så du menar att om han skulle börjar springa i väg så ska jag ha en longerlina och att inte skrika åt han och sånt? Han är inte longerad (testade en gång) och han får panik, han förstår inte hur man ska göra. Vi gjorde så att en komis fick gå bredvid och då gik det bra men så fort hon gick bort från han gick han inte framåt.

Du sa svaret själv, hästen är inte longerad :o Du ska börja från A igen. MYCKET longering även löst i en bra inhängnad, ta gärna hjälp ifrån någon som vet vad det handlar om. Hela problemet ligger i att du inte är någon ledare till din häst.

men ni tror att det blir bättre om jag går Nhkurser och tränar i longering?

Det låter som du får börja från 0 med pållen.
Enkla ledövningar i grimma/grimskaft (fram, stopp, back) i t.ex. paddock.
Longering sak du INTE ge dig på förrän hästen har förtoende för dig.
Longering är en kraftfull dominanshandling som kan utlösa ett anfall från en icke helt stabil häst (som din).

Jag kan bara svara o ge tips om hur jag själv kommit tillrätta med såna här problem och det var just hos en NH tränare som heter John Moore. Där blev min häst driven i en rundkorall osv.... det var därför som jag nämnde att man ska ta kontakt med någon som har läget under kontroll och kan ta en anfallande häst. Hästen får inte någon ledarskapsvibb om man går och "leder" den i grimskaft fram och tillbaka. Du ska "driva" den tills den "ber" om att få komma till dig ;)

Jag har aldrig sysslat med "join-up" och tänker förmodligen aldrig göra det heller.
Det ska man bara låta någon riktigt kunnig göra.

Hästen får inte någon ledarskapsvibb om man går och "leder" den i grimskaft fram och tillbaka.

Det beror ju på HUR man leder och själv agerar.
Det finns många bra ledarskapsövningar med grimma/grimskaft. :bow:

sånna här problem grundar sig helt "enkelt" i brist på kommunikation. Du förstår inte hästen hästen förstår verkligen inte dig. Man måste från början lugnt och fint bygga upp en kommunikation där båda förstår varandra.
Det första är att lyckas vinna hästens förtroende så den känner sig trygg med dig. om den känner sig trygg med dig stannar den hos dig, den känner inget behov att fly från dig för hos dig är det lugnt och bäst att vara. Du utsätter inte hästen för jobbiga sitvatoner eller saker den inte klarar av, du slår den inte eller skriker inte, du är lugn och förtroende ingivande.
Jag använder repgrimmor för i en sån kan hästen lättare förstå vad du menar, hästen blir kännligare och inte lika stark.
För att få en följsam häst måste den förstå undan för tryck.
Det verkar inte som om din häst förstår det riktigt.
Träna undan för tryck kan man göra på många olika sätt över allt på hästens kropp. Det viktigaste är att börja med de finaste trycket och stegvist öka det tills hästen går undan å då blixtsnabbt ta bort trycket när hästen gicl undan för det. Tillslut lyssnar hästen på den finaste signalen.
Jag skulle råda dig att böja med seven games. Det står massor av fakta på internet om seven games. Bra om man är nybörjare för då gör man allt i en bra ordning. Första leken går ut på att få hästen att acceptera dig och känna sig trygg med dig. sedan går man vidare till nästa lek som är undan för tryck. Första leken är den lek man alltid bör gööra före och efter man tränat något.

tipset om att sätta en kejda över nosen hade jag inte gjort eftersom problemet inte sitter där. Problemet är som jag nämde tidigare brist på kommunikation. Hästen förstår dig inte bättre för att du sätter något ännu starkare runt nosen på den. Kom ihåg att hästar är så kännsliga att dom känner en myggas fotsteg och har ett så fint kroppspråk att bara en blick säger något. Då skall det inte behövas sånna starka hjälpmedel som kedjor för att kontrollera en häst.
Om du är mjuk och följsam och inte använder muskelkraft mot din häst så kommer inte den att göra det mot dig heller.

skriv gärna ett mess till mig o du behöver mer hjälp att komma igång!

MVH Anna

Ps glömde skriva att det bästa är att ta kontakt med någon nh-tränare. Det kan bli farligt både för dig och hästen om sådana här saker ska hända. Bäst att få hjälp om man känner att man inte kan klara av det själv för både sig själv och hästens skull.

Har du provat att sätta grimskaftet på sidan av grimman och låta honom få ganska lång lina? Du bör ha litet kvar utifall att han hoppar till.

Sedan är du lugn och andas lugnt. Det har fungerat för mig då jag vet att händer något kan hästen gå ett varv runt mig och sedan fortsätter vi lugnt vidare...Bara att jag tänker lugnt blir hästen lugn.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama