Hästar som sticker/skenar

K

Keliprinsen

Någon som har ett bra tips hur man skall på en bra sätt få en nervig häst att sluta sticka när man rider ut?
Jag vill helst inte slita och dra för mycket, inte häller ha för skarpa bett. Hästen sticker inte för att det tycker det är kul, utan för att den blivit skrämd och vanvårdad av sin förra ägare.
Tacksam för alla svar!!

Sv: Hästar som sticker/skenar

Ta reda på i vilka situationer och varför den stricker. Är det nära hundar? Bilar? Gubbar med keps?`:D
Träna sådana situationer i korta pass med massor av beröm, på ett sätt som är positivt för hästen och lätta att förstå.

Förtroende för ryttaren är extremt viktigt om hästen är rädd, den måste köpa att om du säger att det inte är farligt är så har du rätt. Sricker den i galopp endast? Rid inte galopp på samma sätt då. Rid skritt och trav. Galoppera endast ett par steg, brtr av, skritta, gör om.

Jobb vid handen, kommunikation, trygghet o.s.v. Utsätt inte hästen för uteritter förrän den litar på dig och är lugn i din närhet...är mitt råd.

Rid på bana tills hästen blir tryggare och ta bara korta och ofarliga promenader i början.

Jag tycker att du ska jobba hästen från marken tills den har lärt sig lita på dig helt och hållet. Och eftersom hästen har blivit illa behandlad av sin förra ägare så får man låta det ta den tid det tar att jobba med detta. Tiden har ju en stor betydelse när det gäller detta eftersom hästen måste få tid på sig att arbeta in att du inte är farlig + att du är ledaren. Jag menar man vill ju ha en häst som litar på sin ryttare än att man har en som sticker med en.

om hästen ser dig som sin ledare så kommer den inte sticka lika lätt för saker. för det är ledaren som ska hålla koll på möjliga faror ect.
att hästen har blivit misshandlad tidigare gör det ännu viktigare att den litar på dig för hästen är osäker och behöver en trygg och lugn ledare för att bli trygg och lugn själv.
det krävs träning också, men många andra här har nämnt saker som jag tycker låter väldigt bra så jag skippar det:p

Trava tio steg, gör halt, trava tio steg, gör halt, trava tio steg, gör halt osv. Fortsätt med samma övningar fast i galopp sen.

Det har jag jobbat massor med min tant och det fungerar riktigt bra. Nuförtiden kan jag rida ut på ett ponnyhackamore. Förut kunde jag inte hålla henne ute på ett ledat pelham.

Hellre att jag drar mer i handen än att hästen skenar ut bland bilar, så resonerar jag i alla fall... Fast vi har bara grymt mycket trafik runt vårat stall också och måste över väldigt trafikerade vägar för att komma till skog eller gärden.

ja du, träna upp förtroendet samt att försök träna upp din häst egna förtroende, är den nyfikne? stärk nyfikenheten genom att låta den jämt/så ofta de går få undersöka saker och ting.
Rid träna den i olika saker där den alltid lyckas och vad du än gör ge dig inte (om det inet blir för farligt förstås)
Men om hon e riktigt riktigt rädd/svår att få kntakt med i såna här grejer så kanske du kan fråga nån av polisens hästtränare om råd och hjälp? Dem är otroligt skickliga på att lyckas få hästen att få ett bättre självförtroende!

träna hästen med det den är rädd för tex bilar, traktorer mm. och rid inte ut själv ha med en till häst gärna en lugn som kan gå för aoch visa din häst att det inte är farligt, sen ska man helst vara två ifall det händer något.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 324
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama