hästar som inte gillar att gå i hage

K

Kotten1

Finns det? Det kanske finns men det måste ju bero på hästens människor och inte att hästen inte tycker det är kul? Det är ju ändå alla hästar har i kroppen, att vandra, vara i flock, beta etc.

Läst lite annonser och såg då att ägaren skrev att hästen inte gillar att gå i hage och därför måste han göra något varje dag. Lite OT är ju då att han säljs för några hundra tusen, 17 år, dessyrhäst. Det ploppar upp lite fördomar i mitt huvud då.

Sv: hästar som inte gillar att gå i hage

Min teori är ju att man redan från tidigt stadie hållit hästen i box och endast träning har varit det "uteliv" som hästen upplevt. Den känner inte till något annat. Då blir det väldigt osäkert för den när den plötsligt ska gå ute i en hage "utan säkra väggar", typ. En sån häst behöver mycket tid att vänja sig vid utelivet igen. Jag har haft en f.d. travare som var lite åt det hållet. Han hade dessutom inte fått gå med andra hästar och blev fullständigt galen när det kom in en i hans hage. Lyckades vänja honom vid att ha sällskap i stor sommarhage men i vinterhagen var det kört. Dock uppskattade han att ha "sällskap" i hagarna bredvid men han ville ha sin hage ifred.

om hästen aldrig har fått gå i hage så är det ju inte så konstigt att den blir orolig om den plötsligt får gå ut...

en kompis häst som var importerad från holland fick gå i gräshage och han stod där bara, alldeles still och varken rörde sig eller åt gräs. som ett frågetecken. till slut förstod han att det var ätbart..
sånt är tragisk men inte ovanligt, utomlands är det många hästar som aldrig får gå i hage..

Sen finns varianten att hagarna är i så uselt skick att hästarna inte vill stoppa ner sina fötter i lervällingen. Jobbade i ett sådant stall ett tag och där fick man tvinga ut de stackarna i små fyrkanter fulla av knähög sörja - sedan stod de där, stilla i stort sett hela dagen. Frisk luft fick de förståss, men... (slutade jobba där).

Fast de hästarna hade ju ingenting emot att vara UTE... fick de chansen att skutta ut när någon annan skulle in, eller slita sig från ridskolebarnen eller så, var det ju stört omöjligt att fånga rackarn igen... ;) Deras sommarhagar var också betydligt bättre och dit in var det heller inga problem att få hästarna.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 739
Senast: Lobelia
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 760
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 066
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka