Hästar som är utan Hö!

Smurfoff

Trådstartare
Fick nyss ett meddelande på Facebook av min vän som är i Turkiet på hästranchen där jag jobbade... Hästarna har blivit magra och har inte fått Hö på 17 dagar!! Då ägaren har blåst säljaren av Hö inte betalat osv så han vägrar leverera om han ej får pengarna i förskott. Vilket ägaren inte vill.

Ägaren till stället är en fet pengakåt turk som inte kan ett smack om hästar.. Från ett ställe som var helt underbart till denna hemska röra vill jag bara spy på de..

Dem får korn blandat med vatten... 3 hästar har dött förut av kolik men dem skyller då på nattvakten att han in såg.

Vad händer i hästen när den är utan mat så länge? Kommer dem få kolik när Hö ges igen?? Kan tillägga att turister kommer och dem rids!! Dem äter sitt skit med

Sv: Hästar som är utan Hö!

Kolik, fång, magsår, försämrat näringsupptag... huvudsaken är att magen och därmed hästen förr eller senare kommer kollapsa om den inte får tillräckligt med grovfoder.

De kommer till slut dö.

Har inte hästarna halm eller gräs heller??

Turkiet måste väl ha ett djurskydd, ANMÄL!!!

Stona går ute på nätterna men är typ bara jord.. Och resten står inne :-( jag har mejlat ägaren som hyrt ut de så han ska dit på söndag

Tycker det är då hemskt då hästarna var som mina när jag jobbade där. Dem visar aldrig missnöje utan står ut med turister som drar och sliter dem i munnen, fel sadel osv. Dem står ut. Men utan mat är helt oacceptabelt !! Funderar ev på att mejla vissa resesäljare som säljer rundresor dit..

Usch vad hemskt! Min ponny fick föruts utan mat i typ fem minuter längre än de andra hästarna för jag inte fixat klart hans påsar samtidigt som de andra. Han fick spel!
Jag förstår inte hur någon kan ens tänka på att ta till en sån lösning som att inte ge hästarna mat istället för att betala någon i förskott. Helt sjukdom man frågar mig.

Det måste väl ändå gå att kontakta polis? För djurplågeri, är väl ändå inte lagligt ens i Turkiet vare sig det finns djurskydd eller inte?

Tyvärr har dem inte sånt i Turkiet... Men har kontaktat ägaren som är fly förbannad.. Han som hyr skällde ut dem som jobbar för dem berätta för mig hur länge höstarna varit utan mat. men ägaren är bra!! Men han har hyrt ut stället till helt fel personer.. Så hoppas han löser de

Han som jobbar där skrev tack höet kommer imorgon :-)) tack vare att jag skrev till ägaren som ringde och skällde ut dem...

Inget jag hört talas om.. Du får gärna ge kontakt info. I Antalya området. Jag har bott i Turkiet . Katter och hundar springer hemlösa på gatorna och turkarna sparkar på dem. ingen polis bryr sig! Det är vi skandinaver som bor där som hjälper djuren. Finns bl.a. Vagnshästar i alanya som är magra och ramlar ihop vid hårt pass inget polisen gör åt de.. Är några svenskar som försöker stoppa de men de går inte. Så djurskydd finns inte direkt och polisen bryr sig inte!!

De har ett djurskydd, men inte alls ett svenskt djurskydd. Det finns dessutom ett par aktiva organisationer som arbetar med just djurskydd.
Google, animal welfare Turkey (nackdelen är att man får upp om kalkoner också, så man får sålla lite).

Polisen har sällan något med djurskydd att göra, vare sig i Sverige eller världen.
I de flesta fall ligger det på en egen avdelning/myndighet. (Världen är stor, så visst finns undantag)

Dessutom måste man tänka på hur den inhemska kulturen och samhället ser ut. Det är inte samma överallt, du som bott där måste väl förstå det?

Om inte annat finns organisationer som jobbar internationellt. Tex PETA, WSPA, GAP med flera. HAYTAP finns i Turkiet. Kontakta dem så kan de säkert hjälpa.

Nu har ägaren tagit tag i de och dem kommer inte få hyra till nästa sesong!!! Han tackade för min hjälp för dem som jobbar döljer allt.. Så kommer bli nya ägare och Hö kom idag.. Ägaren av ranchen är bra hästkunnig och har råd. Men han vill inte jobba mer så han hyr ut stället men han kommer va mer aktiv och göra kontroller

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka