Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ute har väl de flesta hästar vatten och matintag lågt. Men i boxen känns det ganska besvärligt att ha vattnet ståendes på tex golvet eller strax ovanför. I sådant trångt utrymme känns ju risken hög för att de tex ska bajsa i vattnet. Då får hinken hellre hänga högre så de har fräscht vatten. I hagen har de ju oftast mer utrymme att gå iväg och göra sina behov.
Men man kan ju inte komma ifrån att hästen är byggd för att dricka från marken. Vilket djur är inte det
Men man kan ju inte komma ifrån att hästen är byggd för att dricka från marken. Vilket djur är inte det
Stora hundar ska inte dricka eller äta lågt
Mia
När det gäller hundar ska man höja vattenskålen så det blir bekvämt för hunden, men när det gäller hästar är det bekvämast med låg vattenhink. Dels avlastas strålen när hästen står med huvudet nere, dels fungerar "dräneringen" i hästens luftrör bättre då (slem mm) - samma anledning som att man vid långa transporter alltid bör stanna och låta hästen sänka huvudet.
Om vattnet (eller krubban för den delen) sitter för HÖGT kan det bli svårt/omöjligt för hästen att dricka/äta - försök själv att svälja medan du drar in hakan mot bröstet... Det räcker inte att mulen kommer ner till vattnet/maten, halsen får inte klämmas ihop så mycket att inget kan komma ner.
Det finns hakar så man kan sätta fast hinken lågt, men ändå över marknivå, själva använder vi bildäck (men till hästar som försöker gräva i vattenhinken är det inte att rekommendera...).
Slutligen händer det visst att de skiter i vattnet, fast jag har oftare sett det hända med hinkar som hängt "lågt" än med hinkar som stått på marken. Där har det i stället någon gång legat en dränkt mus... Vårt Matvrak var en grävare och vi hängde därför hinken lågt för honom, i hörnet. För att han inte skulle kunna bajsa i vattnet satte min händige man upp en tvärslå tvärs över hörnet i höjd med övre delen av hinken och någon dm ut (hoppas du fattar) så pålle inte kunde backa ända emot hinken. Det funkade!
Jag kan inte så mkt om hundar men det jag kan tänka mig är att vi avlat fram väldigt olika exteriörer på hundar. Vargar har ju mycket lägre halsansättning en tex en grand danois som får stå i en helt annan position när den äter från marken. Vet dock inte om den rekommendationen beror på att de står i påfrestande position eller om det är något med svalget.