Hästar ska ha vattenhinken lågt ner?

HannaZ

Trådstartare
Fick höra häromdagen av en parson att man ska ha vatten-hinken/koppen lågt ner för att hästen annars kan sätta vattnet i vrångstrupen.

Låter inte helt otroligt men inget jag reflekterat över tidigare eller hört någon prata om.

Nån som vet?

Sv: Hästar ska ha vattenhinken lågt ner?

Ute har väl de flesta hästar vatten och matintag lågt. Men i boxen känns det ganska besvärligt att ha vattnet ståendes på tex golvet eller strax ovanför. I sådant trångt utrymme känns ju risken hög för att de tex ska bajsa i vattnet. Då får hinken hellre hänga högre så de har fräscht vatten. I hagen har de ju oftast mer utrymme att gå iväg och göra sina behov.

Men man kan ju inte komma ifrån att hästen är byggd för att dricka från marken. Vilket djur är inte det :D

Ute har väl de flesta hästar vatten och matintag lågt. Men i boxen känns det ganska besvärligt att ha vattnet ståendes på tex golvet eller strax ovanför. I sådant trångt utrymme känns ju risken hög för att de tex ska bajsa i vattnet. Då får hinken hellre hänga högre så de har fräscht vatten. I hagen har de ju oftast mer utrymme att gå iväg och göra sina behov.

Men man kan ju inte komma ifrån att hästen är byggd för att dricka från marken. Vilket djur är inte det :D

Fast frågan är ju om det är potentiellt farligt att ha hinken en bit upp på väggen. Har som sagt inte hört om detta tidigare så jag är tveksam till att det är nån överhängande risk men det kanske finns nån undersökning som nån känner till.

Detta har jag aldrig hört. Skriver mest för att få ett bra svar jag med!
Har alltid haft vattenkopp med undantag för förra hästen då vattenkoppen i hans box inte fungerade, så jag hade en gigantisk hink (som man har i hagar bl.a) till honom!

Lustigt... jag låg och funderade på det här när jag skulle somna häromkvällen (nördvarning ;) )

Men det jag funderade över var hästens naturliga sätt att dricka vatten.
Alltså det mesta "naturliga" vattnet är ju på marknivå. Men när hästarna har tex. en vattenkopp måste de stå "krullade" över den med halsen för att dricka. Jag funderade mest på hur bra hästen tillgodogör sig vattnet och om det kanske påverkar hur bra hästen dricker i förhållande till hur fort flödet är i vattenkoppen....

Det där med att hästen har lättare skiter i vattenspannen om det e lågt ner tror jag inte alls på.

Jag har en tunna inne till min ena. Och den så på golvet och hon skiter inte i den. Dock skiter hon i krubban som sitter på "normal" höjd.

Och sen min grannes häst skiter rätt ofta i sin span som sitter oxå i "normal" höjd.

Så jag tror att risken för att dom ska skita i spannen e lika hög ovasätt om den hänger eller står.

ring och rådfråga någon veterinär eller klinik, de borde kunna svara om risk för att "sätta i halsen" finns

I mitt stall är vattenkopparna lågt ner, i knähöjd ungefär. Nackdelen är bara att jag har en unghäst som står med foten i vattenkoppen och gör en sjö i stallgången varenda natt.

Hej!

Huruvida hästar kan sätta i halsen vet jag inte, däremot vet jag att min tjej hade problem att dricka när hon ansåg att vattenhinken var för högt upp. Hon fick vrida huvudet och "krulla ihop" halsen nåt alldeles enormt och såg mycket lidande ut, så vi sänkte den och då drack hon som vanligt:-)

Hon bajsade i den både när den hängde högt och "lågt", men lågt var ju inte direkt i golvnivå..

/Lavinia

När det gäller hundar ska man höja vattenskålen så det blir bekvämt för hunden, men när det gäller hästar är det bekvämast med låg vattenhink. Dels avlastas strålen när hästen står med huvudet nere, dels fungerar "dräneringen" i hästens luftrör bättre då (slem mm) - samma anledning som att man vid långa transporter alltid bör stanna och låta hästen sänka huvudet.

Om vattnet (eller krubban för den delen) sitter för HÖGT kan det bli svårt/omöjligt för hästen att dricka/äta - försök själv att svälja medan du drar in hakan mot bröstet... Det räcker inte att mulen kommer ner till vattnet/maten, halsen får inte klämmas ihop så mycket att inget kan komma ner.

Det finns hakar så man kan sätta fast hinken lågt, men ändå över marknivå, själva använder vi bildäck (men till hästar som försöker gräva i vattenhinken är det inte att rekommendera...).

Slutligen händer det visst att de skiter i vattnet, fast jag har oftare sett det hända med hinkar som hängt "lågt" än med hinkar som stått på marken. Där har det i stället någon gång legat en dränkt mus... Vårt Matvrak var en grävare och vi hängde därför hinken lågt för honom, i hörnet. För att han inte skulle kunna bajsa i vattnet satte min händige man upp en tvärslå tvärs över hörnet i höjd med övre delen av hinken och någon dm ut (hoppas du fattar) så pålle inte kunde backa ända emot hinken. Det funkade!

När det gäller hundar ska man höja vattenskålen så det blir bekvämt för hunden, men när det gäller hästar är det bekvämast med låg vattenhink. Dels avlastas strålen när hästen står med huvudet nere, dels fungerar "dräneringen" i hästens luftrör bättre då (slem mm) - samma anledning som att man vid långa transporter alltid bör stanna och låta hästen sänka huvudet.

Om vattnet (eller krubban för den delen) sitter för HÖGT kan det bli svårt/omöjligt för hästen att dricka/äta - försök själv att svälja medan du drar in hakan mot bröstet... Det räcker inte att mulen kommer ner till vattnet/maten, halsen får inte klämmas ihop så mycket att inget kan komma ner.

Det finns hakar så man kan sätta fast hinken lågt, men ändå över marknivå, själva använder vi bildäck (men till hästar som försöker gräva i vattenhinken är det inte att rekommendera...).

Slutligen händer det visst att de skiter i vattnet, fast jag har oftare sett det hända med hinkar som hängt "lågt" än med hinkar som stått på marken. Där har det i stället någon gång legat en dränkt mus... Vårt Matvrak var en grävare och vi hängde därför hinken lågt för honom, i hörnet. För att han inte skulle kunna bajsa i vattnet satte min händige man upp en tvärslå tvärs över hörnet i höjd med övre delen av hinken och någon dm ut (hoppas du fattar) så pålle inte kunde backa ända emot hinken. Det funkade!

Att hösten ska kunna ha huvudet i en bekväm ställning känns rätt självklart. Frågan gäller om det finns risk att hästen sväljer fel om den har en hink som sitter högt. Och hur högt är "högt"?

Vet inte hur det är med vatten men foder ska hästen hellst äta i sin naturliga ätställning för att inte reta luftvägar.
Mina hästar får vatten i hink på golvet/marken skulle inte våga sätta en vattenkopp nere vid golvet dock :D
Om man nu ska hänga upp hink på väggen tycker jag det är lagom om den hänger något lägre än krubban.

Jag kan inte så mkt om hundar men det jag kan tänka mig är att vi avlat fram väldigt olika exteriörer på hundar. Vargar har ju mycket lägre halsansättning en tex en grand danois som får stå i en helt annan position när den äter från marken. Vet dock inte om den rekommendationen beror på att de står i påfrestande position eller om det är något med svalget.

Påfrestande, vad jag hört iaf.

TS: "högt" måste väl vara olika för olika hästar, beroende på hur trångt det är mellan ganasch och hals. Sedan vet jag inte om det är risk för felsväljning, men slem osv rinner ju inte undan på samma sätt om inte hästen sänker huvudet så risken är väl att den blir lite "stopp", inte att det hamnar fel.

Olika för olika hästar är det såklart, de är ju olika höga. Men i förhållande till hästkroppen. Bogspetsarna, framknäna, eller vad?

Min häst har inget problem att dricka ur sin hink och det har inte de andra hästarna heller haft så det känns inte som något akut men jag tänkte att det kanske fanns nåt som hört om dessa rön, annat än spekulationer och jämförelser med hundar.

Det är tydligen ingen spridd kunskap iallafall kan vi väl konstatera.

Jag kan inte så mkt om hundar men det jag kan tänka mig är att vi avlat fram väldigt olika exteriörer på hundar. Vargar har ju mycket lägre halsansättning en tex en grand danois som får stå i en helt annan position när den äter från marken. Vet dock inte om den rekommendationen beror på att de står i påfrestande position eller om det är något med svalget.

När stora hundar dricker vatten och äter för lågt från backen sväljer de mycket mer luft och om jag förstått saken rätt så är det då större risk för magomvridning .

Mia

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 116
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 506
Senast: Emma-pemma
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka