Hästar och kvigor i samma hage?

C

cafu

Har precis köpt en gård där markerna är utarrenderade under detta år och på markerna går nu ett tiotal ungkvigor. Arrendatorerna har varit snälla och låtit mig redan i år få ta hit mina 2 kallblod och låta dem beta på en del av marken (som räcker till både kvigorna och hästarna). Problemet är bara att kvigorna smiter under den eltråd som jag satt upp för att avdela hagen, alltså mellan hästarna och kvigorna, antagligen för att dricka i hästarnas vattenkar i stället för att gå ner till ett vattendrag som ligger lite längre bort i deras hage. Visst, jag skulle kunna sätta upp en undertråd så att de säkert inte går under, men min fråga är nu hur farligt det är om de går tillsammans? Vilka risker och problem kan finnas? Markerna är nämligen rätt stora och det skulle krävas mycket tråd och stängselstolpar för att avdela hagen, och kvigorna ska ju inte gå kvar så länge till. Fördelen som jag ser det är väl att markerna blir jämnare avbetade om de betas av både kvigorna och hästarna.

Tacksam för svar!

Sv: Hästar och kvigor i samma hage?

Mitt sto gick i en hage med kor när jag köppte henne och hon hade gått med korna sedan hon var föl tills hon var fem helt utan problem.

Sedan när jag tog hem henne fick hon gå med får men dom jagede hon så det gick innte men det gick och går bra med dom hästarna som går/gått där.

Tror det är en fördel för markerna att dom betas av olicka djur då dom föredrar olick växter. men i dag är det innte så vanligt att man låter djur sambeta då allt skall vara så efektift som möjligt och med det försviner våra fina betesmarker.

Kram

Så länge det inte blir "stök" i hagen och bägge (du och arrendatorn) är överrens om att det funkar att de går i samma hage ser jag inga som helst problem ...
Vet många hästar som delar hage med kor/får eller andra betande djur :)

Har haft mina hästar och kor/kvigor i samma hagar sedans jag skaffade häst...I 14 år blir det till hösten. :smirk:

Har oftast gått bra, förutom då min häst ville stjäla kornas kalvar :o
Mina djur är lugnare om de går ihop än om de är på varsin sida staketet, för då är de inte lika nyfikna på varandra och det blir oftast inget trassel då...

Mina beten har mått jättebra av växelbete som det kallas...har jämna fina nerbetade marker och korna äter verkligen "allt " medans hästarna föredrar det fina avbeteda gräset under och korna äter även där hästarna ej vill äta för att de har bajsat där för ett tag sen....

Om jag var du och det verkar lugnt så ta bort tråden och pröva...men det kommer nog gå åt mera vatten för korna vill nog hellre bli serverade än att gå till vattendraget! ;)

Risken är störst för kvigorna! Vissa hästar kan få för sig att jaga nötkreaturen så att de blir skadade kalvar kan till och med dö av det. Men det verkar ju inte aktuellt för dina hästar som tydligen inte reagerar på att kvigorna kommer in och dricker.
Mina kor och hästar delar hage under vissa tider på året utan problem. Då har jag ändå lång hornade Highland, men korna och tjuren går undan när hästarna kommer.

Har haft häst och nöt (alla sorter utom ungtjurar) ihop i många år utan problem. Däremot så är det oftast korna somf år passa sig för hästarna. De pratar ju helt olika språk och hästarna snappar upp det rätt snart, en av våra ponnyer brukade BACKA in i koflocken som stod och åt hö när han ville ha just dne höhögen - korna som visste att hästbakdelar sparkades flydde åt alla håll. Det var helt klart HÄSTARNA som styrde ;) De kunde dock busa ihop ibland med, men mestadels gickd e bara lugnt och stilla med varandra. Och extremt bra betat blev det med, och vi behövde aldrig avmaska på 20 år trots att vi inte skilde på vinter- resp sommarhagar. (När hästarna blev själva så var det bara att börja avmaska dock..)

Nu går mina hästar ensamma, försökt växelbeta med får men de stackars fåren höll på att bli av med livhanken pga en 'smådjurshatande' häst, den är borta nu men bonden vill inte prova sambete igen *sucka*. Haft en kalv med lätt utvecklingsstörning som ideligen smet in i hästhagen för att leka med fölet dock, och ingen av hästarna brydde sig utan den fick gå med flocken. JAG vill ha mina hästar på sambete med grannens kor, och grannen har inget emot det men HAN tänker inte lägga två strån i kors för att byta ut taggtråden, och jag har ingen lust att BÅDE bekosta det och göra det så inget växelbete än. Och tyvärr kopplar grannen ihop alla hagar, så även fast större delen är med eltråd törs jag inte släppa på mina olycksfåglar bakom taggtråd. Men för mig är IDEALET sambete med kossor. Så JAG skulle riva stängslet och hålla lite koll bara.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka